Visoke trgovačke marže – monopolsko ponašanje ili inflatorni pritisak
Zbog sumnje da su se dogovarali o cenama, Komisija za zaštitu konkurencije pokrenula je postupak protiv Delezea, Merkatora, Univereksporta i Disa, navodi RTS.
Još pre nekoliko meseci premijer Vučević je rekao da Vlada sa Narodnom bankom ispituje ko se i koliko ugrađuje u cene, i najavio mogućnost da se u istragu uključi i Bia. Poljoprivrednici već duže vreme ukazuju na veliku razliku između otkupnih i cena na rafovima, kao i da ih trgovci ugrožavaju uvozom.
Da su profiti trgovaca znatno porasli od 2016. do 2023. godine, potrošači su sami osetili. Ono što čitaju ovih dana u izveštaju Komisije za zaštitu konkurencije to je da su od aprila 2023. do marta 2024. godine cene u maloprodaji prasle dvostruko više od ukupne inflacije. I da su trgovci zaradili više, iako su prodali manje robe.
„Na dva tri klika možemo da vidimo da se kod navedenih trgovinskih lanaca nalaze iste cene proizvoda sa spiska, 35 proizvoda su iste cene bile, tako da sve što smo mogli da vidimo smo došli do zaključka da su udružili svoje snage i da su formirali lažnu sliku na tržištu. Oni ubijaju na ovaj način male proizvođače i malu privredu“, kaže za RTS Marko Dragić iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije.
Da li je na delu kartelsko udruživanje, odnosno zloupotreba monopola, ekonomisti kažu – dužna je da utvrdi Komisija za zaštitu konkurencije.
„Ovde vidimo da ove četiri grupe imaju više od 50 odsto udela u tržištu što je pozitivan indikator, vidimo visinu bruto marže, što je takođe pozitivan indikator, sve ukazuje na to da su i predikcija NBS prošle godine bile tačne. Ako posmatramo situaciju na teritoriji EU možemo govoriti da su te prosečne marže od 2 do 10 odsto, dok su kod nas od 5 do 15 odsto. Mi sad vidimo da za neke kategorije proizvoda imamo bruto maržu od čak 38 odsto“, kaže profesor Veljko Mijušković sa Ekonomskim fakultetom u Beogradu.
Inflatorni pritisak pojeo bolje cene
Saopštenje o postupku koji se protiv njih vodi, stiglo nam je samo iz Delezea i Univereksporta. Kažu sarađivaće sa Komisijom i dostaviti podatke, jer im je cilj da doprinesu sagledavanju okolnosti u kojima funkcioniše trgovina na malo u Srbiji.
„Teško nam je da zamislimo da oni sede svake nedelje zajedno i dogovaraju se kolike će biti cene, ali ovaj izveštj koji je objavila Komisija za zaštitu jednostavno ne možemo odbaciti, o njemu treba razgovorati, i iz njega treba da izađu neke smernice koje će da unaprede naše tržište maloprodaje“, Bojan Stanić iz Privredne komore Srbije
U odbranu četiri trgovinska lanca dodaje i to da su učestvovali u akciji „Bolja cena“, i da je u poslednjih šest meseci inflatorni pritisak bio veći od prosečnog rasta cena prehrambenih proizvoda i bezalkoholnih pića.