Srpska koprodukcija – film „Obraz“ u selekciji Nagrade za najbolji balkanski film na Sofia International Film Festival-u
Srpska manjinska koprodukcija igranog filma Obraz (The Tower of Strength) uglednog crnogorskog reditelja Nikole Vukčevića, uvrštena je u takmičarsku selekciju Best Balkan Film Award u kojoj će se takmičiti dvanaest najuspešnijih balkanskih filmova po mišljenju selektora 29. Sofia International Film Festivala u Bugarskoj.

Sofia IFF je jedan od ključnih filmskih festivala u Centralnoj i Istočnoj Evropi, akreditovan od strane FIAPF-a i rangiran među 50 najznačajnijih svetskih filmskih događaja prema magazinu Variety. Glavni program festivala održaće se od 13. do 23. marta 2025, dok će dodatne projekcije trajati do kraja meseca. Organizatori festivala uputili su poziv Vukčeviću da lično predstavi film publici, a njemu će se pridružiti deo regionalne autorske i produkcijske ekipe, uključujući srpske producente Ivicu Vidanovića, Nevenu Savić i direktora fotografije Đorđa Stojiljkovića.
Ivica Vidanović i Nevena Savić, koproducenti iz beogradskog Cinnamona ističu da se među značajnim gostima festivala nalaze poznati reditelji Mohammad Rasoulof, Roman Bondarčuk, te Rajko Grlić koji će predstaviti svoj recentni film i dobiti Nagradu za životno delo: “Imajući to u vidu, projekcija filma Obraz je izuzetno važna za našu koprodukciju, jer predstavlja priliku da se OBRAZ dodatno afirmiše na referentnoj međunarodnoj sceni uz prisustvo eminentnih imena. U ovaj film smo ušli sa namerom da njime ispričamo priču o pojedincu koji se usudio da se suprotstavi moćnijem, vođen moralnim uverenjem i nadom za promene, ma koliko mu to bilo teško i izazovno. Danas, dok ratovi razaraju društva i nevini stradaju do istrebljenja u ime pobede nad „neprijateljem“, prisjećamo se tragedije naše nekadađnje zemlje Jugoslavije i dubokih ožiljaka koje je ta tragedija ostavila na nas. Zato smo ponosni što smo kroz ovaj film okupili ljude različitih vera, nacija i političkih pogleda – ujedinjene oko snažne poruke humanosti, te uprkos sukobima koji su obeležili naš region, ovaj film pokazuje da univerzalne ljudske vrednosti mogu nadjačati čak i najdublje podele, sa osjećanjem da u vremenima rata, ljudskost je važnija nego ikada! I čini nas ispunjenima da i u dalekom svetu te ubrzo u regionu, naša priča nailazi na jak emocionalan odgovor”.
Prema rečima producenta Milorada Radenovića (Galileo production Montenegro), uvrštavanje u selekciju Best Balkan Film Award na Sofia International Film Festivalu predstavlja još jedno značajno priznanje u međunarodnoj promociji filma Obraz, nakon njegovog uspešnog festivalskog starta, i ovom selekcijom se promišljeno približavamo Balkanu i našoj balkanskoj premijeri”.
Film Obraz je premijerno prikazan krajem novembra na Filmskom festivalu u Cottbusu, a zatim je imao svoju međunarodnu premijeru na Cairo International Film Festivalu, najstarijem i najvećem festivalu u arapskom svetu i Africi (festival s A liste FIAPF-a). Film je u Kairu dočekan toplim prijemom publike i pozitivnim kritikama.Nakon toga, Obraz je prikazan na još jednom festivalu sa FIAPF A liste, International Film Festival of India (IFFI) u Goi, jednom od najznačajnijih azijskih festivala. U januaru je bio deo programa 23. Dhaka International Film Festivala (selekcija Cinema of the World), a potom je još jednom prikazan u Indiji, u selekciji 17. Jaipur International Film Festivala. Upravo na ovom festivalu, u konkurenciji 80 dugometražnih filmova svih selekcija – srpski direktor fotografije Đorđe Stojiljković za OBRAZ je osvojio nagradu za najbolju kameru (Best Cinematography Award), dodatno potvrđujući vizuelnu i estetsku vrednost filma. Takođe, Đorđe Stojiljković bio je i član žirija glavne selekcije 23. Pune International Film Festivalu (PIFF), koji se održao krajem februara, zahvaljujući izuzetnom rad na filmu Obraz i indijskom filmskom blokbasteru Kalki, koji je dodatno učvrstio njegovu poziciju kao jednog od najperspektivnijih direktora fotografije balkanske regije.
Ekipa filma Obraz okuplja međunarodne i regionalne talente. Glavnu ulogu tumači Edon Rizvanolli (Holandija), a uloge imaju i Nikola Ristanovski (Severna Makedonija), Igor Benčina (Srbija), Alban Ukaj (Bosna i Hercegovina), Selman Jusufi i Xhejlane Terbunja (*Kosovo), te crnogorski glumci Aleksandar Radulović, Branimir Popović, Ana Vučković i doajen crnogorske glume Zef Bato Dedivanović (Joksim iz Djekne reditelja Živka Nikolića) u svojoj poslednjoj filmskoj ulozi. Zahtevne uloge dece tumače: Elez Adžović, Vuk Bulajić, Merisa Adžović i Hana Pavlović.
Film je inspirisan istinitim događajem koji je po tim motivima napisao crnogorski akademik Zuvdija Hodžić, po scenariju Ane Vujadinović (Crna Gora) i Meline Pote, a reditelj Vukčević je saradnik na scenariju. Film je vizuelno oblikovao direktor fotografije Đorđe Stojiljković (Srbija), scenograf je pokojni Stanislav Nikičević (Crna Gora), kostimografkinja Lidija Jovanović (Srbija), dok su za muziku bili zaduženi kompozitor Dušan Maksimovski (Hrvatska/Crna Gora), te Maša i Milica Vujadinović koje su komponovale i odpevale glavnu temu filma. Montažerka filma je Olga Toni (Slovenija), dok su vizuelne efekte kreirali Đuro Mihaljević (Crna Gora) i Đorđe Stojiljković (Srbija). Dizajner i mikser zvuka je Igor Vujović (Crna Gora) sa hrvatskim kolegom Dariom Domitrovićem. U izvršnoj produkciji su Milorad Radenović i Jelena Filipović. Koproducenti su Nevena Savić i Ivica Vidanović iz beogradske produkcijske kuće Cinnamon Films – koji su uz ovaj film od njegovih samim početaka, te Dario Domitrović iz zagrebačke produkcije Embrio; pridruženi producenti su Christoph Thoke (Mogador Film Njemačka) i Boris Raonić u ime RTVCG i njihovog javnog konkursa koprodukcije.
Obraz je nastao uz sufinansijsku podršku putem javnih konkursa Filmskog centra Crne Gore, Filmskog centra Srbije, Hrvatskog audiovizuelnog centra, Ministarstva kulture Crne Gore, RTVCG i podrške CEKUM-a.
Nikola Vukčević je dipl. filmski i pozorišni reditelj, redovni profesor na predmetu FTV režija i rukovodilac studijskog programa Film i mediji na FDU Cetinje UCG, nekadašnji novosadski i beogradski student, jedan od osnivača Udruženja producenata i reditelja CG, te doktor nauka iz oblasti filmologije. Sedam sezona je bio umetnički direktor Gradskog pozorišta Podgorica. Prethodni filmovi Nikole Vukčevića su: Pogled sa Ajfelovog tornja (2005) – koji je na visokom trećem mjestu gledanosti srpskih manjinskih koprodukcija u prve dvije decenije 21. vijeka (po statistici Filmskog centra Srbije) i Dječaci iz Ulice Marxa i Engelsa (2014) – prvi crnogorski film u zvaničnoj hrvatskoj bioskopskoj distribuciji i crnogorski kandidat za Oskara 2014.