Paprene cene garaža i parking mesta: Prodaja procvetala u prethodne tri godine, potražnja veća od ponude
U Srbiji osim potražnje za stanovima, sve je više onih koji bi da ulože novac u druge nekretnine i to tako što će kupiti garaže. Mogu da ih koriste za sopstvene automobile ali i da ih izdaju, pa da im se takvo ulaganje brzo vrati. Iz godine u godinu je sve veća potražnja za garažama, pa su i cene skočile. Agenti kažu da je prodaja garaža procvetala u poslednje tri godine. Očekuju da će potražnja biti sve veća, kao i da će vrednost garaža da raste zbog problema sa parkiranjem, naročito u Beogradu i Novom Sadu.
Na specijalizovanom sajtu za oglašavanje nekretnina 4zida.rs trenutno ima više od 360 oglasa za prodaju garaža i parking mesta koji se odnose na celu Srbiju.
Skoro polovina od ukupnog broja oglasa, odnosi se na garaže i parking mesta u Beogradu (156 oglasa), a 119 oglasa se odnosi na garaže u Novom Sadu.
U drugim većim gradovima je osetno manja ponuda, pa se tako 41 oglas za prodaju garaža odnosi na Niš, a samo dva oglasa na Kragujevac.
Kakve su cene
Na atraktivnim lokacijama u centru Beograda ili Novog Sada za kupovinu garaže potrebno je izdvojiti od 18.000 evra, pa naviše.
Menadžerka prodaje beogradske agencije Lider Winner nekretnine Maša Đurišić kaže za Euronews Srbija da postoji disbalans kada je reč o potražnji i ponudi garaža, jer je potražnja veća od trenutne ponude na tržištu.
„Taj trend traje od korone, sa time se verovatno poklapa ekspanzija kupovine motornih vozila kao i gradnje u određenim delovima grada, jer vi gde god da prođete vidite neka gradilišta. Bez obzira na to što kod novogradnje postoje parking mesta koja se plaćaju, odnosno garaže koje se doplaćuju, svakako da postoji i stara gradnja koja jednostavno ne zadovoljava kapacitet parkilišta“, rekla je Đurišić.
Ona kaže da tako cene garaža u centru Beograda idu i do 30.000 evra, ali da zna za garaže koje su se prodavale i za 50.000 evra.
„Garaža koja je u neporednoj blizini Skupštine plaćena je 50.000 evra i to pre korone, pre par godina“, rekla je Đurišić.
Ona kaže da ima kupca koji živi u Čikagu i koji bi za svoj salonac u Makedonskoj ulici voleo da ima i pripadajuće parking mesto ili garažu za koju je spreman da plati 100.000 evra, ali da u tom smislu nema ništa da mu ponudi.
Minimalno ulaganje, maksimalna dobit
Mnogi tvrde da kupovina garažnog mesta predstavlja trenutno najbolju investiciju na domaćem tržištu nepokretnosti. Za kupovinu garaže obično je potrebno manje novca nego za kupovinu garsonjere, a omogućen je brz povrat investicije za one koji ih daju u zakup.
Kao jednu od glavnih prednosti izdavanja garaža u odnosu na stan mnogi navode i to što nema dodatnih troškova opremanja, a i režije su niske. Troškovi održavanja garaža praktično su minimalni, a i manje su šanse da nesavesni zakupci unište garažu, kao što se to može desiti kod stana ili nameštaja i uređaja u njemu.
Prema računici 4zida, ukoliko neko kupi garažu za 15.000 evra i mesečno je izdaje za 120 evra, pod uslovom da ima zakupce svakog meseca, može da očekuje povrat investicije za malo više od 10 godina.
S obzirom na to da cene izdavanja garaža rastu, vrlo je verovatno da bi garaža mogla da se izdaje i za više novca, pogotovo u Beogradu, što znači da bi početna investicija mogla da se povrati i za kraći period.
Maša Đurišić kaže da postoje kupci koji kupuju isključivo garaže i parking mesta radi izdavanja.
„Kada rentirate parking mesto ili garažu imate minimalno ulaganje, nekad je to samo krečenje i ništa više, a imate maksimalnu dobit. Jedno parking mesto možete izdavati od 70 do 200 evra u zavisnosti od kraja grada“, rekla je Đurišić.
Na sajtu 4zida.rs trenutno najvišu cenu ima garaža na Topličinom vencu u Beogradu koja se izdaje za 1.500 evra mesečno. Garaža ima 170 metara kvadratnih i 10 parking mesta.
Većina ostalih garaža u Beogradu izdaje se prosečno za oko 150 evra, dok se garaže u centru grada izdaju za oko 250 evra mesečno.
Potražnja svakim danom sve veća
Kod izdavanja garaže, lokacija igra presudnu ulogu. Za garažu na najatraktivnijim lokacijama treba da se izdvoji i veći novac. Ipak, u centralnim gradskim zonama garaže se lakše izdaju. Isto je i sa većim gradovima nasuprot manjim.
Đurišić kaže da su za kupovinu garaža kao investiciju ili za ličnu upotrebu naročito popularni uglavnom centralni delovi Beograda, poput Starog grada, a naročito Vračar, dok je u poslednje vreme atraktivan u tom smislu i Novi Beograd.
„Koliko god da su široki bulevari sa po tri trake na Novom Beogradu, mi ipak imamo gradnju solitera i čitavih naselja, samim tim imamo nedovoljan broj mesta za parkiranje“, rekla je Đurišić.
Ona očekuje blagi porast cena garaža u narednom periodu i dalju ekspanziju potražnje koja je, kako kaže, svakim danom sve veća.
„Ranije, pre 30 godina, četvoročlana porodica je imala jedno ili nijedno vozilo. Danas četvoročlana porodica ima pet vozila – dva skutera, jedan putnički džip, jednu limuzinu, jedan gradski auto“, rekla je Đurišić i dodala da ne očekuje pad potražnje za garažama s obzirom na sve veći broj vozila.
U Srbiji osim potražnje za stanovima, sve je više onih koji bi da ulože novac u druge nekretnine i to tako što će kupiti garaže. Mogu da ih koriste za sopstvene automobile ali i da ih izdaju, pa da im se takvo ulaganje brzo vrati. Iz godine u godinu je sve veća potražnja za garažama, pa su i cene skočile. Agenti kažu da je prodaja garaža procvetala u poslednje tri godine. Očekuju da će potražnja biti sve veća, kao i da će vrednost garaža da raste zbog problema sa parkiranjem, naročito u Beogradu i Novom Sadu.