• Kako bi povećanje časova fizičkog uticalo na đake – tema o kojoj se učitelji i nastavnici fizičkog ne slažu

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp
    013 Info

    Savez učitelja Srbije se ne slaže s predlogom da se nastavnici fizičkog uključe u izvođenje nastave fizičkog vaspitanja od prvog do četvrtog razreda osnovne škole, jer bi to dovelo do smanjenja fonda časova učiteljima i izazvao probleme u organizaciji nastave.

    To se, između ostalog, navodi u odgovoru Saveza učitelja o inicijativi Srpskog saveza profesora fizičkog vaspitanja i sporta, koji je predložio i da se poveća fond časova fizičkog i zdravstvenog vaspitanja, tako što bi osnovci imali pet časova fizičkog nedeljno, a srednjoškolci tri.

    Učitelji, međutim, misle da bi bilo teško uklopiti sve časove fizičkog i zdravstvenog vaspitanja u raspored časova što bi moglo prouzrokovati duži boravak dece u školi.

    U odgovoru upućenom Nacionalnom prosvetnom savetu, iz Saveza učitelja poručuju da se ne slažu s predlogom da se menja fond časova fizičkog i zdravstvenog vaspitanja, niti sa predloženim modelom realizacije nastave tog predmeta u prvom ciklusu obrazovanja.

    Navode da su saglasni sa preporukama SZO da fizička aktivnosti učenika treba da bude kontinuirana i svakodnevna, što, kako kažu, učitelji u prvom cikusu obrazovanja ostvaruju kroz aktivnosti u okviru drugih nastavnih predmeta (muzička kultura kroz ples, narodne igre, brojalice i slično, kroz nastavu prirode i društva, odnosno sveta oko nas), kao i kroz vannastavne aktivnosti.

    „Smatramo da bi povećanje fonda časova fizičkog i zdravstvenog vaspitanja u prvom ciklusu dodatno opteretilo dnevnu i nedeljnu opterećenost učenika, produžilo vreme boravka u školi. Učenici u prvom ciklusu imaju obavezne predmetne, izborne programe i aktivnosti: u prvom razredu 23 časa, a u ostalim razredima 24 časa nedeljno. Na navedeni broj časova dodaje se dopunska i dodatna nastava za pojedine učenike“, obrazlažu iz Saveza učitelja Srbije.

    Slažu se da bi bilo dobro da škole ponude više sportskih fakultativnih vannastavnih aktivnosti čime bi se omogućilo da se intenziviraju fizičke aktivnosti svih učenika u cilju unapređivanja njihovog fizičkog razvoja.

    Istraživanje koje je sproveo Savez učitelja Republike Srbije na uzorku od preko 1.000 ispitanika, pokazalo je da su prostorni uslovi u mnogim školama jako skromni, često nedovoljni za realizaciju nastave fizičkog vaspitanja, naročito u prvom ciklusu.

    „U velikim školama učiteljima i učenicima prvog ciklusa je otežan pristup fiskulturnim salama zbog njihove prezauzetosti (36,6 odsto učitelja može da realizuje sva tri časa u fiskulturnoj sali, dok 32,7 odsto nema mogućnosti za to). Povećanje fonda časova bi taj problem dodatno povećalo. S druge strane, u mnogim školama, naročito u područnim odeljenjima, nema ni sprava, niti rekvizita za nastavu fizičkog. Poboljšanje uslova za realizaciju nastave bi svakako uticalo na poboljšanje efekata nastave fizičkog na razvoj učenika“, smatraju učitelji.

    Komentarišući predlog da se u osnovnoj i srednjoj školi nastava fizičkog realizuje podelom odeljenja na dve grupe, ukoliko odeljenje ima više od 25 učenika, iz Saveza učitelja kažu da podela na manje grupe u prvom ciklusu loše utiče na proces socijalizacije dece i podstiče stvaranje rivaliteta i lošijih odnosa u okviru odeljenja.

    „Savez učitelja Srbije je tokom 2020. godine sproveo istraživanje na uzorku od 474 učitelja sa ciljem utvrđivanja efekata realizacije nastave tokom pandemije kovida. Podaci koje smo dobili ukazuju na loš uticaj podele učenika na dve grupe na socijalizaciju i pravilan socijalni razvoj i uspostavljanje kvalitetnih odnosa u vršnjačkoj grupi. Takođe smatramo da broj učenika u odeljenju treba da bude maksimalno 25 kako u nastavi fizičkog, tako i u nastavi svih drugih nastavnih predmeta, čime bi se unapredio kvalitet nastave. Na taj način bi se pozitivno uticalo i na povećanje bezbednosti učenika na časovima fizičkog“, navodi se u odgovoru.

    Povodom predloga da se fizičkom i zdravstvenom vaspitanju dodeli natpredmetni status, učitelji smatraju da su svi nastavni predmeti podjednako važni za psihofizički razvoj učenika.

    Đaci motivisani za fizičke aktivnosti

    Program školskog sporta i sportsko-rekreativnih aktivnosti koji je definisan Zakonom o osnovnom obrazovanju i vaspitanju, prema podacima iz istraživanja Saveza učitelja Srbije realizuje se na različite načine u 91 odsto škola. Učenici prvog ciklusa su veoma motivisani da učestvuju u tim aktivnostima, kao i svim drugim aktivnostima koje su usmerene na fizički razvoj dece (folklor, ples, kros, sportski dan i mnoge druge).

    „Otvoreni smo za saradnju za unapređivanje ovog dela školskog programa kako bi se dodatno obogatio i unapredio u cilju povoljnog uticaja na stimulisanje fizičkog razvoja i motoričkih sposobnosti, kao i na razvijanje i praktikovanje zdravih životnih stilova i navika“, naveli su iz Saveza učitelja.

    Kažu i da društva učitelja širom Srbije, kao i škole samostalno ili u saradnji sa lokalnom zajednicom, imaju brojne aktivnosti koje već podstiču fizičku aktivnost svih učenika (gradske ulične trke, poligoni, “U zdravom telu zdrav duh”, takmičenja u različitim sportskim disciplinama, planinarenje, stare zaboravljene igre i drugo).

    Savez učitelja Srbije se ne slaže s predlogom da se nastavnici fizičkog uključe u izvođenje nastave fizičkog vaspitanja od prvog do četvrtog razreda osnovne škole, jer bi to dovelo do smanjenja fonda časova učiteljima i izazvao probleme u organizaciji nastave.

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp
  • NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 96H

    Ostalo iz kategorije Srbija

    Poskupeli i benzin i dizel

    U narednih sedam dana, litar evrodizela za maloprodaju koštaće 203 dinara, dok će cena bezolovnog benzina biti 190 dinara po litru, navodi […]