Priprema vozača i autobusa pred ekskurziju – kako je na papiru, a kako u praksi
Prvi meseci nove školske godine rezervisani su za ekskurzije. Nedavni incidenti na putovanjima učenika Šeste i Trinaeste beogradske gimnazije naterali su roditelje da se zabrinu, ali i zapitaju kakva je kontrola vozača i vozila uoči ekskurzija i mogu li se sprečiti neočekivane situacije.
Dragiša Krstić već godinama vozi turistički autobus. Kada su putnici deca, pripreme su posebne. Torba puna dokumenata: dozvola, lična karta, lekarsko uverenje ne starije od godinu dana i kartica profesionalnog vozača. Neposredno pred put policija sve kontroliše i obavezno je testiranje na psihoaktivne susptance i alkohol.
„Dolaskom policije na kontrolu vožnje dece kontroliše se alkotest. Vozač ne bi smeo nikako da pije, a tog momenta na alkotestu mora da ima 0,0. Gledaju angažovanost vozača 28 dana unazad gde mora da ima odgovarajuće pauze, a pre toga mora da ima 11 sati odmora, spavanja, da bi mogao da nastavi da vozi decu“, naveo je vozač Dragiša Krstić.
I u toku vožnje vozači moraju da prave pauze, a zakonom je tačno propisano koliko sati smeju da provedu za volanom tokom jedne nedelje ili meseca.
Kako je na papiru, a kako u praksi
Posle četiri i po sata vožnje vozači moraju da imaju obaveznu pauzu od 45 minuta, a u toku dana ne bi smeli da voze više od devet sati.
I za autobus, vozači moraju da imaju potvrdu o tehničkoj ispravnosti. Na predviđenim mestima moraju biti table sa obaveštenjem da je u pitanju prevoz dece. Agencije koje organizuju ekskurzije najčešće nemaju svoje autobuse, pa ih iznajmljuju i treba da obezbede i mrežu saradnika, u slučaju kvara.
Ovako je na papiru. U praksi se dešava da vozač sa alkoholom u krvi, iako ga je policija isključila iz saobraćaja, posle sat vremena sedne za volan i da vozač koji nije imao devet sati odmora ipak bude u smeni.
U turističkim agencijama tvrde da su oni isplanirali kako da prevaziđu nepredviđene situacije.
„Ako se desi nešto neželjeno, neki kvar na autobusu imamo mrežu saradnika, kako u Srbiji, tako i u Evropi, i najbrže se interveniše, počev od Niša, Leskovca, Čačka, Novog Sada, Subotice, pa i po inostranstvu, u Italiji, Grčkoj. Interveniše se u proseku za sat-dva vremena se nabavi drugi autobus i nastavlja se putovanje dalje“, rekao je Predrag Jakovljević, organizator ekskurzija.
Deluje bajkovito, ali ima iskustava kada su deca i po nekoliko sati na putu čekala ispravan autobus.
„Svi propisi se upravo baziraju na bezbednosti dece. Država je propisala poseban pravni akt koji bliže uređuje prevoz dece „, rekao je Slobodan Karličić iz Agencije za bezbednost saobraćaja.
Za one koji propise ne poštuju, predviđene su kazne. Vozilo se isključuje iz saobraćaja, a odgovaraju i vozač i prevoznik. U slučaju vožnje pod dejstvom alkohola platiće od 60.000 do 800.000 dinara.