• Cene prehrambenih proizvoda ne zavise samo od trgovaca

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp
    013 Info

    Jedan nemački trgovinski lanac je nedavno odbio da primi i prodaje robu po znatno uvećanim cenama. Kod nas bi to bilo – gotovo nemoguće, uprkos skoro svakodnevnim poskupljenjima u prodavnicama, naročito prehrambenih proizvoda.

    U Srbiji postoji regulatorno telo koje vodi računa o zaštiti konkurencije, a trgovci ne bi smeli da budu barijera u postavljaju proizvoda na policu, objasnio je Obrad Popović, predsednik Grupacije trgovaca prehrambenim proizvodima pri Privrednoj komori Srbije, gostujući u emisiji „Uhvati dan“, Prvog programa Radio Beograda.

    Popović se složio s utiscima slušalaca emisije koji su nešto ranije konstatovali da su cene prehrambenih proizvoda često niže u manjim prodavnicama nego hipermarketima, i da su se u poslednjih petnaestak dana, malo smirile.

    „Situacija se malo primirila, imamo, trenutno, stabilizaciju kod formirnja cena uglavnom svih artikala. Ipak, treba znati da smo mi samo jedna karika u lancu snabdevanja. Kod nas u prodavnicama kupci vide samo krajnji rezultat lanca – a u celom tom lancu se svašta dešava. Izloženi smo delovanju ponude i potražnje svakog dela“, rekao je Popović.

    On je napomenuo da su u poslednjih godinu dana stalno prisutni snažni udari po energetskom sektoru, što utiče na cenu svakog proizvoda, i to na svetskom nivou, ne samo u Srbiji.

    „Ne možemo uvek da predvidimo i na najbolji način odreagujemo. Cene na svetskim berzama veoma osciliraju, i to opet, ne zavisi samo od nas u Srbiji, u celom svetu su ozbiljni poremećaji“, rekao je Popović.

    Na pitanje kako to da neki proizvodi za samo jedan dan, poskupe i do 20 odsto, kaže da je sve to posledica odnosa ponude i potražnje. Ukoliko proizvod koji ima određenu cenu, u jednom danu neko otkupi, uzme ogromnu količinu koju će sutra plasirati na neko drugo tržište, logično je i da cena tog proizvoda naglo skoči.

    Uz to, Popović kao razlog za visoke cene prehrambenih proizvoda, navodi i sušu koja je ove godine znatno umanjila rod mnogih kultura i time uticala na drastično povećanje cena. 

    Ko će ovo moći da kupi?

    Ovo pitanje, kaže Popović, i sami trgovci često sebi postavljaju, dok istovremeno moraju da prate kretanje na tržištu. Nijednom trgovcu nije lako da izađe s novim cenama, jer dok se cene ne iznivelišu s ostalim trgovcima, ljudi ne svraćaju u prodavnice u kojima je u tom trenutku relativno skuplja roba.

    Između ostalog i zato nastoje da svakodnevno obezbede što više robe i da što češće imaju izbalansiran odnos cene i kvaliteta – tako najbolje privlače potrošače. 

    Trgovci se, još je rekao Popović, takmiče kako da, svako na svoj način, privuku potrošače. Slično je i u Evropi: tamo plate ne rastu u skladu s inflacijom i ljudi, nažalost, menjaju svoje potrošačke navike. I naši trgovci se prilagođavaju takvim okolnostima, trude se da ponudu našim kupcima, usklade s primanjima potrošača: probaće više da proizvode „privatne robne marke, koje nisu opterećene nekim troškovima kao standardni proizvodi“, dodao je on.

    Kad je reč o malim, domaćim proizvođačima, koji se često žale da im je preskupa ulaznica za velike prodajne lance, Popović kaže, ima mesta za sve. 

    U prethodnom periodu je došlo do povećanja opšte konkurentnosti među trgovcima, rekao je Popović. On napominje da je u toku borba za bolji asortiman, pa tako i da se uključe domaći, mali proizvođači.

    „Ali, nisu samo trgovci ti koji određuju cenu: mi smo produžena ruka onog što proizvod stavlja na dohvat ruke potrošaču. Ne pripada nama sve što naplatimo za proizvod – u tu cenu je uračunat porez, cena proizvođača, pa onda troškovi prodaje, i konačno – naša marža. U svakom slučaju, formiranje cene u maloprodaji nije proizvoljna stvar“, zaključio je Popović.

    Jedan nemački trgovinski lanac je nedavno odbio da primi i prodaje robu po znatno uvećanim cenama. Kod nas bi to bilo – gotovo nemoguće, uprkos skoro svakodnevnim poskupljenjima u prodavnicama, naročito prehrambenih proizvoda.

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp
  • NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 96H

    Ostalo iz kategorije Srbija

    Prijava za godišnji porez na dohodak do 15. maja

    Sva fizička lica koja su u 2023. godini ostvarila dohodak u iznosu većem od 4.269.564 dinara dužna su da najkasnije do 15. maja 2024. godine na portalu e-porezi provere iskazane podatke u unapred […]

    Podrum ili parking – šta nam je potrebnije?

    Nekada su podrumske prostorije bile neizostavan deo svake stambene zgrade. Bile su korisne za skladištenje stvari koje nisu svakodnevno potrebne, poput sezonske garderobe, alata ili sportske opreme. […]