U drugu školu s bagažom iz prethodne – novi pravilnik kao odgovor na nasilje i krizne situacije
Pravilnik o postupanju u školama, kao odgovor na nasilje i krizne situacije, počinje da se primenjuje sutra. Definisani su nivoi nasilja, a timovi u školama dobili su šira ovlašćenja u radu. Definisani su koraci u kriznim situacijama i nova rešenja u disciplinsko-vaspitnom postupku. „Krizne situacije su nasilne smrti ili smrti zaposlenog nastavnika, učiteljice ili učitelja, smrt deteta u odeljenju. Imali smo u našem iskustvu i vanredno stanje zbog kovida, kao i dojave o bombama u školama“, objašnjava Snežana Vuković iz Ministarstva prosvete.
Pravilnik o postupanju u situacijama nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja ima zaista velike razlike u odnosu na prethodni, kaže Snežana Vuković iz Ministarstva prosvete.
Snežana Vuković je za Beogradsku hroniku objasnila da je pravilnik unapređen – „zato smo ga i radili čitavih godinu dana i slušali i sindikate i stručna društva, imali komunikaciju i sa drugim ministarstvima koja su nadležna za situacije nasilja, znači nije bilo samo unutar Ministarstva“.
Navodi da se novi pravilnik bavi i preventivnim radom u okviru koga treba da učestvuju osim zaposlenih u školi i roditelji i učenici.
„Tim za zaštitu od nasilja ima veća ovlašćenja i ima mogućnost udaljavanja, ukoliko naravno proceni u skladu sa rizicima, situacijom, stepenom nasilja itd. da se učenik privremeno udalji iz neposrednog obrazovno-vaspitnog rada što bi podrazumevalo da uči od kuće, a da za to vreme Centar za socijalni rad svakako bude obavešten i komunicira sa roditeljima sa kojima će naravno komunicirati i stručna služba škole“, kaže sagovornica iz Ministarstva prosvete.
Izmene prilikom vaspitno-disciplinskog postupka
Vuković objašnjava da vaspitno-disciplinski postupak traje pet do dvadeset dana kako je i propisano, a za to vreme ne postoji pravo promene škole.
„Nakon toga može da je promeni, ali onda ide sa tim bagažom iz ove prethodne škole“, kaže Vuković dodjući da se đaku prenosi ocena iz vladanja, dokumentacija o učinjenom u prethodnoj školi, posledicama, rezultatima prethodno vođenog vaspitno-disciplinskog postupka i šta se primenilo u pojačanom vaspitnom radu kako bi neka druga škola nastavila da radi u istom pravcu.
Veliki deo pravilnika je potpuno nov i odnosi se na krizne situacije.
„Bili smo nažalost svedoci velikih tragedija u maju. Krizne situacije koje su definisane ovim pravilnikom su situacije nasilne smrti ili smrti zaposlenog nastavnika, učiteljice ili učitelja, smrt deteta u odeljenju. Imali smo u našem iskustvu i vanredno stanje zbog kovida, kao i dojave o bombama u školama“, objašnjava sagovornica Beogradske hronike krizne situacije.
Vuković navodi da su uspeli da naprave priručnik koji bi pomagao školama da se u takvim situacijama snađu i da tačno znaju šta i kad treba da urade u kojoj od ovih navedenih kriznih situacija.
Digitalno nasilje
Vuković objašnjava da je digitalno nasilje ranije bilo opšti termin.
„Sada digitalno nasilje može da bude i seksualno nasilje. Digitalno nasilje može da se događa i prema odraslima, ne samo prema vršnjacima, imamo takve situacije i zbog toga smo i to naveli kao situacije nasilja u kojima treba reagovati, naravno uvek u podršku spolješnje mreže zaštite“, kaže Snežana Vuković iz Ministarstva prosvete.
Timovi u školama imaće šira ovlašćenja
Tim za zaštitu od nasilja, u kome su direktor, pedagog, psiholog i odeljenski starešina, novim pravilnikom, koji sutra počinje da se primenjuje u školama imaće šira ovlašćenja.
Tim će odlučivati o tome da li je potrebno da se učenik tokom vaspitno-disiplinskog postupka udalji iz škole.
Definisani su i nivoi nasilja pa su tako čvrga ili međusobno guranje – prvi nivo.
„Svaki napad na nastavnika, na lice zaposleno u školi, smatra se trećim nivoom nasilja, a to znači da se odmah povede disciplinski postupak u kojem može da se dobije kazna ili isključenje ili tužba za prekršajni sud“, kaže Milorad Antić iz Foruma srednjih stručnih škola.
Aleksandar Markov iz Foruma beogradskih gimnazija objašnjava da je ranije postojala mogućnost da roditelji i učenici prave opstrukcije.
„Naime kada se pokrene disciplinsko-vaspitni postupak, ako je nesumnjivo da će biti utvrđena odgovornost, roditelj tada ispiše dete iz škole, zatim ga prebaci u drugu i što bi rekli ‘puj pike ne važi’. Dakle, druga škola nije mogla da nastavi vođenje postupka, a sada je to promenjeno – učenik ne može da se ispiše tokom vođenja vaspitno-disciplinskog postupka što je krupna promena“, objašnjava Markov.
Tim za krizne događaje
Novi pravilnik predviđa da škole imaju tim za krizne događaje i utvrđen je program postupanja ustanove u takvim situacijama.
Tim za krizne situacije će, između ostalog, sarađivati sa policijom, zdravstvenim i socijalnim službama.
Ali, najvažnije je da se zakon primenjuje.
„Ako mi unutar škole zarad popularnosti škole, zarad sprečavanja odliva učenika u onim školama u kojima postoji realno problem sa brojem učenika prikrivamo ono što se dešava i ne sankcionišemo, odnosno ne primenjujemo ono što nam je dato kao mogućnost, to predstavlja problem – nasilje će stalno da se pojavljuje i što je još gore ono postaje sve ozbiljnije“, kaže Markov.
Pravilnik obavezan za sve škole
Milorad Antić iz Foruma srednjih stručnih škola kaže da je obaveza direktora škole da sprovodi ono što je donelo Ministarstvo prosvete.
„Direktor ili bilo ko, ako ne sprovede pravilnik u potpunosti može da bude pod hitno smenjen i da čak na neki način odgovara“, kaže Antić.
Pripremljen je i Priručnik za organizovanje rada škola za vreme i nakon kriznog događaja, a najavljena je i obuka za zaposlene.