• Kako proveriti kočnice pre tehničkog pregleda?

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp
    013 Info

    Veliki problem sa kojim se susreću mnogi vozači jeste ispitivanje kočnica na tehničkom pregledu, pišu polovniautomobili.

    Još veći problem je to što ne mogu da dođu na tehnički i da preventivno provere samo kočnice kako bi ih na vreme sredili ukoliko postoji neki problem.

    Naravno, mogu da obave vanredni tehnički pregled, ali tada obavezno mora da se radi kompletan tehnički pregled, što znači da moraju da plate punu cenu – oko 7.000 dinara.

    Oni koji dođu na tehnički sa neispravnim kočnicama u velikom broju slučajeva nemaju dovoljno vremena da ih poprave, pa moraju ponovo da plaćaju punu cenu tehničkog pregleda. Tri dana za sređivanje kočnica.

    Ukoliko padnete na tehničkom pregledu, imate samo 3 radna dana da sredite to zbog čega ste pali (u ovom slučaju kočnice) i da se vratite na „popravni“.

    Subota i nedelja se smatraju neradnim danima, iako možda tehnički pregled radi i subotom. Rok počinje narednog dana od dana pregleda.

    Kada se vratite u roku od ta tri dana, pregledaju se samo kočnice. Ako opet padnete – čitava priča kreće od početka, odnosno kao da prvi put dolazite na tehnički kada dođete sledeći put.

    Stoga dajemo nekoliko saveta kako izbeći padanje na tehničkom zbog kočnica:

    1) Proverite sami kočnice u vožnji – za ovu proveru vam nije potrebno nikakvo automehaničarsko znanje.
    Samo nađite neki pravac bez saobraćaja na kojem možete da testirate kako vam auto koči.

    Testiranje ne morate da obavljate pri visokim brzinama – nema potrebe da dovodite sebe i druge u opasnost. Brzina od 40-50 km/h je dovoljna.

    Možete da počnete i od brzine od samo 20 km/h, tako što ćete oštro i punom snagom da pritisnete papučicu kočnice.

    PAŽNJA – prvo kočite lagano, pa postepeno pojačavajte silu i brzinu pritiska na papučicu kočnice sve dok ne dostignete maksimalno usporenje.
    Obavezno vežite sigurnosni pojas i izbegavajte da tokom testiranja imate saputnika.

    2) Provera kočnica u servisu – ovo je prilično komplikovana tema, pošto u servisu koji nema valjke kakvi se koriste na tehničkom pregledu ne mogu da urade mnogo toga po pitanju precizne provere.

    Naravno, mogu da obave generalnu proveru, kao npr. da provere stanje kočionih pločica, stanje i debljinu diskova (ukoliko imaju podatke i neophodan alat), da „odokativno“ provere ručnu kočnicu i slično.

    Međutim, jednostavno ne mogu da vam garantuju da ćete proći proveru na valjcima na tehničkom pregledu – to je nemoguće. Zabranjena provera (samo) kočnica na tehničkom pregledu

    Iako bi bilo veoma poželjno da svaki vozač može da ode na bilo koji tehnički pregled i da precizno proveri SAMO kočnice na valjcima, to nažalost nije dozvoljeno.

    Dozvoljeno je obaviti kompletan tehnički pregled koji uključuje i proveru kočnica, ali to znači da se plaća i puna cena tehničkog pregleda. Pošto tehnički košta oko 7.000 dinara (negde više, negde manje), praktično niko radi takvu proveru.

    Vozači čekaju da vide kako će da prođu na tehničkom, pa ako padnu zbog kočnica, onda imaju 3 radna dana da ih srede i vrate se ponovo na valjke. Da li su 3 dana dovoljna za sređivanje kočnica?

    Teoretski 3 radna dana jesu dovoljna da bi se kočnice dovele u red. Na sreću – u radni dan se ne računa subota, čak i ukoliko tehnički pregled radi subotom.

    Rok počinje narednog dana od pregleda.

    Međutim, popravljanje kočnica ne ide baš tako lako i brzo iz više razloga:

    a) Zakazivanje termina u servisu – malo koji servis će vas primiti isti dan ili sutradan. Čak i ako vas prime, treba da utvrde šta nije u redu sa kočnicama i da ih poprave, što može da potraje ne zbog samog procesa popravke nego i zbog nabavke delova.
    Pritom vi sve to treba da uskladite sa svojim privatnim i poslovnim obavezama.

    b) „Uhodavanje“ kočnica – montirati nove kočione diskove i pločice ne znači automatski da ćete sutra proći na tehničkom pregledu.

    Stvar je u tome što nove pločice ili nove i pločice i diskovi treba da se „uhodaju“, kako bi se ostvario pun kontakt između njih, a tu su i druge stvari o kojima nećemo sada. Stoga prvo treba da se vozi nekoliko stotina kilometara i da se pritom naravno koriste kočnice, ali blago.
    U početku će kočnice imati slabu zaustavnu moć. Vremenom, kako se troši površinski sloj na pločicama i dešavaju neki drugi procesi, kočnice će sve bolje kočiti.

    Oštro i dugotrajno agresivno kočenje odmah nakon montiranja novih pločica i diskova može da ostavi veoma negativne posledice po ove elemente, pri čemu će sila kočenja u početku biti prilično slaba, pa može doći i do saobraćajne nezgode. Kolika je kazna za vožnju neregistrovanog vozila?

    Ukoliko ste zbog kočnica pali na tehničkom pred sam istek registracije, pa registracija istekne pre nego što uspete da popravite kočnice, navodimo visine kazni ukoliko odlučite da vozite neregistrovan auto na relaciji kuća-servis-tehnički pregled.

    Do 30 dana nakon isteka registracije (datum na registracionoj nalepnici), kazna je 5.000 dinara ili 2.500 ako platite u roku od 8 dana. Preko 30 dana kazna je 10.000 dinara ili 5.000 ako platite u roku od 8 dana.

    Kazne nisu toliko strašne, ali ne zaboravite da vam ne važi obavezno osiguranje, pa ako izazovete udes, moraćete vi da platite svu izazvanu štetu. Pritom se kazna za vožnju neregistrovanog vozila povećava zbog izazivanja udesa. Rešenje ipak postoji

    Postoje servisi koji imaju valjke za testiranje kočnica isto kao i tehnički pregledi. Kod njih možete da odete npr. mesec dana pre tehničkog pregleda, da proverite kočnice i da ih na vreme sredite ukoliko ne koče dobro.

    Podsećamo da tehnički pregled možete da obavite 30 dana pre isteka registracije.

    Nažalost, našli smo samo dva servisa sa valjcima za proveru kočnica i to oba u Beogradu.

    Među njima je „Auto Centar Anđelković“, čiji nam je vlasnik i direktor, gospodin Dragi Anđelković, bio sagovornik i dao mnogo korisnih informacija, saveta i sugestija. On objašnjava da su valjci na kojima se obavlja testiranje baždareni i da ukoliko provera na njima pokaže dobre razultate, vlasnik može bez brige da ide na tehnički pregled. Takođe dodaje:

    „U našem servisu može da se obavi kompletna provera automobila pred tehnički pregled, uključujući i kočnice i vešanje.
    Isto kao na tehničkom pregledu, proveravaju se prednje i zadnje kočnice, kao i ručna kočnica. Prilikom provere na valjcima dobija se dijagram koji prikazuje sile kočenja, a pošto je sistem baždaren, to znači da daje pouzdane rezultate.
    Ukoliko se pokaže da su kočnice loše, na licu mesta može da se utvrdi uzrok i da se obavi popravka. Možda su potrebne samo nove pločice, možda obrada diskova, možda novi diskovi… Zavisi od slučaja do slučaja.
    Takođe proveravamo i kočionu tečnost.“

    Gospodin Anđelković takođe naglašava da je kod kočnica posebno nezgodno to što ako se obavi zamena pločica i diskova ili samo pločica, pa se odmah nakog toga ode na tehnički pregled, da može vrlo lako da se padne na testu kočenja pošto diskovi i pločice još uvek nisu nalegli kako treba i ne mogu da ostvare dovoljnu silu kočenja.

    Napominje da neki proizvođači preporučuju da se nakon ugradnje novih diskova i pločica pređe 300 do 500 kilometara bez snažnih i dugotrajnih kočenja, koja između ostalog mogu da dovedu pregrevanja diskova. Novi diskovi su najosetljiviji na krivljenje zbog pregrevanja, naročito ako se sa takvim diskovima uleti u vodu.

    Podrazumeva se da se tokom vožnje nakon zamene mora da se koči, ali blago. To znači da nema svrhe da izađete na autoput i da pređete 300 kilometara praktično bez kočenja samo da biste ispunili „normu“ po pitanju potrebne kilometraže za „uhodavanje“.

    Kočnice mogu da se „uhodaju“ i na znatno manjoj kilometraži ukoliko to ciljano radite, ali pritom takođe budite pažljivi.

    Inače, saveti po pitanju „uhodavanja“ novih kočionih diskova i pločica mogu da se razlikuju od proizvođača do proizvođača, ali svima je zajedničko da ovu priču treba shvatiti ozbiljno kako se diskovi (ili pločice) ne bi oštetili (na jedan ili drugi način) u prvih par stotina kilometara, da bi diskovi što duže trajali, ali i kako bi kočenje nakon „uhodavanja“ bilo što bolje.

    Nije stvar ni samo u tome da se ostvari idealno naleganje površina pločica i diskova – tu su i druge stvari, ali nećemo sada zalaziti u tu priču.

    Testiranje kočnica na valjcima može da se obavi i u servisnom centru „Lav auto“, gde su nam objasnili da su valjci isti kao oni koji se koriste na tehničkom pregledu. Nakon testiranja se dobija izveštaj na osnovu kojeg se vidi da li je potrebna neka intervencija.

    Ima i slučajeva kada i levi i desni točak imaju zadovoljavajuću silu kočenja, ali je ipak razlika u sili kočenja suviše velika. Do toga može da dođe zbog brojnih razloga. Uglavnom, tada treba proveriti sve elemente, ne samo diskove i pločice, već i kočione čeljusti, itd. Može li na valjcima da se proveri „ovalnost“ diskova?

    Da – isto kao što se proverava kočna sila na svakom točku, tako na valjcima može da se utvrdi i tzv. ovalnost diskova.

    Ipak, pošto je ova provera odložena do sredine 2023. godine, odnosno do tada vozači neće morati da brinu o ovalnosti kočionih diskova, bavićemo se time kada dođe vreme. Zaključak

    Problem sa kratkim rokom za popravku automobila nakon tehničkog pregleda je veoma ozbiljan. Sa jedne strane vozači imaju samo 3 dana da poprave auto, a sa druge strane ne postoji mogućnost da na tehničkom pregledu provere samo kočnice po razumnoj ceni.

    Stoga nije loša ideja da na vreme proverite kočnice na valjcima, naravno ukoliko ste u mogućnosti, odnosno imate servis sa valjcima u blizini.

    Trošak od 750 do 1.000 dinara za pravovremenu proveru u odnosu na 7.000 dinara za ponavljanje tehničkog pregleda ne deluje baš kao bacanje para.

     

    Veliki problem sa kojim se susreću mnogi vozači jeste ispitivanje kočnica na tehničkom pregledu, pišu polovniautomobili.

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp
  • NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 96H

    Ostalo iz kategorije Zanimljivosti

    Kako se piše – čak štaviše ili štaviše?

    Sigurno ste se nekad našli u dilemi koji je izraz pravilan, a ne pomaže ni činjenica da ste tokom školovanja imali profesore koji koriste jedan izraz, ali i profesore koji koriste […]