Građani Srbije kojima su banke prilikom podizanja kredita naplatile troškove obrade kredita i koji su zbog toga odlučili da tuže banke i traže povraćaj novca ili su planirali da taj korak naprave, po svemu sudeći, sada mogu da odahnu.
Naime, odustalo se od usvajanja autentičnih tumačenja tri zakona koja se tiču sporova građana sa bankama, odnosno ona su povučena iz procedure jer je procenjeno da su interesi građana na prvom mestu. S druge strane, najavu donošenja autentičnog tumačenja Udruženje banaka ocenilo je kao stavljanje tačke na višegodišnje sporenje oko opravdanosti bankarskih naknada, a koje je, prema njihovoj oceni, postalo ozbiljna pretnja stabilnosti finansijskog sistema, postignutom nivou makroekonomskog razvoja, a time i standardu i interesima svih građana Srbije.
Po rečima predsednika Udruženja “Efektiva” Dejana Gavrilovića, ova tumačenja trebala su da pomognu banakama da dobijaju sporove s građanima, ali srećom, taj korak nije ni nepravljen.
– Tumačenja nisu ni došla do Skupštine, do lobiranja banaka, takođe, nije došlo, pobedili su pravda, građani i država, a samo su banke izgubile i one i treba da izgube – kaže Gavrilović.
To znači da bi građani mogli da očekuju da će im novac biti vraćen, a to se odnosi i na one kojima su, uz te troškove, banke naplaćivale i premiju osiguranja stambenih kredita kod Nacionalne korporacije za osiguranje stambenih kredita. Naravno, da bi to i uspeli, moraju da podignu tužbe protiv banaka. Na povraćaj novca može da računa veliki broj građana Srbije koji su podigli kredit, a samo kada je reč o stambenim kreditima osiguranim kod NKOSK-a, njih je više od 100.000.
Da prestanu da se ljute
Početkom ove godine doneta je presuda koja je obavezala banke da klijentima vrate naplaćenu premiju osiguranja stambenih kredita kod NKOSK-a.
Nakon toga, mnogi građani odlučili su da tuže banke, a onda je usledila promena stava banaka prema njima. Banke su, praktično, bile ljute i menjale su stav prema klijentima koji su ih tužili, a koji su u ovoj situaciji oštećeni. Naime, oni su tražili da im se novac, koji im je uzet, a nije bilo potrebe, vrati i – sada bi trebalo da se to i desi i da banke prestanu da se ljute na klijente.
– Broj tužbi se stalno povećava i sada ih je na sudovima oko 100.000, a u ovom trenutku ima oko 10.000 pravosnažnih presuda, gde su građani naplatili svoj novac jer su banke postupale nezakonito. Pošto je dokazano da su banke nezakonito naplaćivale troškove obrade kredita, građani žele svoj novac nazad. A svakako nije reč o malom novcu jer se radi o iznosima koji se kreću od nekoliko stotina evra pa do nekoliko hiljada evra. Samo je na osnovu osiguranja stambenih kredita kod NKOSK-a, kod kojih je prosečna premija oko 1.500 evra, reč o iznosu od oko 150.000.000 evra. To je iznos koji je vezan samo za kredite osigurane kod NKOSK, a sigurno je da će iznos biti veći zbog toga što su naplaćivani i troškovi obrade kredite – što je još nekoliko desetina miliona evra – kaže Gavrilović.
Da podsetimo, da će banke morati da vrate novac koji nisu imali prava da naplate klijentima potvrđeno je presudama Vrhovnog kasacionog suda. Reč je o presudama da banke nisu imale pravo da menjaju uslove kredita zbog promene kursa švajcarskog franka i da naplaćuju troškove obrade kredita.
Građani Srbije kojima su banke prilikom podizanja kredita naplatile troškove obrade kredita i koji su zbog toga odlučili da tuže banke i traže povraćaj novca ili su planirali da taj korak naprave, po svemu sudeći, sada mogu da odahnu.