Polovina od ukupnog broja službi za katastar je ponovo funkcionalna, nakon računarske sabotaže koja se dogodila 14. juna, saopštio je Republički geodetski zavod.
Prema planu faznog uspostavljanja sistema, završetak testiranja i puštanja u rad preostalih službi u punom kapacitetu predviđeno je do kraja nedelje.
Iz RGZ-a podsećaju da sve državne institucije imaju obavezu da, putem magistrale državnih organa, digitalno obave uvid u podatke lista nepokretnosti i da u te svrhe nije neophodno da građani samostalno pribavljaju taj dokument.
Ukoliko ipak postoji potreba za listom nepokretnosti u papirnom obliku građani taj dokument mogu da pribave kod javnih beležnika i geodetskih organizacija.
Građani mogu da zakažu termine i podnesu svoje zahteve u vezi sa nepokretnostima u sledećim službama Aleksinac, Apatin, Barajevo, Batočina, Bačka Topola, Blace, Bor, Bujanovac, Valjevo, Velika Plana, Veliko Gradište, Vlasotince, Voždovac, Vranje, Vračar, Vrbas, Vršac, Gornji Milanovac, Grocka, Guča, Despotovac, Doljevac, Žagubica, Žitište, Zaječar, Zvezdara, Zemun, Zrenjanin, Inđija, Irig, Jagodina, Kikinda.
Takođe, termini i zahtevi su dostupni i službama: Kovačica, Kovin, Koceljeva, Kraljevo, Kragujevac, Krupanj, Kuršumlija, Lazarevac, Leskovac, Loznica, Ljubovija, Mali Iđoš, Mionica, Mladenovac, Negotin, Niš, Nova Varoš, Novi Beograd, Novi Bečej, Novi Sad 1, Novi Sad 2, Novi Sad 3, Obrenovac, Opovo, Palilula, Pančevo, Paraćin, Pećinci, Petrovac, Požarevac, Preševo i Prokuplje.
U saopštenju je navedeno da služba za katastar ponovo raditi i u Ražnju, Rakovici, Rumi, Savskom venacu, Svrljigu, Smederevu, Smederevskoj Palanci, Somboru, Sopotu, Sremskoj Mitrovici, Sremskim Karlovcima, Staroj Pazovi, Starom gradu, Subotici, Surčinu, Ćićevacu, Ćupriji, Ubu, Užicu, Čačak, Čukarici i Šidu.
Tokom prve nedelje funkcionisanja nakon sajber napada, operateri Info centra su obavili 3.020 telefonskih razgovora sa korisnicima, sa vremenom čekanja kraćim od 30 sekundi.
Putem čet aplikacije „RGZ Onlajn podrška“ ukupno 1.100 građana je momentalno dobilo odgovore i informacije koje su im bile potrebne.
Posredstvom digitalnog servisa eZakazivanje, tokom prva dva dana od kako je ponovo počeo sa radom, zakazano je 1.174 šalterska termina.
„Podsećamo građane da zakazivanje termina za sastanak sa službenikom katastra nije omogućeno sve dok se ne otklone bezbednosni rizici i pretnje po pravnu sigurnost, i pozivamo ih da sve primedbe Republičkom geodetskom zavodu dostave pisanim putem“, poručuju iz RGZ-a.
Maja Radović iz Republičkog geodetskog zavoda kaže u razgovoru za Euronews Srbija da sada više od polovina građana širom zemlje ima mogućnost da i fizički ode do šaltera, i dodaje da podaci nisu bili ugroženi i da građani ne treba da brinu.
„U ovom trenutku više od 50 službi za katastar nepokretnosti i pet službi za katastar vodova ponovo radi nakon računarske sabotaže. To je oko polovina stanovnika Srbije koji ponovo imaju dostupne podatke nakon sajber napada koji se dogodio 14. juna“, kaže Radović.
Dodaje da je nakon hakerskog napada katastar zaključao svoje sisteme, nakon čega je usledila, kaže, provera svakog pojedinačnog računara.
„Sada je počelo puštanje u sistem i uspostavljanje fazne funkcionalnosti. Najviše posla nose naši IT inženjeri za bezbednost, odnosno sistem inženjeri koji proveravaju svaki pojedinačni računar na viruse. Od suštinske važnosti je da nijedan od računara nema ništa od virusa što bi moglo da se vrati u sistem i da nas vrati na početak“, kaže Radović.
Upitana da li je zbog hakerskog napada postojala opasnost da podaci korisnika budu zloupotrebljeni, Radović kaže da tako nešto nije dovođeno u pitanje.
„Podaci su u potpunosti bezbedni i građani ne treba da brinu. Strah od gubitka nepokretnosti je treći najveći strah koji ljudi imaju, ali zaista nema potrebe za tim. Naše baze su dostupne i onlajn preko eKatastra, a od 20. juna je moguće obavljati sve kupoprodajne aktivnosti kod javnih beležnika“, objašnjava ona.
Što se štete od hakerskog napada tiče, Radović kaže da se ona ogleda u tome što građani nekoliko dana nisu mogli da trguju svojim nepokretnostima, a to znači da službe nisu mogle da rade obradu predmeta i još jednom podseća da drugih opasnosti nije bilo.
„Nama je u svemu bilo najvažnije da podaci ostanu zaštićeni i da sistem ostane dostupan. Teško je reći kome je sve ovo bilo u interesu. Treba se zapitati ko su ljudi kojima pravna nesigurnost odgovara. Na žalost, bilo je kroz medije je bilo nekoliko grupacija koje su sa dezinformacija izlazile u javnost. Od prvog dana insistiramo na tome da su svi podaci dostupni i bezbedni“, zaključuje Maja Radović.
Polovina od ukupnog broja službi za katastar je ponovo funkcionalna, nakon računarske sabotaže koja se dogodila 14. juna, saopštio je Republički geodetski zavod.