Poslednjih dana sve se glasnije govori o višim cenama obuke kandidata u auto-školama. O razlozima poskupljenja, stavkama koje utiču na formiranje cene, ali i o tome kako država može da utiče na snižavanje cena, za Radio Beograd 1 govorio je Mladen Rašeta, vlasnik auto-škole STC iz Apatina.
Mnogi ističu poskupljenje goriva kao glavni razlog najave novog rasta cena obuke kandidata, ali prema rečima Mladena Rašete, vlasnika auto-škole STC iz Apatina, to nije jedini razlog.
„Jedan od bitnih razloga jeste poskupljenje goriva, međutim, rastu i troškovi života, samim tim moraju da rastu i naše plate, a porasli su i troškovi održavanja automobila, tako da nije cena goriva presudna u ovom trenutku. U konačni obračun cene koštanja obuke kandidata ulazi čak 48 stavki i sve su poskupele“, rekao je Rašeta.
U zavisnosti od mesta do mesta, cena obuke kandidata u auto-školama kreće se u rasponu od 80.000 do 110.000 dinara, ali, prema rečima Mladena Rašete, one za sada ne utiču na interesovanje kandidata koje uglavnom varira u zavisnosti od godišnjeg doba i od toga da li školska godina počinje ili se završava.
Ono što predstavlja mnogo veći problem za auto-škole u ovom trenutku je činjenica da je u Srbiji sve više deficitarnih zanimanja, a jedno od njih je svakako instruktor vožnje.
„Jako je loše stanje, ponajviše zbog niskih plata. Taj posao je poprilično naporan i zahtevan, ne postoji čak ni definisano radno vreme, radi se i rano ujutru, ali i kasno u noć. Taj posao može da radi samo neko ko je dovoljno plaćen, ali i zainteresovan da se time bavi, a to ne može svako. Osim što morate voleti svoj posao, u ovom slučaju odgovarate za nečiji, ali i za svoj život“, dodao je Rašeta.
Od 48 stavki koje ulaze u konačan obračun cene obuke kandidata, na neke od njih može uticati i država, a to bi, gotovo izvesno, dovelo do snižavanja cene.
„Najpre, tu je plaćanje PDV-a na obuku u iznosu od 20 odsto, i to je jedina delatnost u obrazovanju koja se plaća u tom procentu. Druga stavka koja utiče na cenu su kazne. Mi u startu računamo da ćemo platiti bar jednu visoku kaznu godišnje. Jedan od primera je pojava leda na poligonu, na koju vi ne možete u potpunosti uticati, a plaćate kaznu“, kaže Mladen Rašeta.
Dodaje da bi cenu smanjilo i to ako bi država, kako kaže, malo korigovala kaznenu politiku.
„U smislu da ne kažnjava auto-škole za svaku sitnicu, to bi smanjilo cenu jer je i to stavka koja ulazi u konačni obračun. Treći problem je broj časova obuke koji može da se smanji kao u zemljama okruženja. Ne mora to da bude obaveznih 40 časova praktične obuke, već recimo 30, i samo to bi smanjilo cenu za 20.000 dinara. Ove tri stavke bi mogle drastično da smanje cenu obuke kandidata, samo što bi u to morala da se uključi država, ali bi i predstavnici auto-škola morali da budu deo radnih grupa koje se bave ovim problemima“, zaključio je Mladen Rašeta.
Poslednjih dana sve se glasnije govori o višim cenama obuke kandidata u auto-školama. O razlozima poskupljenja, stavkama koje utiču na formiranje cene, ali i o tome kako država može da utiče na snižavanje cena, za Radio Beograd 1 govorio je Mladen Rašeta, vlasnik auto-škole STC iz Apatina.