S obzirom na to da je oporavak potražnje zastao u većini svetskih regija, analitičari očekuju više bankrota u četvrtom tromesečju i prvom tromesečju sledeće godine, prenosi Poslovni dnevnik.
Iako je snažna državna finansijska podrška sprečila da u stečaju završe i neke od najvećih globalnih avio-kompanija poput nemačke Lufthanze, u idućim mesecima može se očekivati talas stečajeva u tom sektoru, ističu analitičari avioprevoza za CNBC.
Podaci kompanije za obradu podataka o turističkom sektoru Cirium pokazuju da je od januara ove godine u svetu bankrot proglasilo 43 komercijalna avio-prevoznika.
Lani je propalo 46 avio-kompanija, a 2018. njih 56. Veći prevoznici teže preživljavaju. Naime, od 43 bankrotiranih, 20 je u floti imalo više od 10 aviona, dok je lani propalo 12 takvih kompanija, a 2018. njih 10.
„Bez vladine intervencije i podrške imali bismo masovne bankrote u prvih šest meseci ove krize. Umesto toga, imali smo upravljivi broj stečajeva i vrlo malo potpunih gašenja“, kaže analitičar kompanije Sobie Aviation Brendan Sobie.
On ističe da je mnoštvo prevoznika bilo u problemima još pre udara pandemije, ali da sada imaju “bolje šanse za preživljavanje” zbog vladine pomoći. Trenutna situacija je tako loša da države i nemaju drugih opcije nego da pomognu avioprevoznicima, naglašava analitičar Cirium Rob Moris.
Međutim, uprkos finansijskim injekcijama koje pružaju vlade, prognoze za ostatak 2020. “nisu ohrabrujuće”, kaže Morris. “Dobar deo bankrota avio-kompanija događa se pri kraju godine”, izjavio je za CNBC.
Prvo i četvrto tromesečje su najteži jer se većina prihoda ostvaruje u drugom i trećem tromesečju. Pre pandemije avio-kompanije su pokušale da ostvare što bolje rezultate tokom letnjih meseci kako bi mogle mirno da dočekaju zimu.
Sada je glavni cilj preživeti pod svaku cenu i videti hoće li leto 2021. doneti višu potražnju, naglašava Moris.
„S obzirom da je oporavak potražnje zastao u većini svetskih regija, a prevoznici i dalje imaju problema sa generisanjem prihoda i odlivom novca, očekujemo više bankrota u u četvrtom tromesečju ove i prvom tromesečju iduće godine“, kaže Moris.
Poslovanje avio-kompanija već je nekoliko godina pod pritiskom, ali je pandemija virusa korona ta koja je ove godine donela dodatni teret.