Posle optužbi da potpomaže širenje desničarskog sadržaja, kompanija Fejsbuk je saopštila da su među najgledanijim postovima na ovoj mreži pitanja poput ovog – da li se šećer stavlja u špagete, piše BBC na srpskom.
Prvi do sada objavljen izveštaj o sadržaju njuzfidova korisnika u Sjedinjenim Američkim Državama usmeren je na broj onih koji vide post, više nego na druga merenja.
Pretraga reči koja korisnicima obećava da će im „otkriti stvarnost“ tokom tri meseca 2021. godine bio je najpopularniji post na ovoj društvenoj mreži.
Jednako frivolna pitanja-postovi koje čini ogroman tekstualni deo okružuju ga na listi 20 nagledanijih.
Post sa pitanjem „Molim vas, rešite ovu raspravu, da li se šećer stavlja u špagete“? našao se na četvrtom mestu top liste, sa 58.6 miliona pregleda i čak 3,8 miliona tvrdnji u komentarima.
Ipak, Fejsbuk stranica „Tipična mama“ (The typical mom) našla se, može se reći, na vrhu kao jedina sa dva posta među prvih 20: „Otkrijte godine tako što ćete napisati jedan koncert koji ste posetili“ i „Šta vam se dešava u glavi kad saberete 28 i 47?“.
U izveštaju Fejsbuka se navodi da „neki od postova među prvih 20 možda predstavljaju sadržaj nižeg kvaliteta.“
Promena pravila
Cilj izveštaja je da se prepozna šta se najviše gleda na ovoj društvenoj mreži, kao i najveći stepen angažovanja korisnika kroz lajkove, komentare i deljenje sadržaja.
Izveštaj bi trebalo da posluži kako kontraargument podacima prikupljenim preko Kraudtengla (Crowdtangle , Fejsbukove alatke za merenje reakcija i aktivnosti, koji navode da je politički sadržaj koji naginje u desno dominantan na ovoj društvenoj mreži.
O ovoj tvrdnji se prošle godine naširoko izveštavalo.
Fejsbuk se snažno usprotivio ovoj tvrdnji, objavivši da je samo pest odsto sadržaja koje korisnici vide vezano za politiku.
U novembru je kompanija saopštila da je posvećena pažnja „dopiranju“ (reach) linkova i postova publici, a ne reakcijama, što je dramatično promenilo listu onog što je „najpopularnije“.
Novi izveštaj je, na sličan način, usredsređen na najgledaniji sadržaj, više nego na bilo koji drugi oblik merenja, te su se na predstavljenoj listi našli bezopasni postovi.
U izveštaju su analizirani sadržaji objavljeni između aprila i juna, i to samo u Sjedinjenim Američkim Državama.
Takođe, nisu razmatrani plaćeni oglasi i promovisani postovi, saopšteno je iz Fejsbuka.
Na ovoj društvenoj mreži se objavljuje toliko sadržaja da top 20 postova zajedno čine „manje od jedne desetine odsto svih pregleda sadržaja u Americi“, tvrdi kompanija.
Američki fudbal i CBD
Primećeno je da su dva posta izrazito različita od ostalih na listi top 20 – jedan je objava Džoa Bajdena na 100 dana otkako je postao predsednik, u kojem je napisao da se „Amerika vraća na pravi put“ – na šestom mestu.
Drugi je video firme 5-Minute Crafts sa savetima kako napraviti mali bazen – na desetom mestu.
Iako se čini da su najgledaniji postovi pitanja koja izazivaju više reakcija korisnika, ne ukazuje baš sve u izveštaju da je tako.
Fejsbuk već dugo tvrdi, na primer, da donosi značaj stepen internet sadržaja medijskim organizacijama, bez obzira na ponekad hladne odnose između tehnološkog džina i izdavača poslednjih godina.
Dok su Jutjub, Amazon i UNICEF tri najpregledavanija sajta preko linkova na Fejsbuku, pet glavnih medijskih organizacija – ABC Njuz, Dejli Mejl, NBC Njuz, CNN i CBS Njuz – takođe su među prvih 20 domena.
Najgledaniji linkovi su raznovrsniji.
Pojedinačno najgledaniji link je za opskurnu stranicu američkog fudbalskog tima Grin Bej Pekers (Green Bay Packers).
Sledeća na listi linkova je kompanija koja prodaje CBD, ekstrakt kanabisa, dok su hrišćanska firma za prodaju odeće i lokalna radio stanica iz Virdžinije takođe među top 20 sajtova.