Land rover printscreen
Srbija

Država voli automobile koje prodaju ljudi bliski SNS

Izvor: 
Danas Ned, 02/08/2020 - 10:37

Automobili su najpogodniji za fingiranje javnih nabavki i izvlačenje para iz budžeta, navode ljudi koji se dugo bave pitanjem korupcije u javnim nabavkama.
 
Kao i na tenderu za nabavku luksuznih džipova za Komunalnu miliciju koji je sproveden 2019. godine vrednosti 87 miliona dinara i na velikim tenderima za nabavku automobila za GSP Beograd, gradsku upravu Beograda, Infostan, Beograd put i na većini drugih tendera na kojima se nabavlja svega jedno ili dva vozila, po pravilu javlja se samo jedan ponuđač, piše "Danas".
 
Dragan Dobrašinović iz Topličkog centra za demokratiju napominje da gde god ima samo jedan ponuđač na tenderu postoji velika sumnja da postoji dogovor unapred i da su praktično svi drugi potencijalni ponuđači upozoreni da se ne pojavljuju u nabavci.
 
"To se radi tako što se tehničke specifikacije prilagode jednom ponuđaču iako objektivno ne postoji nikakva potreba za karakteristikama navedenim u konkursu. Uvek se nađe neka stavka koju može da ispuni samo jedan ponuđač i svima drugima je jasno da tu nemaju šta da traže, da to nije nabavka u kojoj postoji takmičenje već u kojoj postoji dogovor. Nabavke automobila su tipične za te stvari. Po pravilu su to prethodni dogovori i zna se unapred ko će dobiti posao. To je velika korupcija, radi se o ozbiljnim iznosima sredstava. Ne postoji često nijedno racionalno objašnjenje zašto se nabavljaju automobili baš tih karakteristika, te kubikaže, te cene, jer posao se može obaviti i sa vozilom drugačijih karakteristika, gde su manji ne samo cena nego i svi kasniji prateći troškovi", objašnjava Dobrašinović.
 
Objašnjenje da je Komunalnoj miliciji bio potreban baš lend rover "da ne trucka vrednu opremu", ne pije vodu.
 
"Ako neće da trucka, nek naprave dobre puteve", poručuje Dobrašinović.
 
S obzirom da je vlasnik Britiš motorsa, ekskluzivnog prodavca lend rovera u Srbiji, čačanski biznismen Ostoja Mijailović istovremeno i član Glavnog odbora Srpske napredne stranke, koja je na vlasti u Beogradu, postavlja se pitanje da li to može biti problem. Nemanja Nenadić, programski direktor Transparentnosti Srbija, objašnjava da sa stanovišta zakona prepreka može biti poslovanje sa povezanim licima, ali zakon to usko tumači.
 
"Stranačka funkcija nije prepreka sa stanovišta zakona, ali jeste signal da se ispita da li je nabavka bila u redu i da li favorizuje određene firme. Pošto već znamo da je ova napravljena tako da favorizuje određenu firmu, onda bi nam to moglo pružiti mogući motiv za takvo postupanje naručioca. Prvo bi trebalo proveriti zašto je nabavka napravljena tako da favorizuje jedan model i na koji način se došlo do takve odluke. Neko je pravio konkursnu dokumentaciju. Da li je odluku doneo službenik Parking servisa koji je pisao nabavku ili je dobio formalne ili neformalne instrukcije. Ako bi se nabavka ozbiljno ispitivala onda bi svakako uzela u obzir kod utvrđivanja motiva i činjenicu da je ponuđač član vladajuće stranke", napominje Nenadić.
 
Dodaje da ne bi trebalo zabranjivati da se posluje sa određenom firmom, jer je javni interes da se kupi najpovoljnije bez obzira ko je vlasnik firme: "Ali treba kontrolisati da li su svi imali ravnopravne uslove, a ovde nisu."
 
 
 
"Danas" navodi da je prošle godine beogradski Parking servis imao još jednu nabavku automobila vrednu 9,2 miliona dinara na kojoj se javio takođe samo jedan ponuđač, Auto Čačak, inače uvoznik češke škode. Prošle godine GSP Beograd je zaključio tri ugovora vredna 46 miliona dinara o zakupu putničkih vozila sa konzorcijumom koji je predvodila upravo ova firma u vlasniku Milenka Kostića. Sindikati u GSP su se bunili da je novac potrošen nenamenski i da je nabavka sprovedena netransparentno.
 
Ipak, Auto Čačak zaključuje ugovore o lizingu vozila i sa Centrom beogradskih festivala (CEBEF) za 2,5 miliona dinara, sa JKP Gradska čistoća za  8,44 miliona dinara, Beograd putom za 25,97 miliona dinara, Infostanom za 7,2 miliona dinara i Gradskom upravom Grada Beograda za 136,7 miliona dinara. Svuda kao jedini ponuđač. Ali sasvim sigurno najveći posao za škodu bila je nabavka 710 automobila za MUP 2017. godine u direktnoj pogodbi, dok je tender i do danas ostao tajna budući da je proglašen poverljivim.
 
Inače bivši direktor firme Auto Čačak je gradonačelnik Čačka iz redova SNS-a.
 
"Mi smo radili istraživanje prema kom je od 100 najvećih nabavki u 2019. godini, a to su nabavke od tri do 30 miliona evra, čak 65 sa samo jednim ponuđačem. Pored toga 23 nabavke su sa dva ponuđača, a tu su velike šanse da se drugi pojavio samo kao prateća ponuda. Znači od 100 najvećih nabavki prošle godine samo u 12 je postojalo nešto što se može nazvati konkurencijom. Mi plaćamo, a politički lideri i biznis partneri dele ekstraprofit", zaključuje Dragan Dobrašinović.
 



Marketing



Najnovije vesti