Cene karata za trajekt u Grčkoj će porasti do 12 odsto
Konferencija Udruženja putničkih brodara (SEEN), bavila se pitanjem troškova trajektnih usluga zbog prelaska na nova goriva. Razgovaralo se i o uvođenju novih ekoloških propisa, kao i o zelenoj inflaciji kojoj je sektor trajekata pozvan da se prilagodi.
Što se tiče povećanja cena karata za trajekt, predsednik SEEN-a Dionisis Teodoratos je posebno istakao da na cene karata za trajekt utiču troškovi goriva, jer oni čine 47 odsto operativnih troškova broda. On je dalje dodao da se očekuje da će ova razlika u cenama između postojećih i novog goriva dovesti do povećanja cene karata od 10 do 12 odsto od 1. maja 2025. godine.
Grčki ministar pomorstva i ostrvske politike Hristos Stilijanides, koji je učestvovao u diskusiji na konferenciji, priznao je da se trajektni sektor suočava sa povećanim operativnim troškovima zbog zelene tranzicije. Napomenuo je da vlada ima volju da se pozabavi ovim pitanjem pre predstojeće letnje sezone, a da pritom ne iznosi detalje o koracima koji su preduzeti.
Međutim, govoreći o širim troškovima prilagođavanja trajektnog sektora ekološkim propisima i potrebi za finansiranjem obnove flote, on je takođe izrazio podršku vraćanju prihoda ostvarenih učešćem ovog sektora u Evropskom sistemu za trgovinu emisijama (EU ETS) industriji .
„Želimo da se prihodi od ETS-a vrate u sektor trajekata“, naglasio je Stilianides.
Hitnost ovog pitanja je naglasio Leonidas Dimitriadis-Eugenides, pomorski ambasador IMO-a koji je naglasio potrebu za hitnim merama za rešavanje hitnih pitanja, kao što je prelazak konvencionalnih brodova na goriva na bazi nafte počevši od maja 2025. godine, što će dovesti do značajno povećanje cena karata. U kombinaciji sa inflacijom, očekuje se da će posledice biti ozbiljne po sektor, upozorio je ambasador IMO.