Vozila koja su uvezena u Srbiju posle 1. marta 2014. moraće na tehničkom pregledu, od jula ove godine, da ispune znatno strože uslove koji se odnose na emisiju izduvnih gasova, od onih koja su prvi put registrovana u našoj zemlji pre tog datuma.
Ovo predviđa pravilnik koji je stupio na snagu u julu 2018. godine, ali je primena propisa koji se odnose na merenje izduvnih gasova odložena do 5. jula ove godine, pišu mediji.
Neki stručnjaci smatraju da će najteže tehnički pregled proći starija vozila sa „euro 3“ i „euro 4“ standardom. Drugi ističu da se ne može praviti takva generalizacija, već da će najveći problem imati automobili koji su prešli više stotina kilometara, kao i oni koji nisu održavani, pišu Novosti.
Svi se slažu u jednom, novi propisi su nelogični, jer kategorizacija nije napravljena prema euro standardu ili godini proizvodnje, već prema datumu registracije.
Podrazumeva se da vozilo mora da zadovolji tehničku ispravnost i kriterijume predviđene u trenutku njegove proizvodnje. Međutim, od jula će za vlasnike dva ista automobila da važe različiti propisi, odnosno strože uslove moraće da ispuni onaj koji je registrovan posle marta 2014. godine.
Tako je, na primer, za vozila registrovana pre ovog datuma dozvoljena granica ugljen-monoksida pri obrtaju motora u praznom hodu 4,5 odsto, a za one posle tog datuma je 0,3 procenta.
Profesor Saobraćajnog fakulteta Milan Vujanić ističe da ovi normativi nisu u skladu sa pravom, jer će se retroaktivno primenjivati. Propis treba, kako kaže, da važi od trenutka kada je donet i građani moraju da znaju kakva su nova pravila igre. Oni koji su kupovali autmobile od 1. marta 2014. do 5. jula 2018. sa tim nisu mogli da budu upoznati, a retko ko zna i sada da će početi njegova primena.
„Granice koje su postavljene novim propisom za merenje emisije izduvnih gasova, vozila sa „euro 3“ i „euro 4“ standardom teško će moći da preskoče. Automobili treba da zadovolje tehničku ispravnost i kriterijume prema kojima su proizvedeni i prodati, a ne mogu se propisivati stroži uslovi od tih. Ali ima mnogo onih koji ne ispunjavaju ni te fabrički predviđene uslove, jer neće da održavaju svoje vozilo„, ističe profesor Vujanić za „Novosti“.
Ako je motor ispravan, onda na kvalitet izduvnih gasova znatno utiču katalizator i GPF filter kod „benzinaca“ i DPF filter kod „dizelaša“ (filteri za prečišćavanje čađi). Međutim, ovi delovi nisu bili obavezni od početka proizvodnje vozila sa „euro 3“ i „euro 4“ standardom, tako da ih neki nemaju, dok ih svi sa normom „euro 5“ i „euro 6“ imaju.
Mnogi vlasnici su skidali katalizatore i filtere ili su vozilo kupili bez tih delova, a u takvom stanju neće moći da prođu tehnički pregled kada stupe na snagu novi propisi. Njihova ugradnja će, kako ističe profesor, biti udar na džep vlasnika.
„Važno je održavanje automobila, redovno čišćenje katalizatora i filtera. Ali, mnogi skinu DPF filter kada ne radi dobro. Zavisno od modela njegova cena je od 500 do 800 evra plus ugradnja. Za auto koji vredi oko 2.000 evra, vlasnika će koštati više od 1.000 evra da stavi filter“, objašnjava Vujanić. On postavlja i pitanje kako će nove kriterijume da zadovolje oldtajmeri, a ističe i da se zalaže za to da građani koriste novije automobile, ali i da njihova cena ne bude toliko visoka.
Suština je u kilometraži
Prema oceni Slobodana Valdevita, iz Nacionalne asocijacije tehničkih pregleda, nije ključno godište automobila već amortizacija: „Kod nivoa emisije izduvnih gasova, suština je u pređenoj kilometraži, a ne da li je vozilo starije ili mlađe. Ima novih vozila koja su prešla 200.000 kilometara, a ima i starih koja su malo vožena“.
Branislav Grković sa sajta „Polovni automobili“ ocenjuje da je novi propis nelogičan i ističe da nije pošteno da u situaciji kada dva vozača imaju identično vozilo jedan mora da prođe strože uslove na tehničkom pregledu samo zbog trenutka registracije. On smatra da će najviše biti pogođeni vlasnici koji nisu održavali svoje automobile.
„Ima vozila koja su prešla veću kilometražu pa su u izvanrednom stanju, a ima i onih sa manje pređenih kilometara koja su mehanički lošija zato što nisu održavana“, tvrdi Grković.
Paradoks
Aleksandra Nikolić, direktorka tehničkog pregleda u jednom od najvećih auto-centara u Srbiji, navodi paradoks da je Agencija za bezbednost saobraćaja nedavno izdala uverenje za uvoz automobila iz 2007. godine, sa „euro 4“ standardom.
„U tom dokumentu je zabeležen njegov nivo emisije izduvnih gasova i jasno je da taj automobil neće moći da zadovolji kriterijume koji će važiti od jula. Isto to vozilo, koje je prošlo Agenciju i tehnički, od polovine ove godine tretiraće se kao neispravno“, ističe Nikolićeva.
Uvoznici diktiraju propise?
„Za primenu novih propisa koji se odnose na emisiju izduvnih gaosova, čija primena treba da počne od jula ove godine, najviše su zainteresovani uvoznici automobila i oni vrše pritisak“, smatra profesor Milan Vujanić. Kako kaže, „njima je cilj da ne mogu da se registruju vozila sa ‘euro 3’ i ‘euro 4’ standardom, da se iz igre izbaci velika količina vozila i da onda mora da se kupuje ‘euro 5’ i ‘euro 6′“.
Mirko Gordić iz Auto moto saveza Srbije izjavio je za portal Balkangreenenergynews da će najveći broj vozila biti vraćen sa tehničkog pregleda zbog nekompletnosti izduvnog sistema, a ne zbog emisija koje će biti izmerene jer granične vrednosti definisane Pravilnikom o tehničkom pregledu nisu stroge.
To će, prema njegovim rečima, za vlasnike vozila značiti ili da kompletiraju izduvni sistem ili da ga zamene.
Prosečna starost blizu 2,2 miliona vozila u Srbiji je oko 17 godina, ali nema zvaničnih procena koliko vozila neće moći da ispuni nova pravila, mada nezvanične procene govore da bi taj broj mogao da bude od nekoliko stotina hiljada do čak milion.
Vozila koja su uvezena u Srbiju posle 1. marta 2014. moraće na tehničkom pregledu, od jula ove godine, da ispune znatno strože uslove koji se odnose na emisiju izduvnih gasova, od onih koja su prvi put registrovana u našoj zemlji pre tog datuma.