• Vozače u Evropskoj uniji od 7. jula čekaju važne promene, koje će važiti i za našu zemlju: Stižu „crne kutije“ i za automobile

    Vozače u Evropskoj uniji od 7. jula čekaju velike promene. Sva nova vozila koja se prodaju u EU moraće da imaju specijalni uređaj „Event Data Recorder“ (EDR), koji beleži određene podatke u vozilu pre, tokom i posle udesa i koji može pomoći u analizi saobraćajnih nesreća. Reč je o „crnoj kutiji“ za automobile, nalik na one u avionu. Prema rečima sagovornika našeg portala, izvesno je da ova promena čeka i vozače u Srbiji.

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp
    Vozače u Evropskoj uniji od 7. jula čekaju važne promene, koje će važiti i za našu zemlju: Stižu „crne kutije“ i za automobile
    Foto: Pixabay

    Uvođenje Event data recorder uređaja – EDR (crne kutije) propisano je uredbom „General Safety Regulation“ (GSR) koji je Evropski parlement usvojio još 2019. godine.

    Petar Veličković, stručnjak za tržište automobila sa sajta „Polovni automobili“, za Nova.rs objašnjava da je pomenutom uredbom, između ostalog propisano i uvođenje nekoliko aktivnih i pasivnih sistema bezbednosti u vozilu (primera radi, detekcija vozila koje dolazi iz „mrtvog ugla“ ili upozorenje na napuštanje kolovozne trake…) ali i uvođenje ERD za nove tipove vozila 2022. godine, a od 7. jula ove godine i za svako novoregistrovano vozilo. Dakle, reč je o jednom paketu naprednih sistema koji treba da smanje broj žrtava na putevima.

    „Konkretno, ‘crna kutija’ će sigurno imati veliku ulogu. Pre svega jer će pružiti takvu vrstu podataka, koja će stručnjacima omogućiti da utvrde sve okolnosti nezgode, što je preduslov za analizu, na osnovu kojih će moći da se dodatno unapređuje bezbednost vozača i putnika“, pojašnjava Veličković.

    Na pitanje postoji li mogućnost da se ovim podacima ikako manipuliše, sagovornik Nova.rs navodi da to nije moguće.

    „Podacima iz ovog uređaja nije moguće manipulisati, što bi dugoročno trebalo da utiče na vozače da ih odvrati od nebezbednog ponašanja, jer će crna kutija pokazati podatke o brzini kretanja, da li su putnici bili vezani i slično… I na kraju, crna kutija bi trebalo i da stane na put pokušajima prevara u osiguranju“, kaže Veličković.

    Ono što verovatno zanima sve vozače u Srbiji jeste kada bi automobilska „crna kutija“ mogla da stigne kod nas. Prema rečima našeg sagovornika, obaveza da svaki novoregistrovani automobil ima EDR uređaj će se odnositi i na naše tržište. Svi novi automobili koji će stizati u našu zemlju će biti opremljeni crnom kutijom, a navodi i da treba reći da kod mnogih proizvođača ovaj uređaj postoji već godinama.

    Veličković prognozira i da postoji mogućnost da će EDR uređaj biti ugrađivan u automobile koji bi trebalo da se proizvode u Kragujevcu.

    Kako tačno funkcioniše „crna kutija“ za automobile?

    Sagovornik našeg portala pojašnjava da EDR trebalo bi da sadrži set podataka pet sekundi pre nastanka same nezgode, odnosno udara, kao i tri sekunde posle tog događaja.

    „Uređaj generiše zaista veliku količinu podataka, a ovo su neki od njih: brzina kretanja, da li je bilo pokušaja skretanja, odnosno ugao volana, da li su putnici u vozilu bili vezani, da li se i kojom brzinom aktivirao vazdušni jastuk, da li se vozilo kretalo unapred ili unazad…Neki od podataka moći će da se eksportuju u kompjuterske programe koje koriste saobraćajni veštaci i stručnjaci što će omogućiti i vizualizaciju… Sve u svemu, jedan jako moćan alat, za utvrđivanje svih okolnosti nastanka saobraćajne nezgode“, zaključuje Veličković.

    Iz Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova ranije su pojasnili da podacima iz „crne kutije“ baš kao i onima iz aviona, neće moći da pristupa bilo ko. EDR podaci će se „čitati“ po nalogu sudije ili tužioca koji će uz pomoć ovlašćenih veštaka donositi određene zaključke na osnovu tih podataka.

    Takođe, bitno je naglasiti da automobilska „crna kutija“ za razliku od onih iz aviona neće snimati glasove, zvukove iz kabine, da neće moći da se deaktivira (radi se o celom umreženom sistemu u vozilu) ali i da je, nažalost, tehnički teško izvodljivo da se ugrađuje u starije automobile.

    Najvažnija uloga EDR sistema je preventivna jer se veruje da će umnogome uticati na ponašanje vozača u saobraćaju.

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp
  • NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 96H

    Ostalo iz kategorije Srbija

    Još uvek nema izmena Zakona o oružju

    Iako je prošlo godinu i po dana od zločina u školi "Vladislav Ribnikar" i u selima Dubona i Malo Orašje, kao i pet meseci od terorističkog napada na policajca ispred Izraelske ambasade u […]

    Pomera se državna matura

    Državna matura, koja je po sadašnjem zakonu trebalo da počne da se primenjuje od školske 2025/26. godine, biće pomerena na 2028/29. godinu, predviđeno je Nacrtom izmena Zakona o osnovama […]

    AMSS: Opasnost od kiše i poledice

    Vozači se upozoravaju na opasnost od kiše koja se na pojedinim deonicama puteva može zalediti i pozivaju da dodatno obrate pažnju na stanje kolovoza, voze sporije i na većem odstojanju, […]