Srbija primenjuje EU pravila za prenos tečnosti
Prilikom pregleda putnik iz torbe i dalje mora da izvadi tečnosti koje su do 100 mililitara zapakovane u providnu zip-kesicu.
U Evropskoj uniji se od prošlog meseca primenjuju nova, stroža pravila o prenosu tečnosti koja važe za putnike na svim aerodromima. Evropska komisija objavila je dokument kojim se tumači primena postojeće regulative, pa navodi da se ona i dalje mora odnositi i na avio-luke s novim tipovima skenera prtljaga.
Dakle, bez obzira koristi li se klasični ili savremeniji skener tipa C3, za ručne prtljage se obavezno moraju primenjivati postojeća ograničenja – putnicima je dozvoljeno prenošenje tečnosti, sprejeva i gelova u pojedinačnim pakovanjima do najviše 100 mililitara. Ukupna količina dozvoljene tečnosti jeste jedan litar i sve mora da bude upakovano u prozirne plastične kesice koje se mogu zatvoriti.
Na pitanja da li i na beogradskom aerodromu „Nikola Tesla” poštuju ove propise koji dolaze iz EU i koji se skeneri upotrebljavaju za ove namene za „Politiku” su rekli da za putnike koji putuju iz ove vazdušne luke nema nikakvih promena u vezi s pregledom prtljaga.
– Kod nas prilikom putovanja i dalje važe ista pravila kao i pre 1. septembra ove godine. Sva oprema na Aerodromu „Nikola Tesla” i procedure u vezi s pregledom prtljaga potpuno su usklađene s vazduhoplovnom regulativom Srbije i EU – navode u odgovoru, napominjući da beogradski aerodrom poseduje rendgen uređaje (skenere) za pregled obezbeđivanja ručnog prtljaga koji su standarda 2, što podrazumeva da prilikom pregleda putnik iz torbe mora da izvadi tečnosti koje su do 100 mililitara (najviše do jedan litar) zapakovane u providnu zip-kesicu, dok laptopi i veći elektronski uređaji mogu da ostanu u prtljagu.
Ističu da do „zabune može doći jer neki aerodromi u EU poseduju opremu standarda 3, što je ranije omogućavalo putnicima da u prtljagu tečnosti prenose bez ograničenja, dok posle prvog septembra ovo više nije moguće”.
Inače, iz Evropske unije su poručili da restrikcije nisu uvedene zbog opasnosti po bezbednost avijacije, već kao mera predostrožnosti dok softver za skeniranje prtljaga ne bude poboljšan i dok se na međunarodnom nivou ne postigne saglasnost o standardima koji vladaju u vazduhoplovstvu.
Kako prenose mediji, u Nemačkoj, Holandiji, Francuskoj, Velikoj Britaniji ili Irskoj mogla su se primetiti u poslednje vreme znatno blaža pravila u kontroli ručnih prtljaga. Kako je objašnjeno, na nekim od punktova za proveru bili su instalirani novi skeneri tipa C3, pa putnici na tim mestima nisu bili u obavezi da iz torbi i kofera vade velike elektronske uređaje ili tečnosti niti je u tom smislu bilo bilo kakvih ograničenja. Zato je prolaz bio brži i lakši pa se sada očekuju i veći redovi.
Novija tehnologija daje daleko detaljniju sliku unutrašnjosti prtljaga pa zaposleni imaju bolji uvid u to što putnik nosi sa sobom. Savremeniji rendgenski uređaji mogu da identifikuju eksploziv u svim vrstama kozmetičkih preparata, tečnostima ili u elektronskim uređajima. Međutim, prema izveštaju EK s kraja prošle godine, novi optički skeneri nisu potpuno pouzdani pri pregledu više od 330 mililitara tečnosti. Zato će mera ostati na snazi dok ne budu otklonjene sve sumnje u pouzdanost nove tehnologije.
Inače, ova pravila koja su donela male poteškoće putnicima prilikom pakovanja prtljaga uvedena su 2006. godine nakon što je britanska policija otkrila terorističku zaveru za paljenje tečnog eksploziva koji se nalazio u sedam putničkih aviona koji su putovali iz Velike Britanije u SAD i Kanadu.