Voce prodavnica Foto: pxhere
Srbija

Da li svaka jabuka mora da ima bar-kod?

Izvor: 
RTS Sub, 22/02/2020 - 11:09

Završeno je sa obeležavanjem jaja, a već je isteklo i vreme da se obeleži voće i povrće i sva zanatska roba koja se prodaje na pijacama i u maloprodaji. Bar-kod ili neki drugi, obavezan je pored deklaracije i mora biti istaknut na tezgi, u rafu. Obavezan je i za pekare i poslastičarnice. Tržišna inspekcija već ima pravo da kažnjava, iako još nema dovoljno objašnjenja. Po svemu sudeći, bar-kod će najviše koštati male proizvođače.

Načelnik u Ministarstvu trgovine Željko Rakić ističe da bar-kodovi olakšavaju rad trgovcima i u magacinima, olakšava se praćenje robe i rad na kasama, smanjuju se troškovi, a povećava produktivnost i efikasnost.

Veliki trgovinski lanci ih odavno imaju, ali u piljarama i manjim radnjama se često ručno kuca.

Umesto bar-koda, proizvođači mogu da imaju QR kod koji očitava pametni telefon. Ljiljana Pavlović iz Unije poslodavaca Srbije preporučuje QR kod onima koji ne izlaze na međunarodno tržište, jer je besplatan i mogu sami da ga izrade.

Rakić dodaje da ako se skenira QR kod, na primer na patikama, korisnik može da pusti video-zapis o tim patikama ili da vidi neko korisničko uputstvo.

Bar-kod, ili čuvenih trinaest crta ili brojki, sadrži neke obavezne podatke o robi. Drugi pomenuti kod je kreativniji.

Gde sve može da se nađe bar-kod 

Sam proizvođač odlučuje šta će staviti ili kako će pojačati izlazak na tržište. Zasad nema lasera, odnosno obeležavanja svakog krompira, glavice kupusa, jabuke.

"On se ne mora naći na svakom paradajzu, svakom krompiru. Dovoljno je da se nađe na kutiji, omotu, alkici. Može biti i u štampanom materijalu, katalogu", navodi Rakić.

Još je mnogo dilema kod pekara, poslastičara, cvećara, raznih zanatlija. Nema još priručnika ali ima mnogo sastanaka, dežurnih telefona za pojašnjenje.

Ko plaća kaznu 

Već je isteklo vreme za prilagođavanje, kažu u Uniji poslodavaca Srbije. Važno je napomenuti da su trgovci ti koji snose sankcije ako plasiraju robu koja nije označena mašinski čitljivim kodom.

Iako trgovci podležu kaznama, sve zavisi od malih proizvođača – bez obeležavanja neće moći robu da prodaju piljarima ili na pijaci.

To dodatno obeležje mora biti negde na tezgi, na rafu u pekari. U restoranu ne, ali ako iznosimo gotovu hranu, to je obavezno.

Potrošaču daje dodatnu informaciju o proizvodu ako deklaracija nije čitljiva ili je otpala.




Marketing



Najnovije vesti