Od donošenja Zakona o dualnom obrazovanju 2017. u Srbiji do danas, po tom modelu se školovalo 10.500 đaka.
U okviru projekta „Dualno srednje obrazovanje i obuka u Srbiji – DVET“ koji je finansirala Austrijska razvojna agencija, a podržala Federalna privredna komora Austrije nastavu je pohađalo i pohađa 8.500 učenika, i od njih 3.000 koji su završili polovina je zaposlena.
Od početka realizacije projekta obučeno je i licencirano 1.800 instruktora u kompanijama i razvijeno je 14 dualnih obrazovnih profila, od ukupnih 65 koji se primenjuju u Srbiji.
Danas se kroz ovaj program školuje 3.000 učenika, u 47 gradova i opština širom Srbije, i ukljucene su 94 škole i više od 300 kompanija, ističe direktor Sektora za strateške analize, usluge i internacionalizaciju u Privrednoj komori Srbije Mihailo Vesović.
On je kazao da je ovo jedan od najuspešnijih projekata, kao i da je za pet godina koliko je trajao, tema dualnog obrazovanja približena mnogim kompanijama, kompletnom obrazovnom sistemu i đacima.
Vesović je dodao da će naredna faza projekta, kojoj će se priključiti i Švajcarska organizacija za razvoj i finansiranje dodatno proširiti broj kompanija i škola koje će ostvariti saradnju.
„Austrijska razvojna agencija koja je predstavljala najvećeg donatora i podršku ovom procesu nastavlja da radi sa nama. U narednom periodu nam se priključuje i Švajcarska organizacija za razvoj i finansiranje i upravo će zajedno sa PKS i Vladom Srbije, kao i Privrednom komorom Austrije i našim Zavodom za unapređenje vaspitanja i obrazovanja da radi na daljoj fazi ovog projekta“, rekao je Vesović.
On je podsetio da su najveći problemi privrede i ograničenje za njen razvoj i konkurentnost nedostatak stručne radne snage, i cilj je da se primenom ovog modela stvaraju kadrovi koji su potrebni privredi kako bi se privukli novi donatori, jer pomenute probleme u privredi Srbija deli i sa Austrijom, ali i sa mnogim zemljama EU.
„Dualno obrazovanje ulazi u visoko školstvo, već protekle godine u nekoliko obrazovnih profila posebno visokoškolskih studija i master studija je po tom modelu. To je samo nadgradnja nad ovim što radimo. Mislim da ne samo strane kompanije koje funkcionišu u Srbiji, već i domaće kompanije koje rade sa stranim mogu da posvedoče o tome koliko je ovaj program doprineo da budu i dalje konkurentne“, ističe Vesović.
Potpresednik federalne privrene komore Austrije Filip Gadi je kazao da ovaj projekat ne bi mogao da bude savremeniji i da je došao u pravom trenutku. Zahvalio je svim profesionalcima i zainteresovanima u Srbiji na saradnji i podršci.
„Austrijska privredna komora ima veliko iskustvo u ovom segmentu dualnog obrazovanja. Ali mi možemo samo da damo određena uputstva i savete, ono sto je od odlučujućeg značaja je postojanje određenog zakonskog okvira, i prilagođavanje ovog sistema na privredni prostor Srbije, odnosno usaglašavanje sa potrebama same privrede“, rekao je on.
On je kao prednost dualnog sistema istakao to što se povratna informacija dobija od samih preduzeća, u smislu potrebnih kvalifikacija, i da se te informacije prenose u obrazovanje.
„Dualno obrazovanje se odvija po treningu kroz rad, koji mora da podrži i školski obrazovni sistem. Ovakav sistem predstavlja model uspeha i to mogu da kažem na osnovu svog isksutva, ja sam u svom preduzeću instruktor i imam 71 učenika koji se obučavaju kroz rad“, rekao je Gadi.
On je izneo uverenje da je ovaj projekat postavljanje kamena temeljca za dalju saradnju Srbije i Austrije u oblasti dualnog obrazovanja i potreba privrede u tom smislu.
Od donošenja Zakona o dualnom obrazovanju 2017. u Srbiji do danas, po tom modelu se školovalo 10.500 đaka.