autobus, ekskurzija Foto: Pixabay
Srbija

Za put u Španiju ode cela plata: Evo koliko koštaju ekskurzije za srpske đake

Izvor: 
nova.rs Uto, 20/09/2022 - 09:00











Učenici završnih razreda srednjih škola, tradicionalno s jeseni putuju na maturske ekskurzije, koje su po nepisanom pravilu, uvek u inostranstvu i traju između pet i osam dana. Cena ekskurzije, svake godine iznova šokira roditelje maturanata, a najčešće negodovanje, kojim preplave društvene mreže je, "pa, za ovo je mogla da letuje cela porodica"‘. Nova.rs je istraživala koliko koštaju ovogodišnje ekskurzije i zbog čega su toliko skupe.

Najjeftinija inostrana ekskurzija, ove jeseni biće za one škole koje izaberu posetu bivšim republikama, odnosno, Makedoniju i Republiku Srpsku, dok je Španija najskuplja ekskurzijska destinacija.

Četvorodnevna poseta Ohridu i drugim makedonskim znamenitostima košta 21.000 dinara, koliko otprilike iznosi i ekskurzija u Republici Srpskoj, sa obilaskom Višegrada, Bijeljine, Tjentišta i Trebinja, saznaje Nova.rs u asocijaciji YUTA.

Za matursku ekskurziju u Španiji, sa usputnim destinacijama u Italiji i Francuskoj, roditelji će morati da izdvoje najmanje 50.000 dinara.

U YUTA-i ističu da u navedene cene ekskurzija nisu uračunate dnevnice profesora, koje za svaku školu pojedinačno utvrđuju Saveti roditelja, te da će, tek po dobijanju tih iznosa, formirati konačnu cenu koju plaćaju deca.

Posle dvogodišnje pauze zbog pandemije, „rampa“ za ekskurzije podignuta je ovog proleća, pa su srpske škole, koje su uspele da raspišu javne nabavke, realizovale ekskurzije krajem školske godine.

U međuvremenu je sve poskupelo, pa su cene jesenjih ekskurzija koje slede, za 20 odsto više u odnosu na one realizovane pre nekoliko meseci, potvrđuju u Asocijaciji YUTA.

‘‘Poskupelo je gorivo, a zbog poskupljenja struje hotelijeri su podigli cene svojih usluga, skuplja je i hrana, a sve to, na kraju utiče na cenu ekskurzije. Porasle su i cene rada, dnevnice vozača više nisu iste kao što su bile, takođe i dnevnice vodiča i radnika u hotelima.  Prevoznici i hotelijeri podigli su cene prema agencijama, pa se u zbiru sve reflektuje na krajnje korisnike, a to su deca i roditelji‘‘ objašnjava visoke cene Zoran Serdar, predsednik Odbora za dečji i omladinski turizam u YUTA.

Ko ‘‘dere‘‘ roditelje za ekskurzije?

Serdar dodaje da su zbog visokih cena ekskurzija, agencije uglavnom  ‘‘prve na udaru roditelja‘‘, te da se u javnosti često kreira mišljenje ‘‘da agencije deru‘‘.

On kategorično ističe da se agencijska provizija godinama nije menjala i da je zarada agencija na ekskurzijama, kako podvlači, ‘‘10 odsto bruto iznosa‘‘ od ukupnog aranžmana, a da sve ostalo odlazi na troškove prevoza, hotelijere, takse, ulaznice, vodiče, gratis mesta, dnevnice profesora i osiguranje.

‘‘Škole nam traže puno gratisa, za decu slabijeg imovinskog stanja i blizance, ali roditelji treba da znaju, da za tu decu, koja dobijaju gratis, plaćaju svi ostali učenici. Od hotela uglavnom dobijamo dva gratis mesta na 50 plativih osoba, ali to ustupamo vozačima. U jednom autobusu od 50 putnika imamo otprilike tri-četiri nastavnika, tri-četiri učenička gratisa, ponekad i lekar ide na putovanje, tako da svi ti gratisi mogu da opterete cenu ekskurzije od 1.000 do 3.000 dinara po jednom učeniku‘‘, ispričao je Serdar.

Cene jednodnevnih izleta i ekskurzija

Djačke ekskurzije na tržištu se formiraju prema udaljenosti od mesta iz kog se putuje, kao i od izbora hotela, pa je za boravak u renoviranim i novijim objektima i cena viša, dok je u hotelima niže kategorije, nešto povoljnija.

U Asocijaciji YUTA su nam dali okvirni cenovnik za jednodnvne izlete i ekskurzije sa jednim noćenjem u zemlji, kao i za uobičajene inostrane destinacije.

Jednodnevni izlet je od 4.000 do 5.000 dinara (uključena dnevnica nastavnika)

Ekskurzija sa jednim noćenjem kreće se od 9.000 do 12. 000 dinara (uključena dnevnica)

Zoran Serdar podseća da su iste destinacije na prolećnim ekskurzijama ove godine bile jeftinije, pa je cena izleta bila od 3.300 do 4.000 dinara, a dvodnevna ekskurzija između 7.500 i 9.000 dinara.

Ekskurzije u inostranstvu

Makedonija četiri dana – 21.000 dinara

Republika Srpska četiri dana – 19.000 do 22.000 dinara

Budimpešta tri dana – od 20.000 dinara

Grčka četiri noćenja – od 30.000 dinara

Italija pet dana – od 30.000 dinara

Španija osam dana – od 50.000 dinara

Sagovornik Nove ističe da su ove cene inostraniih ekskurzija, formirane bez nastavničkih dnevnica, koje u velikoj meri opterećuju krajnu cenu koju agencije fakturišu roditeljima.

Serdar objašnjava i da su agencije, prilikom isplate dnevnica profesorima, na osnovu ugovora o povremenim i privremenim poslovima, u obavezi da državi plaćaju poreze i doprinose na taj iznos, što skoro udvostručuje namet za roditelje.

Tako na primer, dnevnica od 1.000 dinara, zbog poreza i doprinosa i kasnije PDV-a koji agencija plaća prilikom isplate profesorima, preraste u 1.900 dinara, koje na kraju plaćaju roditelji kroz ukupnu cenu ekskurzije.

Roditelji odustaju zbog previsokih cena

U jednoj kragujevačkoj osnovnoj školi, roditelji učenika petog razreda, u aprilu ove godine dobili su ponudu za dvodnevnu ekskurziju za obilazak Tršića i Valjeva sa noćenjem na Divčivbarama, po ceni od 11.000 dinara.

Marija M. majka jednog učenika, za naš portal kaže da su se roditelji pobunili zbog previsoke cene i da ekskurzija na kraju nije ni realizovana.

‘‘Prvo, mislim da je ekskurzija sa noćenjem, prerano za učenike petog razreda, a i cena je bila nenormalna, a trebalo je sve da isplatimo do kraja školske godine. Ove godine smo na Savetu roditelja izglasali jednodnevni izlet, ali još uvek nismo dobili, ni ponudu destinacija, ni cene‘‘, rekla je Marija.

U školama u Srbiji u toku je procedura za raspisivanje javne nabavke za ekskurzije, a to je potvrdila i Ivana Juhas direktorka Osnovne škole ‘‘Jovan Dučić‘‘ u Beogradu.

‘‘Još uvek nismo dobili nikakve ponude agencija. Tek smo prošle nedelje usvojili godišnji plan i sada smo u proceduri za raspisivanje poziva za ekskurzije i nastavu u prirodi, a u oktobru ćemo tu proceduru sprovesti za jednodnevne izlete‘‘, rekla je direktorka te škole za Nova.rs.








Marketing



Najnovije vesti