Otvorena izložba „Semantičke senke“ Saše Pančića u Galeriji-legatu Milice Zorić i Rodoljuba Čolakovića
U petak, 12. decembra, otvorena je izložba „Semantičke senke“ Saše Pančića u Galeriji-legatu Milice Zorić i Rodoljuba Čolakovića.

Ova izložba predstavlja pregled Pančićevog likovnog stvaralaštva tokom poslednjih dvadesetak godina, uključujući i najnoviju produkciju koja obuhvata objekte, skulpture, crteže i video-radove. Autori izložbe su dr Rajka Bošković i Miroslav Karić.
Umetnik Saša Pančić je povodom otvaranja izložbe izjavio: “Unutar samih radova, ali i kroz naslov izložbe, isticanjem pojma senke ukazuje se pre svega na paradoksalnu prirodu svetlosti, te njenu skrivenu ulogu poveznice između dematerijalnog i materijalnog sveta. S tim u vezi Maljevič kaže: da on ne zna šta je sadržaj crnog kvadrata, naziva ga nekim oblikom latentne energije, i praveći inverziju predmetnom svetu on nagalašava pravac vizuelne objave. Slično obrnutoj perspektivi vizantijske ikone, ili slično principu pozitiva iz negativa u egipatskim reljefima. Bliskost sa navedenim postupcima, pa i samim njihovim isčitavanjem, stvarala se u meni sigurnost prema sopstvenoj poetici. Dakle, bilo mi je jasno da senka ne nastaje od predmeta, već sasvim suprotno; njome se dinamički opcrtava izvorna sredina predmetnog sveta. Iako izgleda apsurdno, ona ima ravnopravnu vrednost sa čeličnom pločom. Čak ima blagi primat prikladan našim čulima, da bi se latentni prostorni događaj održao u vidnom polju.“
Autorka izložbe dr Rajka Bošković je o postavci u Galeriji-legatu Milice Zorić i Rodoljuba Čolakovića rekla: „Ova izložba je svojevrsna skica za retrospektivu, imajući u vidu bogat i celovit umetnički opus Saše Pančića. Taj opus je pre svega slikarski jer je to umetnikovo osnovno opredeljenje, ali i skulptorski, jer se Pančić poslednjih decenija baci fenomenom skulpture na veoma ozbiljan i studiozan način. Upravo zbog toga sam odabrala radove i odredila koncepciju izložbe tako da naglasak bude na njegovom vajarskim ostvarenjima – ne samo skulpturi u klasičnom smislu, već i reljefima i objektima, koji su u njegovom slučaju između slike i skulpture. Stoje na zidu i imaju dejstvenost slike, ali istovremeno ulaze u prostor i dobijaju svojstva i karakteristike reljefa, odnosno skulptorskog dela. Specifičnost ove postavke su i nesvakidašnji kružni postamenti metalnog okvira posutog šljunkom, sa idejom da se sugeriše monumentalnost njegovih dela, o čemu svedoče njegove skulpture postavljene u javnom prostoru.”
Autor izložbe Miroslav Karić je dodao: “Postavkom su obuhvaćeni i video dokumentacija o umetnikovim radovima realizovanim za javne prostore kod nas i inostranstvu kao i dva video rada “Metareljef” i “Crna svetlost”. Video radovi su istovremeno i autorov iskorak u novi medij i nastavak istraživanja i poetike karakteristične za njegove primarne vizuelne izraze odnosno skulpturu, objekat, crtež. Kroz pokretne slike i namenski rađen prateći zvuk video radovi donose umetnikova dalja ispitivanja suptilnih likovnih i značenjskih uodnošavanja oblika, materijala, ahromatske palete otvarajući još jedno polje refleksije o samoj prirodi percepcije i kontemplativnoj aktivaciji doživljaja umetničkog dela.”
***
Saša Pančić (1965, Mostar) diplomirao je na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu 1989. godine, a pet godina kasnije i magistrirao na istom fakultetu. Status samostalnog umetnika stekao je 1988. godine i član je ULUS-a od 1992. godine. Izlagao je na više od dvadeset samostalnih izložbi, kao i na brojnim grupnim izložbama u zemlji i inostranstvu: u Grčkoj, Poljskoj, Hrvatskoj, Bugarskoj, Rumuniji, Kini, Japanu, Francuskoj, Rusiji, Finskoj, Nemačkoj. Pančićeva dela nalaze se u javnim i privatnim kolekcijama, među kojima su: Narodni muzej Kraljevo, Narodni muzej Aranđelovac, Narodni muzej Kragujevac, Muzej Terra Kikinda, Muzej Zepter, Muzej Macura, Kolekcija Telenor, Kolekcija Wiener, Kolekcija Luciano Benetton, Kolekcija Galerije savremene likovne umetnosti Niš, Kolekcija Kulturnog centra Pančevo, Kolekcija Galerije Thalberg u Cirihu. Takođe, autor je nekoliko skulptura u javnom prostoru: Muzej Terra, Kikinda; Park skulptura Centra za likovno obrazovanje „Šumatovačka”, Beograd; hol Beogradskog dramskog pozorišta, Beograd; javni prostor grada Sofije; Park skulptura Kakslauttanen, Laponija. Pančićevi video-radovi prikazani su na festivalima SEEfest – East European Film Festival, Los Anđeles, i Beogradski festival dokumentarnog i kratkometražnog filma.
Izložba je otvorena do 23. februara 2026. godine.
