Prevelika brzina i alkohol – najveće ubice na putu
Za samo četiri dana kontrole od 35.000 kontrolisanih vozila registrovali su 20 i po hiljada prekršaja. Policijske patrole često zaustavljaju vozače koji ponavljaju prekršaje – voze bahato, pod dejstvom alkohola i opijata. Prevelika brzina i alkohol su najčešći prekršaji u saobraćaju, kažu u Upravi saobraćajne policije.
Da gori crveni alarm u saobraćaju potvđuju i najnoviji podaci – više od dve trećine zaustvljenih vozača bilo je u prekršaju.
„U 11.482 slučaja je došlo do prekoračenja brzine. Ono što je zabrinjavajuće jeste da i pored svih preventivnih aktivnosti i upozorenja da je ubica na srpskim putevima brzina, i da je brzina ta koja dominira i u izvršenju prekršaja ali i kao uticajni faktor u saobraćajnim nezgodama. Kada govorimo o drugim prekršajima, ne treba zanemariti tradicionalno alkohol, koji je otkriven u 425 slučajeva“, rekao je Zlatko Belencan, pomoćnik načelnika Uprave saobraćajne policije.
Sa alarmantnim vestima se nastavalja. Policija je noćas zaustavila u Subotici šezdesetpetogodišnjeg vozača koji je upravljao mopedom sa 2,78 promila alkohola.
U stanju potpune alkoholisanosti, sa 2,10 promila alkohola, iz saobraćaja je isključen četrdesetšestogodišnjak. I to nije sve – dvadesetjednogodišnjaka je uhvatila bez vozačke dozvole.
„Saobraćajna policija je preduzela maksimum, a to znači da je prošle godine preko milion i po prekršaja otkrila. Sada treba da shvatimo da je i na pojedincu odgvoornost i na porodici zato što pojedinac odlučuje da upravlja pod dejstvom alkohola, psihoaktivnih supstanci i da prekorači dozvoljenu brzinu. Policija je kada govorimo o represiji preduzela maksimum“, rekao je Belencan.
Gde je zakazao sistem
Stručnjaci sagalsni – deo sistema koji se bavi kontrolom i prinudom funkcioniše, ali onaj koji se odnosi na prevenciju – da ubedi učesnike u saobraćaju da se bezebdno ponašaju je, ocenjuju – potpuno zakazao.
„Sistem treba da ubedi vozače, putnike i pešake da se bezbedno ponašaju u saobraćaju kroz, pre svega, sistem obrazovanja i vaspitanja u vrtićima, školama a za odrasle treba da se sporvode jake i deletvorne medijske kampanje. To izostaje i sistem jedino funkcioniše na sistemu prinude koje sprovodi policija ali koji ima svoje domete i mi te domete vidimo jer već četiri godine ne možemo da promenimo statistiku i već četiri godine ne možemo da uspostavimo trend pada broja poginulih“, rekao je Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.
Akcija pojačane kontrole saobraćaja
Srbija je jedna od 32 države u kojima je sprovedena Međunarodna akcija pojačane kontrole saobraćaja.
„Mi smo i dalje jedna od najnebezbednijih država Evrope. U Nemačkoj koja je mnogo bezbednija država od nas što se tiče saobraćaja, 90 procenata putnika na zadnjem sedištu vezuje pojas, u Srbiji oko 14. Inače ta obaveza datira od 2009. godine što znači da smo mi za 15 godina postigli da nepunih 15 procenata putnka vezuje pojas na zadnjem sedištu. To znači ako budemo išli ovim tempom da će nam trebati još 75 godina da dostignemo trenutno stanje u Nemačkoj“, napominje Okanović.