Pandemija korona virusa značajno je uticala na rad i uticaj medija, a posebno je pogodila štampane, od kojih su neki prestali da izlaze ili su prešli na elektronska izdanja.
U najnovijoj analizi Međunarodnog instituta za bliskoistočne i balkanske studije (IFIMES), iz Ljubljane, ukazuje se da su sa pojavom korona virusa uočene promene u načinu izveštavanja i uređivanja, posebno pisanih medija, od kojih su neki prestali i da izlaze.
„S obzirom na činjenicu da korona virus može da preživi 24 sata na papiru, ljudi potpuno izbegavaju kupovinu štampe. Isto tako u vreme (samo)izolacija i policijskog časa nemoguće je snabdeti prodajna mesta štampom u fizičkom obliku“, navodi se u analizi.
Ukazuje se, međutim, da bez obzira na prevladavajuće mišljenje u ovoj fazi, ne treba prejudicirati i dramatizovati stanja I ne treba, kažu, donositi finalne zaključke, ali istorija medija u poslednjoj deceniji pokazuje velike promene i prelazak na elektronske medije I društvene mreže.
Elektronski mediji su, inače, manje pogođeni posledicama korone, ali i u njima ima prilagođavanja situaciji.
Tako IFIMES u analizi pod nazivom: Kraj štampanih medija i „talk show“ od kuće”, ukazuje da voditelji televizija više nemaju goste u studiju, a umesto toga je aktivirano učešće preko skajpa.
Gosti ne žele više da napuste svoj dom ili grad, da bi otišli u neki televizijski studio.
Tako rade pojedini globalni programi poput „Clever media“, koji je rangiran na listi Top 10 na YouTube platformi, koji gleda više milijardi ljudi i prednjači od 2007. godine pred tradicionalnim medijima.
„The Daily Show“, koji uređuje Trevor Noah gledaju milioni širom sveta, napustio je studio i svoj talk show vodi od kuće, to je neka vrsta rada kod kuće na svom kauču poznat kao Sofa talk shows, navodi se u analizi IFIMES-a.
Analitičari IFIMES-a primećuju da će postokoronska faza doneti promene na medijskom polju.
Pojedini mediji, navodi se, potpuno su se počeli baviti obaveštajnim pitanjima u jeku virusne krize.
Njihovi analitičari više se ne bave klasičnim reportažama i analizama stanja na političkom, društvenom i ekonomskom planu.
“Jedan deo medija bavi se medijsko-propagandnim ratom protiv određenih pojedinaca/organizacija/država, stavljanjem u opticaj dezinformacije u vezi korona virusom stvarajući tako opštu paniku među građanima te zemlje”, navodi se u analizi.
Dodaje se da te analize tako nemaju mnogo veze sa epidemijom i medicinom, nego se radi o tipičnoj vrsti obaveštajnog rada i rata.
Ono što je, navodi se, nekima bilo začuđujuće je pojava selektivnih informacija u medijima, što je ukazivalo na to, da su obaveštajne službe prešle liniju krize globalne epidemije.
U javnosti postoji percepcija velikih razlika i neskladnosti između obaveštajnih aktivnosti sa medicinskom strukom i epidemiologijom, konstatuje se u analizi I dodaje da se tako postavlja pitanje o tome šta je interes obaveštajnih službi u vreme globalne epidemije, kako koristiti informacije dobijene o epidemijama u političkom spektru i međunarodnim odnosima.
Pandemija korona virusa značajno je uticala na rad i uticaj medija, a posebno je pogodila štampane, od kojih su neki prestali da izlaze ili su prešli na elektronska izdanja.