Originalni primerak časopisa Vogue sa naslovnicom Milene Pavlović Barili u Muzeju savremene umetnosti
U okviru izložbe „Dualnost Milene Pavlović Barili” u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu, 15. februara će biti izložen originalni primerak časopisa Vogue objavljen 1. aprila 1940. godine, za čiju naslovnicu je Milena Pavlović Barili uradila čuveni Model plave venčanice.
![Originalni primerak časopisa Vogue sa naslovnicom Milene Pavlović Barili u Muzeju savremene umetnosti Originalni primerak časopisa Vogue sa naslovnicom Milene Pavlović Barili u Muzeju savremene umetnosti](https://013info.rs/wp-content/uploads/sites/5/2025/02/Model-plave-vencanice-Vog-15.-april-1940-foto-MSUB-1.jpg)
„Rafiniranim, mekim, tečnim linijama, te suptilnim prelazima svetla i senki, umetnica postiže gotovo eterealni efekat što dodatno doprinosi izražavanju elegancije i ženstvenosti figure; oblik haljine prati prirodni pad tkanine, sa naglašenim volumenom ispod struka, dok senke oko ivica naglašavaju fluidnost materijala i bogatstvo tkanine. Ovaj kontrast svetla i senki dodatno ističe detalje i stvara iluziju pokreta, čime se postiže dinamična kompozicija, obeležena osećajem lakoće i prefinjenosti, koja upućuje na to da i jednostavnost može biti raskošna”, navodi Zlata Vučetić, asistentkinja autorke izložbe „Dualnost Milene Pavlović Barili”, mr Mišele Blanuše, u katalogu ove izložbe.
„Posebnoj atmosferi hladne elegancije i sofisticiranosti doprinosi svetloplava boja, atipična za venčanice, koja, iako u kontekstu simbolike i dalje aludira na čistotu, ukazuje i na promene u tradicionalnom poimanju neveste. Redukcijom pozadinskih elemenata stvara se intimna veza između posmatrača i modela, jer u Mileninim ilustracijama moda i modeli nisu odvojeni entiteti – oni čine neraskidivu celinu”, dodaje Zlata Vučetić.
„Milenini modeli pojavljuju se kao predmet lične identifikacije umetnice, koja ih stvara po sopstvenom uzoru i senzibilitetu, prilagođavajući modni repertoar svom ukusu. To su negovane dame, naglašene elegancije i gracioznosti u gestu; lišene svake seksualnosti, što potvrđuje Mileninu sklonost ka reprezentaciji idealne, samodovoljne ženske figure viđene upravo ženskim, a ne muškim očima. Prema ustaljenoj praksi prikazivanja žena u umetnosti, one su date kao objekti želje, kroz prizmu muške percepcije. Milena, međutim, dekonstruiše ovu dinamiku, uvođenjem ženskih figura koje nisu tu da bi bile posmatrane i poželjne na uobičajen način – ne nude svoju senzualnost već svoj unutrašnji svet”, stoji u katalogu izložbe.
U subotu, 15. februara u 12 časova u MSUB biće održano i tematsko vođenje „Visoka umetnost i visoka moda: Američki san Milene Pavlović Barili”.
Publiku će voditi Stefan Žarić, istoričar umetnosti, doktorand na Filozofskom fakultetu u Novom Sadu i Fulbrajtov stipendista u Centru za studije renesanse Univerziteta u Masačusetsu, gde proučava modu u Šekspirovim tragedijama. Autor je stručne publikacije „Maison Barilli: Belgrade/New York: jedna studija o visokoj modi i visokoj umetnosti” (2017).
Povodom obeležavanja Dana državnosti Srbije, ulaz u MSUB će 15. i 16. februara biti slobodan.