Od 1. aprila prestaje sezonska obaveza korišćenja zimskih pneumatika, pa su oni kojima su letnje gume dotrajale u dilemi šta da rade – da kupe nove po višim cenama, ili da se odluče za polovne.
U aprilu će najveći broj vozača na svoje automobile montirati letnje gume, s obzirom da se tada završava obaveza korišćenja zimskih pneumatika. Kako je jedan od razloga za zamenu ranijih godina, pored bezbednosti, bio i onaj ekonomske prirode – zimske gume se tokom letnjih meseci brže troše, pa je računica bila takva da je isplativije menjati ih sezonski, postavlja se pitanje da li je u aktuelnim okolnostima ovo pravilo ostalo nepromenjeno?
Naime, pandemija korona virusa i rusko-ukrajinski rat uticali su na cene dobara i usluga i u ovom sektoru. Kako u razgovoru za Biznis.rs kaže Branko Stevanović iz jedne vulkanizerske radnje iz Beograda, cene guma su drastično porasle u odnosu na prošlu i pretprošlu godinu, čak za 20 i više odsto.
Takođe, cene svih vulkanizerskih usluga sada su veće za 100 dinara. Prema njegovim rečima, to je ogromno poskupljenje za naše uslove, pa se to primećuje i u praksi – sve je manji broj vozača koji kupuju nove, a sve više njih se odlučuje za polovne gume, pošto je ova oprema za automobil u ovom trenutku u njihovom kućnom budžetu pod stavkom – luksuz.
„Primera radi, uobičajena dimenzija kod nas koju koristi dosta vozila – 205x55x16 koštala je 2020. godine sa ugradnjom, balansiranjem i novim ventilom oko 5.000-5.200 dinara, i bila je prilagođena budžetu prosečnog vozača, dok je sada od 6.500, pa i do 7.000 dinara“, kaže sagovornik Biznis.rs.
Kako navodi, glavni uzročnik poskupljenja jeste pandemija korona virusa, koja je dovela ne samo do poskupljenja transporta, već i svih sirovina u bilo kojoj proizvodnji.
Sve je poskupelo
Takođe, sada ogroman uticaj ima i rusko-ukrajinski sukob koji sa sobom nosi i energetsku krizu, a uz to nedostaje i repromaterijala pa, prema njegovim rečima, postoji zastoj u proizvodnji u domaćim fabrikama.
Ruku pod ruku sa svim navedenim problemima ide i činjenica da je jako teško od dobavljača kupiti novu gumu iz 2022. godine. Ipak, za razliku od trenutnog bilansa, tokom januara i februara se, priznaje Stevanović, uprkos poskupljenjima dobro radilo sa zimskim gumama.
Kada je reč o aktuelnoj situaciji, sagovornik Biznis.rs kaže da su morali da podignu cenu svih usluga za 100 dinara budući da je poskupeo i sav repromateirjal koji se koristi prilikom montiranja guma.
„Nama je repromaterijal (tegovi, sirove gume, paste za montiranje guma) skočio u proseku 70 do 80 odsto. Ako sam prošle godine jedan lepljivi teg plaćao 14 dinara, sad ga plaćam 22 dinara. To vam sve govori o našim troškovima„, kaže on.
Da li su polovne gume bezbedne?
S obzirom da se sve više vozača odlučuje za polovne gume, Biznis.rs je pitao sagovornika koliko su one zapravo bezbedne. On kaže da je uvek pristalica novih guma i da se nikad ne može pouzdano znati u kakvim uslovima i na koji način je vozio bivši vlasnik, ali ipak, dodaje, ne bi trebalo da bude značajnijih problema ni kod polovnih.
Takođe, sve veći broj ljudi se odlučuje da popravlja pneumatike stare i do 10 godina što je, kaže Stevanović, prilično neisplativo.
Napominje da veliki problem sa dobavljačima traje pune dve godine, od izbijanja pandemije korona virusa – ranije su postojali precizni termini kada stiže roba dok je danas nikako ne dobijaju na vreme jer i sami dobavljači nemaju dovoljno radne snage.
Od 1. aprila prestaje sezonska obaveza korišćenja zimskih pneumatika, pa su oni kojima su letnje gume dotrajale u dilemi šta da rade – da kupe nove po višim cenama, ili da se odluče za polovne.