• Spomenuli ste nešto i onda vam iskaču reklame za pomenuto? Evo zašto se to dešava

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp
    013 Info

    Da li ste bili u situaciji da pričate s nekim o tome kako želite da kupite nešto, a kasnije vam se na društvenim mrežama počnu pojavljivati oglasi koji promovišu upravo predmet koji ste pomenuli?

    Ako jeste, možda ste pomislili da vas mobilni telefon prisluškuje. Međutim, da li je to zaista tako?

    Pre svega treba shvatiti koje sve dozvole dajemo svom uređaju. Aplikacije koje imate na svom uređaju prikupljaju gomilu podataka s vašeg telefona.

    U uslovima korišćenja treba da budu navedene jasne informacije o tome kako se prikupljaju, čuvaju i koriste podaci, a na korisnicima je da paze koja dopuštenja daju.

    Na primer, Fejsbuk od vas može tražiti dopuštenje za pristup vašem mikrofonu, fotoaparatu, kontaktima, položaju, prostoru za skladištenje, a na vama je da odaberete za šta ćete omogućiti pristup. Neke aplikacije mogu da traže pristup i za telefon, SMS, lokaciju, a postoji i opcija Ostalo. Treba obratiti pažnju čemu će tačno aplikacija imati pristup ako odobrite takvu opciju.

    „Fenomen iz psihologije“

    Informatički stručnjak Marko Rakar osvrnuo se na ovaj fenomen ciljanih oglasa, ali ističe da tu nije reč o tome da nas mobilni prisluškuje, nego da nam se pojavljuju oglasi u vezi sa predmetima koje smo već pretraživali na internetu.

    „To je više fenomen iz psihologije nego stvarni događaj. Ljudi su nešto spomenuli i onda odjednom to počnu da primećuju. Međutim, ako su guglali, uneli negde, na aplikacijama, pretraživačima, onda naravno da će početi da ih prate takvi oglasi“, navodi Rakar za N1.

    Dodao je i da tu nije reč o tome da nas uređaj prisluškuje.

    „Nije dokazano da je to povezano pa se ne bih previše uznemiravao oko toga.“

    Lucijan Carić, stručnjak za internet sigurnost, ima, pak, nešto drugačije viđenje. Na pitanje sluša li nas mobilni kada pričamo o nekom predmetu, a potom nam se pojave oglasi na društvenim mrežama, Carić odgovara potvrdno.

    „Apsolutno je moguće, takve podatke mogu prikupljati sve aplikacije kojima date određene dozvole, na primer dozvolu za pristup snimaču“, rekao je Carić za N1.

    Istakao je da to važi i za uslugu Hey Google, koja takođe zahteva pristup vašem snimaču. Reč je o usluzi zahvaljujući kojoj možete pokrenuti određene radnje poput pretraživanja, dobijanja smernica do odredišta i izrade podsetnika.

    Carić naglašava da aplikacije mogu tražiti pristup raznim podacima, od lokacije do snimača.

    „Dokle god telefon radi, on skuplja sve podatke, i o tome šta ste napisali, čak i ako to niste poslali.“

    Upravo se ti podaci mogu koristiti za ciljane oglase, a Carić objašnjava da vam se zbog toga na društvenim mrežama mogu pojaviti oglasi o jakni, patikama ili novom mobilnom o kom ste juče pričali s prijateljem.

     

    Da li ste bili u situaciji da pričate s nekim o tome kako želite da kupite nešto, a kasnije vam se na društvenim mrežama počnu pojavljivati oglasi koji promovišu upravo predmet koji ste pomenuli?

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp
  • NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 96H

    Ostalo iz kategorije Srbija

    Prijava za godišnji porez na dohodak do 15. maja

    Sva fizička lica koja su u 2023. godini ostvarila dohodak u iznosu većem od 4.269.564 dinara dužna su da najkasnije do 15. maja 2024. godine na portalu e-porezi provere iskazane podatke u unapred […]

    Podrum ili parking – šta nam je potrebnije?

    Nekada su podrumske prostorije bile neizostavan deo svake stambene zgrade. Bile su korisne za skladištenje stvari koje nisu svakodnevno potrebne, poput sezonske garderobe, alata ili sportske opreme. […]