Elektronska trgovina u Srbiji ostvarila je 2020. godine prihod od 343 miliona evra a ove godine će, kako se procenjuje, premašiti četiristo miliona. Najveće prepreke za još bolje rezultate su organizacija logistike i brzina isporuke robe, kažu u Ministarstvu trgovine.
Na samom početku pandemije i u vreme vanrednog stanja u Srbiji je zabeležen skok onlajn prodaje od nekoliko desetina do nekoliko stotina procenata. Najveći rast beležili su hrana, odeća, tehnički uređaji i oprema. Vremenom su se procenti smanjivali, ali je ostao uzlazni trend.
„U odnosu na vreme pre pandemije, naša onlajn trgovina raste za nekih 80 odsto. Kao ključne kategorije izdvojio bih voće i povrće i zdravu hranu koja nam raste 150 odsto i mlečne proizvode i delikates sa 120 odsto“, kaže Stefan Filipović iz „Merkatora S“.
Prema podacima sajta „Statista“, procenjuje se da 3,3 miliona potrošača u Srbiji kupuje onlajn. Zdravstvena bezbednost, komfor i ušteda vremena za potrošače su glavne prednosti internet trgovine. Za trgovce to je ušteda fiksnih troškova.
„Pored prodora elektronske trgovine u kategoriju prehrambenih proizvoda u budućnosti svakako možemo očekivati razvoj trgovine u pravcu personalizovane ponude. Razvoj informacionog društva i veštačke inteligencije omogućiće trgovcima i proizvođačima da svoju ponudu koncipiraju i personalizuju za svakog pojedinačnog potrošača“, kaže Žarko Malinović PKS.
U 2020. dobili smo 583 nove veb prodavnice. Elektronska trgovina u Srbiji mora biti u skladu sa globalnom e-trgovinom, smatraju nadležni.
„To je sada već jasno da je budućnost e-komerca praktično u jednoj simbiozi elektronske trgovine, društvenih mreža, društvenih platformi, različitih promotivnih i drugih interesantnih aktivnosti koje se dešavaju u sferi interneta, kako bi zapravo elektronska trgovina, a ona će to i postati, u nekim zemljama je i postala jedan veliki mobilni tržni centar“, kaže Tatjana Matić, ministarka trgovine, turizma i usluga.
Prilikom kupovine na internetu od domaćih prodavaca potrošači imaju pravo da se predomisle u roku od 14 dana. Mogu da traže povraćaj plaćene cene i troškova isporuke robe, čak i kada ih prodavac o tome ne obavesti.
Elektronska trgovina u Srbiji ostvarila je 2020. godine prihod od 343 miliona evra a ove godine će, kako se procenjuje, premašiti četiristo miliona. Najveće prepreke za još bolje rezultate su organizacija logistike i brzina isporuke robe, kažu u Ministarstvu trgovine.