Nov ili polovan, večita neodumica vozača kada je kupovina automobila u pitanju. Konkretnog odgovora nema jer na tasu, razlozi dobrih i loših strana u oba slučaja teže podjednako. Ipak, stručnjaci smatraju da je bezbednost na prvom mestu i da ona nema cenu.
Novo je, kažu, novo, ali na kraju presuđuje debljina novčanika. Upućeni savetuju – za one koji prelaze više kilometara povoljniji je nov, za prosečnog vozača – koji godišnje prelazi do 15 hiljada kilometara – posao će obaviti i auto koji je pre vas vozio neko.
„Mnogo je faktora u igri da li čovek može sebi da priušti nov automobil, ili ne može, koliko je učešće, kolika je rata, koliko bi se čovek zadužio, da li mu taj automobil treba za kraće relacije ili duže, da li ima porodicu ili ne, tako da su sve to parametri na osnovu kojih čovek mora da donese odluku za sebe“, kaže Petar Veličković iz Polovnih automobila.
Pošto cena igra najznačajniju ulogu, vozači se najčešće odlučuju za kupovinu polovnih automobila ubeđeni da su uštedeli. S druge strane, ostaje otvoreno pitanje bezbednosti, jer s polovnjakom niste potpuno sigurni.
„Potencijalni kupci novih vozila su rekli da su spremni, više od 40 odsto njih, da daju do 15 hiljada evra za nov automobil, međutim ako to uporedimo sa cenama na nedavno održanom međunarodnom salonu automobila, za taj novac možete da kupite svega nekoliko modela. Dakle, novi automobili koji su pre nekoliko godina koštali 12, 13 hiljda evra sada koštaju 18,19 hiljada, to je ogromna razlika“, kaže Veličković.
Savetnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja Milan Ilić rekao je da je svakako isplativije, bezbednije, ako tako možemo reći, kupiti nov automobil, s obzirom da novi automobili imaju set savremene opreme koja pomaže vozaču u kritičnim situacijama. Prema njegovim rečima, kod nas je prosek polovnih vozila 17,3 godine, a ono što možemo reći to je da samo sa jedan procenat vozila učestvuju kao uticajni faktor u nastanku saobraćajnih nezgoda.
Analiza portala za kupovinu automobila kaže da je prošle godine u Srbiji prvi put registrovano više od 132 hiljade polovnih automobila, što je gotovo šest puta više u odnosu na 23 hiljade prodatih novih automobila.
„Kupovina polovnih automobila u poslednja dva tri meseca je u blagom porastu, mislim da su naše kolege sa novim automobilima u većem problemu nego što smo u ovom trenutku mi. U principu što se tiče cena, problem je i njima i nama abnormalan skok cena“, napomenula je Tanja Todorović iz Imperial auta.
Veličković kaže da ogroman broj naših vozača zapravo sebi ne može da priušti niti nov automobil niti polovnjak star nekoliko godina.
„Mi generalno imamo poskupljnje i novih i polovnih automobila. Polovnjaci su poskupeli u prošloj godini za 24 odsto u odnosu na 2021. godinu, ako bismo poredili sa 2020. to je poskupljenje od čak 38 posto“, rekao je Veličković.
Teže je nego ikad pronaći jeftiniji nov automobil, delom zato što su proizvođači automobila prestali da ih prave. Nedavna analiza pokazuje da je prodaja automobila po ceni do 25.000 evra ili manje, pala za 78 odsto za samo pet godina.
Proizvođači su do pre nekoliko godina nudili godišnje 36 različitih novih modela tog cenovnog ranga, ove godine samo 10. U međuvremenu, prodaja onih po ceni većoj od 60.000 evra, porasla je dvostruko u istom periodu.
Nov ili polovan, večita neodumica vozača kada je kupovina automobila u pitanju. Konkretnog odgovora nema jer na tasu, razlozi dobrih i loših strana u oba slučaja teže podjednako. Ipak, stručnjaci smatraju da je bezbednost na prvom mestu i da ona nema cenu.