Srbiji nedostaje 20.000 vozača: Stambene olakšice i naknade suprugama neke od predloženih mera
Poslovno udruženje drumskog saobraćaja „Srbijatransport“ objavilo je predlog mera koje bi pomogle da se veći broj mladih odluči za veoma traženo zanimanje profesionalnog vozača.
Među njima su i subvencionisanje obuke, poreski stimulansi za poslodavce, ali i obezbeđivanje stambenih olakšica, kao i naknada suprugama, prenosi Biznis.rs.
Takođe, predlaže se obezbeđivanje dodatne nenovčane beneficije da se vozači zapošljavaju u Srbiji, poput modela da država daje besplatno zdravstveno osiguranje za jedan mesec tokom godine za sve vozače, odnosno za tri meseca u godini za mlade vozače, sa ciljem da ne odlaze na rad van Srbije.
Pozivajući se na izveštaj Svetske organizacije za drumski transport (IRU), iz Srbijatransporta upozoravaju da je u 2023. godini na globalnom nivou čak tri miliona radnih mesta vozača kamiona u 36 zemalja gde je rađena analiza ostalo nepopunjeno, uz procenu da bi taj manjak mogao da se udvostruči do 2028. godine.
U predlogu mera se ističe da je prisutan sve veći jaz između mladih i starih vozača i, ukoliko ne bude značajnijih akcija, očekuje se da će stanje biti mnogo gore u narednih pet godina. Srbiji nedostaje oko 20.000 vozača u drumskom transportu, odnosno oko osam odsto vozača kamiona i 17 odsto vozača autobusa.
„To čini skupim proces koji je potreban da bi mlad čovek postao vozač kamiona. U Francuskoj, na primer, prosečna cena za dobijanje vozačke dozvole i sertifikata o stručnoj profesionalnoj osposobljenosti iznosi 5.250 evra, što je više od tri njihove minimalne mesečne zarade. U Srbiji obuka za vozača kamiona u auto-školi i CPC centrima, sa taksama, ispitima i svim neophodnim formalnostima košta preko 300.000 dinara, što je oko 6,5 minimalnih mesečnih zarada“, naglašava Goran Aleksić, generalni direktor Srbijatransporta.
U Srbijatransportu smatraju da Vlada Srbije mora da kreira modele koji olakšavaju pristup profesiji donošenjem kvalitetnih podzakonskih akata, kojima bi bila smanjena minimalna starosna granica za obuku i rad profesionalnih vozača, ali i uvedene subvencije za sticanje kvalifikacija za vozače kamiona i autobusa.
Trebalo bi, takođe, kako savetuju, imati na umu i neiskorišćene kadrovske resurse „kod kuće“ – poput činjenice da među profesionalnim vozačima ima veoma malo žena.
Zaključak je da je Srbiji neophodno da svake godine, pored 1.000 novih vozača koji se obrazuju u srednjim stručnim školama, kroz CPC centre bude obučeno i osposobljeno više od 3.000 novih profesionalnih vozača u drumskom transportu.