• Sabor odobrio kanonsko jedinstvo SPC s makedonskom pravoslavnom crkvom

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp
    013 Info

    Sabor SPC je danas odobrio kanonsko jedinstvo SPC s takozvanom makedonskom pravoslavnom crkvom, odnosno „Ohridskom arhiepiskopijom“. Sabor je saopštio je da sa „blagodarnošću Gospodu i sa radošću“ pozdravlja prihvatanje opštepriznatog kanonskog statusa, najšire moguće autonomije i pune samostalnosti Makedonske pravoslavne crkve – Ohridske arhiepiskopije, dodeljen još 1959. godine.

     

    „Pošto su ovim uklonjeni razlozi za prekid bogoslužbenog i kanonskog opštenja, izazvani jednostranim proglašenjem autokefalnosti 1967. godine, vaspostavlja se puno liturgijsko i kanonsko opštenje“, navodi se u saopštenju Sabora koji je „primio akt Svetog Arhijerejskog Sinoda Makedonske Pravoslavne Crkve – Ohridske Arhiepiskopije“.

    Uspostavljanjem jedinstva na kanonskim osnovama i pod uslovima važenja kanonskog poretka na čitavom području SPC, kako se navodi, dijalog o budućem i eventualno konačnom statusu eparhija u Severnoj Makedoniji nije samo moguć, nego je i celishodan, legitiman i realan.

    „U dijalogu o njihovom budućem i eventualno konačnom kanonskom statusu SPC će se rukovoditi samo i isključivo eklisiološko-kanonskim i crkveno-pastirskim načelima, merilima i normama, ne mareći za ‘realpolitičke, geopolitičke, crkvenopolitičke’ i druge slične datosti ili za jednostrane inicijative i ne podležući ničijim uticajima ili pritiscima“, saopštava Sabor SPC.

    Sabor nema nameru da posle rešavanja statusa, kako kaže, uslovljava novu sestrinsku Crkvu ograničavajućim klauzulama u pogledu opsega njene jurisdikcije u matičnoj zemlji i u dijaspori, uz preporuku istoj da pitanje svog zvaničnog naziva reši u neposrednom bratskom dijalogu sa jelinofonim i ostalim pomesnim pravoslavnim Crkvama, zaključuje se u saopštenju.

    Makedonska pravoslavna crkva, zvanična je pravoslavna crkva u Severnoj Makedoniji, kanonski nepriznata. Nastala je odvajanjem od Srpske pravoslavne crkve 1967. godine.

    Zbog naziva „makedonska“ vaseljenski patrijarh je nije priznao, kao ni Grčka pravoslavna crkva, zbog čega i ostale pravoslavne crkve odbijaju da je priznaju.

     

    Autonomni status za Makedonsku pravoslavnu crkvu-Ohridsku arhiepiskopiju (MPC-OA) iz 1959. godine i svepravoslavni konsenzus za moguću buduću autokefalnost, ključna je odluka Sabora SPC, objavljena danas na sajtu crkve, za koju srpski episkopi tvrde da je ona doneta na osnovu saglasnosti MPC-OA o zahtevu upućenom SPC, piše danas skopska Nova Makedonija.

    List piše da verski analitičari kažu da ovakva odluka Sabora SPC ne iznenađuje, jer se poslednjih dana u javnosti nagoveštavalo u kom pravcu je moglo da se kreće.

     

    MPC-OA za sada nema komentar, a portparol Sinoda MPC-OA episkop Timotej, kažu, ne odgovara na pozive.

    Za verske analitičare je, piše list, krajnje problematično to što u odluci SPC piše da je odluka doneta po prijemu pisma, odnosno zahteva Sinoda MPC-OA.

    Pitanje je, kažu, ko je i kada u Sinodu MPC-OA doneo odluku da SPC uputi takav zahtev i zašto javnost o tome nije obaveštena.

    Ističu, prenosi Nova Makedonija, da je opasan presedan to što bi MPC-OA posle 55 godina odustala od autokefalnosti i praktično prihvatila Niški sporazum, koji je odbacila pre 20 godina, a na osnovu kojeg je nastala Pravoslavna Ohridska arhiepiskopija (POA) Jovana Vraniškovskog.

    Portal Religija piše da SPC Makedonskoj pravoslavnoj crkvi-Ohridskoj arhiepiskopiji na zahtev patrijarha Vartolomeja neće dati nezavisnost, već samo autonomiju unutar svoje crkve.

    Tumačeći saopštenje Sabora da je SPC odobrio kanonsko jedinstvo SPC Makedonske pravoslavne crkve, odnosno „Ohridske arhiepiskopije“, portal piše da „to praktično znači da je SPC potvrdila odluku Vaseljenske patrijaršije od pre nedelju dana ali nije dala autokefalnost MPC-OA“.

    Ocenjujući da je završetak pregovora MPC-OA i SPC skandalozan, portal piše da je Sabor SPC vratio Makedonskoj crkvi autonomni status od 1959.

    „Ono što je skandalozno jeste da je Sabor SPC doneo takvu odluku, kako se kaže na zahtev Sinoda MPC-OA. Drugim rečima, Sveti arhijerejski sinod MPC-OA je uputio zahtev SPC u kome prihvata kanonski status dodeljen 1959. godine“, navodi portal Relegija.

    Dodatno je, kažu, skandalozno to što, ako je tačno da se MPC-OA oko toga dogovorila, jeste da za budući autokefalni status treba da postoji saglasnost svih crkava, što praktično znači i mogućnost veta.

    Pojašnjavajući šta praktično znači odluka SPC, portal piše da, kako su ranije i predviđali, SPC nema nameru da napusti eparhije u Makedoniji i vraća MPC-OA kao autonomnu crkvu u SPC, a da se pritom ne zna kada će i da li će MPC-OA ikada dobiti autokefalnost.

    Ova odluka je, navodi se, praktično mnogo gora od Niškog sporazuma iz 2002. godine, jer kaže da se MPC-OA saglasila da će o konačnom statusu autokefalnosti morati da se odlučuje opštim pravoslavnim konsenzusom. Drugim rečima, MPC-OA se sama slaže da bilo koja crkva ima pravo veta.

    U eventualnom budućem razvoju ovakvih događaja, tvrde, MPC-OA nikada neće imati autokefalnost, a čak i da ima, neće imati pravo na naziv Ohridska arhiepiskopija, jer se Bugarska crkva neće složiti sa takvim imenom.

    Na kraju, kažu, buduće ime MPC-OA bi bilo Pravoslavna crkva Severne Makedonije.

    Tumače i da je ova odluka opasna jer je, kažu, praktično, SPC zamenila POA MPC-OA.

    „To znači da su Pravoslavna ohridska arhiepiskopija i Vraniškovski u svih ovih 20 godina bili u pravu, a MPC na pogrešnoj strani što je izazvalo podele“, navodi portal.

    Ovom odlukom, dodaju, arhijereji Sinoda MPC-OA postaju deo Sabora SPC i učestvovaće u njemu.

    Budući da je odluka, podsećaju, doneta na zahtev Sinoda MPC-OA, smatraju da su episkopi Makedonske crkve danas dužni da objasne kada, ko i kako su pristali na autonomiju, ko je poslao pismo i zašto.

    „Zašto je žrtva generacija autokefalnih ljudi data za budućnost ove crkve bačena u vodu“, pita portal i podseća da su oni još ranije predvideli da Makedonija igrati na emotivnu kartu.

    Tvrde da, kako navode, navodna dozvola da se MPC-OA imenuje kako želi i kako želi da komunicira sa drugim crkvama, SPC na taj način želi da u makedonskoj javnosti izazove nove podele i raskol.

    Stoga smatraju da više nema dileme koliko je važna odluka Vaseljenske patrijaršije da reši kanonski status MPC-OA pre ove odluke.

     

     

    Sabor SPC saopštio je danas da prihvata za makedonsku crkvu status najšire moguće autonomije, odnosno pune unutrašnje samostalnosti, koji joj je dodeljen još 1959. godine.

     
     

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp
  • NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 96H

    Ostalo iz kategorije Srbija