Svaki potrošač u Srbiji je bar jednom ostao bez struje, da li zbog udara vetra, groma koji je oštetio trafo, pada drve na dalekovod ili slabog napona, nakon čega u mraku ostaju po 12 i više sati.
Kako piše Politika, ako se nestanak struje ponavlja svako malo, kakav je slučaj sa potrošačima na Kosmaju, koji s prvim vetrom poslednja dva meseca ostaju satima bez struje, postavlja se pitanje ko će im i kako nadoknaditi štetu za to što im se aparati kvare, proizvodnja u pogonima stoji, a živina i stoka strada.
U Crnoj Gori doneta je odluka da se građani za „sedenje u mraku“ obeštete sa 20 do 100 evra. Upitan postoji li išta slično u Srbiji i da li oštećeni kome je nestanak struje napravio štetu može da zakuca na vrata distribucije i zatraži naknadu štete, bivši savetnik ministra energetike Slobodan Ružić smatra da to u Srbiji nije realno sve dok nadležne u Srbiji neko iz Evropske unije, Energetske zajednice ili neko treći ne natera na takav korak.
„Za sada takva zakonska obaveza ne postoji. Kvalitet isporuke električne energije je regulisan vrlo maglovito i ne podrazumeva plaćanje bilo kakvih nadoknada potošačima bilo za prekomerno trajanje ispada tokom godine, bilo za loš kvalitet napona kod potrošača. Da budemo objektivni, nijedan mrežni monopolista na svetu neće to svojevoljno uvesti, pa nisu ‘Elektromreža Srbije’ i ‘Distribucija’ u tome izuzeci“, navodi Ružić.
Dodaje da bi trebalo da postoji nezavisno regualtorno telo za energetiku, te da bi ono moglo da brine o potrošačima, dodajući da se nadoknada zbog štete ili neprijatnosti može očekivati onda kada se računi za električni računi redovno plaćaju.
Agencija za energetiku Srbije je u skladu sa obavezema koje proističu iz trećeg paketa propisa Evropske unije i Zakona o energetici, donela 2013. godine pravila o praćenju tehničkih i komercijalnih pokazatelja i regulisanju kvaliteta isporuke i snabdevanja električnom energijom i prirodnim gasoim. Na osnovu ovih pravila prikupljaju se podaci o prekidima u napajanju električnom energijom i prati se rad operatera sistema, piše Politika.
Ovi podaci će biti osnova da se u sledećoj izmeni pravila uvedu i standardi kvaliteta koje operateri treba da ispune, kao i kompenzacione naknade potrošačima, ukoliko operateri sistema ne ispune propisane zahtevane vrednosti.
Svaki potrošač u Srbiji je bar jednom ostao bez struje, da li zbog udara vetra, groma koji je oštetio trafo, pada drve na dalekovod ili slabog napona, nakon čega u mraku ostaju po 12 i više sati.