Usvojena direktiva kojom se potrošači u EU štite od nepoštenih manira proizvođača i trgovaca
Evropski parlament usvojio je direktivu kojom se potrošači u Evropskoj uniji štite od nepoštenih manira proizvođača i trgovaca. Vesna Perinčić iz Unije potrošača rekla je za Jutarnji program RTS-a da je doneta odluka da se reši značajan problem: „Proizvodi traju određeno, programirano vreme, a posle moraju da se menjaju.“ To je iz ugla potrošača nedopustivo jer im se nameću veliki troškovi kupovine novih tehničkih proizvoda. Nedopustivo je i ekološki, objasnila je Perinčić i istakla da je u odnosu potrošača i prodavaca najvažnija transparentnost.
Usvojen je predlog kojim će biti regulisana zabrana tzv.programiranih kvarova i ugrađenog roka trajanja proizvoda u EU, kaže Vesna Perinčić iz Unije potrošača.
„Zaista je uočen veliki problem u svim zemljama, ne samo vezano za jedno područje. Proizvodi traju određeno vreme, programirano vreme, a posle moraju da se menjaju. To je prepoznato kao nedopustivo i sa stanovišta potrošača jer im se nameću veliki troškovi obnove tih tehničkih proizvoda, takođe i sa stanovišta zaštite životne sredine“, rekla je Perinčić.
Perinčić objašnjava da je potrebno da se regulativa, koja stupa za dve godine, usaglasi sa propisima i predlozima ali i sa proizvođačima, koji nisu oduševljeni zbog toga.
Kupci će lakše donositi odluku o kupovini određenog proizvoda
Sve lažne tvrdnje o ekološkoj ispravnosti proizvoda, uštedi energije i programiranom roku trajanja, odnosno programiranim kvarovima će biti proverene i regulisane.
„Sada će proizvodi morati da imaju tačno vidljivu oznaku koji je rok trajanja predviđen, dakle kolika je komercijalna garancija proizvođača, pa će onda potrošač moći da se lako opredeli u prodajnom objektu“, pojasnila je Perinčić direktivu EU.
U propisima i Zakonu o obligacijonim odnosima Srbije, navodi se da kupac ima pravo da zahteva kako od trgovca, tako i od proizvođača da za sve vreme trajanja garantnog roka otkloni uočene nedostatke u funkcionisanju tehničkog proizvoda, objašnjava Perinčić.
Evropsko udruženje za zaštitu potrošača navodi da su mašine za veš programirane da obave 2,5 hiljada pranja, televizori da rade 20 hiljada sati, mobilni telefoni dve godine, pegle četiri, a frižideri i šporeti od 7 do 10 godina.
Transparentnost u odnosu potrošača i prodavca
Tehnička roba treba da bude transparentno opisana, tvrdi Perinčić.
„Najvažnija je transparentnost jer od potrošača se ne može očekivati da bude sumnjičav, dakle njemu moraju svi podaci biti jasno predočeni da bi napravio ekonomsku odluku koja je za njega najoptimalnija“, rekla je Perinčić.
Izmena regulative EU se odnosi i na dvojni kvalitet robe što sagovornica takođe smatra nedopustivim jer potrošač očekuje da – ako je uzeo neku poznatu marku da je i kvaliteta kakav se i reklamira.
„Svedoci smo da posebno na području srednje i istočne Evrope tehnički proizvodi, ali i ostali, prehrambeni, kao i hemija, kućna ili kozmetika – imaju znatno slabiji kvalitet nego, na primer, u Austriji ili u Nemačkoj“, zaključuje sagovornica iz Unije potrošača.