Svaki četvrti građanin Srbije uzrasta od 12 do 60 godina kaže da prati između 10 i 19 influensera, a svaki deveti kupuje proizvode koji oni preporučuju, pokazuju rezultati istraživanja koje je sproveo CeSID za program Nova pismenost, koji partnerski vode Američka agencija za međunarodni razvoj (USAID) i organizacija Propulsion.
Istraživanje je pokazalo da je u proteklih godinu dana povećan broj influensera, te da ih sada pasivno prati 53 odsto građana u odnosu na 38 odsto prošle godine, dok 13 odsto aktivno (11 odsto pre godinu dana).
Što su ispitanici mlađi, to aktivnije prate influensere, koji se, navodi se u saopštenju, učvršćuju kao poseban medij, i to kao „vrlo uticajan i značajan“.
Vanja Banković iz organizacije Propulsion, koja je do sada realizovala nekoliko obrazovnih programa medijske i digitalne pismenosti namenjenih influenserima, rekla je da tim mladima treba podrška članova društva na koje su najčešće upućeni, pre svega roditelja i nastavnika.
„U Srbiji se snažno oseća generacijski jaz u kome su mladi u velikom procentu korisnici društvenih mreža i dobro upoznati sa influenserima, nasuprot populaciji starijoj od 55 godina koja i dalje konzumira tradicionalne medije i za koje su nove mreže poput Tiktoka i influenseri udaljeni, a neretko i teško shvatljivi koncepti. Samim tim, raste nerazumevanje između mladih i roditelja“, smatra Banković.
Ona je rekla da strah i stereotipi koje često gajimo prema društvenim mrežama i influenserima čine da ne razumemo nove medije koji su najmlađima glavni izvor informisanja i formiranja stavova.
„U našim istraživanjima roditelji kažu da najčešće pribegavaju zabranama ili ograničenjima kako bi kontrolisali onlajn sadržaje koje prate mladi. Tako se samo produbljuje nerazumevanje između generacija“, ukazuje Banković i dodaje da je važno da ne prepustimo mlade samima sebi u snalaženju sa novim medijima.
Influenseri utiču na 40 odsto mladih, a njihov uticaj se povećava spuštanjem starosne granice, pa 50 odsto mladih između 12 i 14, odnosno 42 odsto mladih između 15 i 18 godina kažu da na njih utiču influenseri, pokazuje istraživanje.
Influenser na mreži Tiktok Aleksa Todorović rekao je da podaci ukazuju da osobe koje prati više desetina hiljada ljudi na društvenim mrežama, u velikoj meri utiču na odlučivanje kod vršnjaka, što, kaže, sa sobom nosi odgovornost.
„Zato smatram da je jako važno da konstantno širimo svoja znanja iz medijske i digitalne pismenosti jer će uvek biti nešto novo da se nauči, pošto se internet stalno razvija i menja“, poručio je on.
Todorović smatra i da se bez konstantnog učenja ne mogu slati željene poruke.
„Kroz neki vid radionica za influensere, koje su se ove godine prvi put realizovale u Srbiji, naučio sam kako da unapredim svoj sadržaj, poruke koje prenosim i na koji način. Više vodim računa o izvoru informacija, upotrebi psovki, dobro proveravam podatke pre nego što ih pustim u etar, aktivno komuniciram sa pratiocima“, ukazao je Todorović.
Svaki četvrti građanin Srbije uzrasta od 12 do 60 godina kaže da prati između 10 i 19 influensera, a svaki deveti kupuje proizvode koji oni preporučuju, pokazuju rezultati istraživanja koje je sproveo CeSID za program Nova pismenost, koji partnerski vode Američka agencija za međunarodni razvoj (USAID) i organizacija Propulsion.