Otvorena izložba „S one strane ogledala” francuske arhitektkinje Odil Dek u Galeriji DOTS
U subotu, 21. juna u Galeriji DOTS na Donjem Dorćolu, otvorena je samostalna izložba “S one strane ogledala” Odil Dek (Odile Decq, 1955), jedne od najistaknutijih Francuskinja u svetu savremene arhitekture. Izložba predstavlja uvid u stvaralaštvo svestrane arhitektinje i dobitnice prestižne Jane Drew nagrade, čiji prepoznatljiv, fluidni stvaralački izraz povezuje arhitekturu, dizajn, umetnost i urbanizam.

Odil Dek je bila prisutna na otvaranju, a povodom ove izložbe je rekla: „Svi odmah pretpostave da ću, pošto sam arhitektkinja, pokazivati isključivo zgrade i projekte. Ali ne radi se samo o tome. U pitanju je spoj arhitekture, dizajna, umetnosti, i još mnogo toga. Poenta je da svet nije jednoznačan – ni mi sami ne razmišljamo samo u jednom pravcu. Ako si arhitekta ne baviš se samo zgradama, kao što ni stručnjak za finansije ne radi samo sa brojevima. Treba otvoriti um i biti spreman da prihvatiš nešto drugačije. Zato se izložba i zove S one strane ogledala. Jer ideš korak dalje.“
Višedecenijski stvaralački opus Odil Dek obeležen je doslednim istraživanjem prostora kroz različite medije i skale – od urbanih pejzaža do predmeta svakodnevne upotrebe. Bilo da kreira muzej (MACRO, Rim), entertijer restorana (Phantom, Opera Garnier, Pariz) ili nameštaj (UNESCO Headquaters Furniture, Pariz), Dek ostaje dosledna problematizovanju zastarelih normi i iznalaženju smelih rešenja koja pomeraju granice poznatog, izvodljivog i prihvatljivog. Ekspresivna i nekonvencionalna ličnost umetnice kojom se izdvojila na arhitektonskoj sceni 70-ih, u njenom radu prepoznaje se kroz upotrebu dinamičnih formi, smele geometrije, vibrantnih boja i neočekivanih kombinacija materijala.
Na beogradskoj izložbi publika ima priliku da se susretne sa medijski raznovrsnim delima koja oslikavaju stvaralački univerzum Odil Dek. Postavku čine crteži prvobitnih arhitektonskih vizija otkrivajući izuzetnost njenog poimanja prostora, dok serigrafije i digitalni printovi, u kojima se crvena boja javlja kao pažljivo doziran, ali prepoznatljiv vizuelni pečat umetnice, pružaju uvid u njen grafički jezik i sposobnost da arhitektonske koncepte apstrahuje u snažne dvodimenzionalne slike.
Instalacija ,,Horizon”, jedan od nosećih radova izložbe, transformiše galerijski prostor u sugestivno polje perceptivnog istraživanja, stvarajući ambijent koji ,,beži ka horizontu”. Upotrebom providnih materijala i reflerujućih površina, Dek destabilizuje odnos posmatrača prema fizičkom prostoru i otvara put ka nepoznatom. Dimenzija kretanja uvodi se mobilnom skulpturom ,,Spatial lines”, dok je premijerno na ovoj izložbi prikazana skulptura “Ideal city”, realizovana po ideji autorke u produkciji Galerije DOTS.
Izložba je zaokružena segmentom posvećenim najpoznatijim projektima umetnice – od muzejskih projekata (MACRO, FRAC, Tangshan), preko tri tipa stambenih kuća (Glass House, Fortin House, Saint Ange Residence) do njenog najnovijeg ostvarenja rezidencijalne zgrade ,,Antares” u Barseloni, primera totalnog umetničkog dela, gde je svaki element – od ukupne prostorne koncepcije, preko fasade i enterijera, do nameštaja, rasvete i detalja – deo jedinstvene umetničke vizije koju autorka u potpunosti promišlja i oblikuje.
Izložba traje do 30. avgusta 2025. godine.
Izložba je podržana od strane Ambasade Francuske u Beogradu i Francuskog instituta u Srbiji.