Rad od kuće zastupljeniji u velikim kompanijama
Oko četvrtina zaposlenih u Nemačkoj radi od kuće, pokazuje izveštaj Instituta za ekonomska istraživanja (IFO) iz Minhena, za razliku od Srbije, gde najnovija istraživanja potvrđuju da je rad iz firme obavezan za sve zaposlene u 46 odsto kompanija.
Lane, prema regionalnoj anketi „Infostuda” u kojoj je učestvovalo više od 6.600 ispitanika, od kojih je više od 2.500 bilo iz Srbije, svega osam procenata ispitanika izjasnilo se da je u potpunosti radilo od kuće. Takva vrsta angažmana inače je posebno rasprostranjena u IT sektoru gde recimo nemački radnici u proseku rade od kuće 58 procenata svog radnog vremena, dok u građevinarstvu i ugostiteljstvu ovaj procenat iznosi samo dva odsto, preneo je Tanjug.
– Rad od kuće je posebno čest u velikim kompanijama gde zaposleni provedu u proseku 20 odsto svog radnog vremena kod kuće, a u malim i srednjim preduzećima ovaj procenat iznosi samo 15 odsto. Udeo nemačkih zaposlenih koji rade od kuće trenutno iznosi 23,4 odsto – navodi se na veb-stranici IFO.
Poređenja radi, i u Srbiji se ove godine pokazalo da velike firme pokazuju nešto veću fleksibilnost kada je u pitanju ovakav način rada, ali je generalno rad od kuće sve manje popularan u kompanijama. Istraživanje „Infostuda” je pokazalo da postoji razlika u pristupu u radu van radnog mesta i iz kancelarije. Opšti podaci govore da je rad iz firme obavezan za sve zaposlene u 46 odsto kompanija.
– Ispitanici iz kompanija van IT industrije su još jednom potvrdili da je zbog prirode posla rad od kuće daleko manje zastupljen: 47 odsto njih je navelo da je dolazak na radno mesto obavezan, a generalno je uočljivo da nema velikih oscilacija u odnosu na prošlogodišnje istraživanje. Lane se dve trećine ispitanika (57 procenata) izjasnilo da ne radi od kuće. Istakli su da im radna pozicija ne dozvoljava rad od kuće, dok je 23 procenta učesnika kazalo da, iako im posao dozvoljava takav rad, ipak su se opredelili za rad iz kancelarije – navodi se u istraživanju.
Svega osam procenata ispitanika radilo je u potpunosti od kuće, dok je 12 procenata poslovalo po hibridnom modelu rada, a ove godine je obavezan rad iz kompanije zastupljeniji u manjim i srednjim preduzećima, dok velike firme pokazuju nešto veću fleksibilnost kada je u pitanju način rada.
– Kada se ovi trendovi posmatraju kroz određene industrije, vidimo da oblasti marketinga, medija i komunikacija, kao i deo industrije koji pripada bankarstvu, finansijama i reviziji, imaju znatno fleksibilnije oblike rada. Ipak, najveći broj ispitanika koji su naveli da je obavezan rad za sve iz kompanije očekivano dolazi iz logistike, prevoza robe i putnika (67 odsto), proizvodnje (59 odsto) i trgovine/prodaje (56 procenata) – nabrajaju nadležni.
Domaći Zakon o radu inače jasno propisuje da su poslodavci dužni da zaposlenima koji rade od kuće isplaćuju naknadu troškova za korišćenje sredstava za rad koji su u vlasništvu zaposlenih.
U anketi Centra za istraživanje javnih politika „Kako je rad na daljinu otvorio vrata za sveprisutnost poslodavaca u životu radnika”, međutim, samo 15 procenata poslodavaca je izjavilo da isplaćuje takvu vrstu naknade.
Istraživači centra prvenstveno su se fokusirali na nadzor radnika na radu od kuće. Pokazalo se da većina poslodavaca prati rad onih koji rade od kuće na isti način na koji je to činila i dok su oni radili u prostorijama poslodavaca. Najveći broj rukovodilaca rad zaposlenih prati putem usmenih i pismenih izveštaja koje im zaposleni dostavljaju, a pokazalo se da poslodavci nagledaju i imejl-korespondenciju zaposlenih, prate korišćenje službenih vozila i telefona, koriste aplikacije za praćenje efikasnosti rada, video-nadzor, a deo njih prati i aktivnost zaposlenih na internetu.