• Pekar može da zaradi oko 180.000 dinara, nešto više vozač, a varilac i do 4.000 evra – Dobar majstor je zlata vredan

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp
    013 Info

    Plate u Srbiji su poslovna tajna, pa ipak se zna da pekar može da zaradi oko 180.000 dinara, nešto više vozač, a varilac i do 4.000 evra. Otuda i računica da je prosečna bruto zarada u Srbiji za januar 2023. godine iznosila 114.228 dinara, a bez poreza i doprinosa 82.769 dinara. Doduše, medijalna neto zarada za januar 2023. godine bila je 62.964 dinara, što znači da je 50 odsto zaposlenih ostvarilo platu do navedenog iznosa. 

    Radnici u IT sektoru su i dalje među najtraženijim. Međutim, dobar majstor je zlata vredan i u Srbiji i u inostranstvu.

    Najveća potražnja na tržištu rada je za profesije varilac, profesionalni vozač, mehaničar, pekar i zanatlija iz građevinske struke. Na tim pozicijama nudi se plata viša od 1.000 evra, a vodoinstalateri, električari, stolari, moleri mogu da zarade i mnogo više.

    Smatra se da je osnovni razlog nedostatka tih kadrova potcenjivanje trogodišnjih obrazovnih profila, takozvanih zanata koji po završetku školovanja imaju odmah „siguran hleb”.

    Kako se navodi na sajtu „Infostuda”, na tržištu rada je sve izraženiji raskorak između potreba poslodavaca i želja đaka kada je u pitanju srednjoškolsko obrazovanje.

    U zanatske, mašinske i građevinske škole upisuje se nedovoljan broj đaka, što je trend koji traje godinama, a rezultirao je da upravo iz njihovih klupa izlaze malobrojni radnici koji su se obrazovali za najplaćenija zanimanja.

    Pekar na listi cenjenih zanimanja

    Privrednici su poslednjih godina počeli da se „bore” za radnike podizanjem plata, zbog deficita stručnog kadra, a to je posebno izraženo i u pekarskoj industriji.

    Jedan od poslova na kojem je čak i početnicima zagarantovana zarada od oko 80.000 dinara je varilac, dok plata iskusnih majstora ove struke ide i iznad 2.000 evra.

    „U oglasima na ovom portalu plata varioca išla je i do 4.000 evra, ali ukazuje da su to uglavnom sezonski poslovi, po projektima, od tri do šest meseci i da zarada jeste velika, ali da često nije zagarantovan posao tokom cele godine”, rekao je PR „Infostuda” Miloš Turinski.

    U Srednjoj mašinskoj školi u Novom Sadu navode da profil varioca nije popularan među učenicima, ali da su poslodavci veoma zainteresovani za zapošljavanje tog kadra.

    Poslodavci stalno traže učenike koji bi došli na praksu, a osnovne bravarske i zavarivačke radove savladali bi u školi. Oni odmah mogu i da rade, a za neke posebne tipove zavarivanja idu na dodatnu obuku. Plata zavisi od firme do firme, istakla je pomoćnica direktora Srednje mašinske škole Dušana Đorđević.

    Velike mogućnosti zapošljavanja pruža profil mehaničar motornih vozila, odnosno auto-mehaničar, s obzirom na to da u našoj zemlji ima blizu tri miliona automobila. Ovo je, inače, najpopularnije zanimanje s trećim stepenom u Srednjoj mašinskoj školi i kod učenika i kod privrednika, a to je još jedna od profesija koja garantuje platu daleko veću od proseka, navedeno je u objavi sajta „Infostud”.

    „To je logično ako imamo u vidu broj automobila i razvoj automobilske industrije, a sve je više i servisa u kojima dobijaju šansu da rade. Deca su za taj smer zainteresovana i to odeljenje je uvek puno. Plata zavisi od stručnosti. Zavarivači bolje zarađuju, jer ih je manje, ali lepo zarađuju i mehaničari”, objašnjava Đorđevićeva.

    Auto-mehaničar može da zaradi oko 70.000 dinara, mada na portalu „Poslovi infostud” ima ponuda i od 100.000 do 180.000 dinara za poslove u Beogradu.

    Predsednik Unije pekara Srbije Zoran Pralica rekao je da je početna plata u pekari 80.000 dinara, što su danas dve minimalne zarade, ali da majstori ovog zanata, oni koji imaju više iskustva, zarađuju i do 180.000 dinara.

    Plata uglavnom zavisi od poslodavca

    U Poslovnom udruženju „Srbijatransport” kažu da vozači autobusa zarađuju od 80.000 do 100.000 dinara, a da su plate onih koji voze kamione i mnogo više. Plata uglavnom zavisi od poslodavca, ali mogu da zarade i do 300.000 dinara, ako voze u međunarodnom transportu.

    Kolika je potražnja za ovim kadrom vidi se i po tome što su u nekim firmama stalno otvoreni konkursi za zapošljavanje.

    Za ovaj profil đaci se obrazuju u saobraćajnim školama, ali iz Poslovnog udruženja ukazuju na problem s ulaskom u profesiju. U našoj zemlji, da bi mogli da prevoze putnike, kandidati koji su završili saobraćajne škole moraju da čekaju do 24. godine, dok za volan kamiona mogu s navršenom 21. godinom. Da bi vozili autobus, moraju imati pre toga dve godine iskustva s C kategorijom, odnosno kamionom. Oni koji počnu da voze kamion, teško se posle opredeljuju za autobus i tu nastaje jedan od problema za auto-prevoznike. S druge strane, i kod ove profesije je sve više onih koji se prekvalifikuju iz drugih zanimanja. Za volanima autobusa gradskog prevoza u Beogradu od jesenas su i vozači iz Šri Lanke i Bangladeša.

    Na stalno otvorenom konkursu za vozača teretnog vozila u Sloveniji se nudi plata od 3.000 evra i ugovor na godinu dana. Kako su u oglasu naveli, vozač treba da ima radno iskustvo, a potrebno je i poznavanje stranog jezika.

    Zbog manjka vozača autobusa i kamiona poslodavci se i u Srbiji utrkuju da im daju veću platu, i oni u proseku zarade oko 1.000 evra, ali plate im idu i dvostruko više.

    Prethodnih meseci najviše je angažovano vodoinstalatera, električara, stolara, molera čije su usluge poskupele. Tako da je sve teže pronaći slobodnog i dobrog majstora, piše Politika.

    Ekonomista Dragovan Milićević kaže da su zanatlije među najbolje plaćenim radnicima i da ugovorene cene rada u tim delatnostima ne odražavaju uvek stručnost i obrazovanje, već potrebu za radnikom, navodi „Infostud”.

    Majstori naplaćuju i dolazak na intervenciju, a za svoj rad vrlo lako mesečno zarade i preko 200.000 dinara. U slučaju da su specijalizovani za posebnu vrstu svog zanata, zarada im eksponencijalno raste.

    Znanje jezika je posebno na ceni. Gotovo da nema oglasa za posao koji ne podrazumeva engleski jezik, rad na kompjuteru i sve češće vozačku dozvolu.

    Sve su brojnije i ponude za sezonski posao. Ovih dana su u regionu posebno traženi ugostiteljski radnici, pa tako šansu da zarade od 800 do 1.200 evra u Hrvatskoj imaju barmeni, konobari i pomoćno osoblje. Dok u oglasu, objavljenom pre dve nedelje, pomoćnik u kuhinji uz smeštaj i hranu u Budvi može da zaradi mesečno od 700 do 900 evra. Za kuvare plata u Hrvatskoj ove sezone je oko 2.500 evra, a za recepcionerku u Sloveniji poslodavac je spreman da izdvoji 1.500 evra. Dok je, recimo, za posao administratora u banci, u konkursnoj ponudi navedena mesečna plata od 43.000 dinara, a za radnika na zameni guma – pomoćnika dnevnica je 3.000 dinara. 

     

    Plate u Srbiji su poslovna tajna, pa ipak se zna da pekar može da zaradi oko 180.000 dinara, nešto više vozač, a varilac i do 4.000 evra. Otuda i računica da je prosečna bruto zarada u Srbiji za januar 2023. godine iznosila 114.228 dinara, a bez poreza i doprinosa 82.769 dinara. Doduše, medijalna neto zarada za januar 2023. godine bila je 62.964 dinara, što znači da je 50 odsto zaposlenih ostvarilo platu do navedenog iznosa. 

     

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp
  • NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 96H

    Ostalo iz kategorije Srbija

    Na našim rekama primetan sve veći broj ribokradica

    Ribočuvari ovih dana imaju pune ruke posla. Da li zbog posta ili iz nekog drugog razloga, na našim rekama primetan je sve veći broj ribokradica. Iako su za krivolov predviđene velike kazne, mnogi […]

    Gde je nestala 13. plata u Srbiji

    Ono što nazivamo 13. platom jesu dodatne naknade koje kompanije isplaćuju radnicima kao dobrovoljne bonuse, zasnovane na učinku ili kao obavezne isplate jednake mesečnoj zaradi. […]