Razgovor sa Slobodanom Šijanom i specijalna projekcija filma “Jutro u ružičastom” u Muzeju savremene umetnosti Vojvodine
U sredu, 30. oktobra u 18 časova u kino sali Muzeja savremene umetnosti Vojvodine, uz specijalnu projekciju eksperimentalnog filma „Jutro u ružičastom“ iz 1971. godine (18 min) koji je odnedavno deo kolekcije MSUV, biće održan razgovor s filmskim rediteljem, scenaristom, piscem i vizuelnim umetnikom Slobodanom Šijanom. Razgovor, koji se realizuje u okviru ciklusa „Socijalna plastika: Umetnost koja menja društvo“, vodiće muzejski savetnik Nebojša Milenković.
Široj javnosti Šijan je svakako najpoznatiji po svojim igranim filmovima („Ko to tamo peva“, „Maratonci trče počasni krug“, „Davitelj protiv davitelja“, „Kako sam sistematski uništen od idiota“ i drugim), a ovom prilikom publika će imati prilike da se upozna i sa njegovim slikarstvom, vizuelnom umetnošću te pedagoškim i književnim radom. Takođe, biće najavljen i njegov novi igrani film „Budi Bog s nama“, koji se trenutno nalazi u postupku montaže.
Slobodan Šijan je filmski reditelj, pisac i vizuelni umetnik. Rođen je u Beogradu 1946. godine. Na Akademiji likovnih umetnosti u Beogradu 1970. završio je osnovne studije slikarstva (najpre u klasi Nedeljka Gvozdenovića a potom i Ljubice Cuce Sokić), a 1975. na Fakultetu dramskih umetnosti Univerziteta u Beogradu završava osnovne studije filmske režije (u klasi Živojina Pavlovića).
U periodu od 1965 — 1980, aktivno se bavi likovnom umetnošću. U početku, blizak je grupi Medijala, da bi kasnije svojim radom nastupao u okviru Nove umetničke prakse 70-ih. Prvu samostalnu izložbu „Papiri-crteži“ Šijan je održao 1974. godine. U Muzeju savremene umetnosti u Beogradu 2009. održana je izložba njegovih filmskih eksperimenata “Oko filma” (kustos: Dejan Sretenović), a u Muzeju savremene umetnosti Vojvodine u Novom Sadu 2012. organizovana je retrospektivna izložba “Slobodan Šijan: Moraću da skrenem!, Vizuelni eksperimenti 1960 – 2012.” (kustosi: Stevan Vuković i Nebojša Milenković).
Radovima iz oblasti vizuelnih umetnosti Šijan preispituje fenomen filma, pokretnih slika kao i fotografske registracije i reprodukcije prizora. Kao reditelj, bavio se eksperimentalnim filmom, radio je televizijske emisije i filmove, da bi se početkom 80-ih uključio i u profesionalnu kinematografiju. Tekstove o filmu objavljuje u mnogim domaćim i stranim filmskim časopisima, napisao je i priredio desetak knjiga, publikacija i monografija o domaćim i stranim filmskim rediteljima, takođe priređivač je i antologije “Pisci u bioskopu”, 2024.
Tokom 1990. i 1991. godine bio je direktor Jugoslovenske kinoteke a od 1997. do 2012. radio kao redovan prefesor na Fakultetu dramskih umetnosti Univerziteta umetnosti u Beogradu. Za dopisnog člana Srpske akademije nauka i umetnosti izabran je 2021. godine.
U anketi Akademije za filmsku umetnost i nauku, organizovanoj povodom 100-godišnjice filma u Srbiji, njegov film „Ko to tamo peva“ (1980) 1996. godine proglašen je za najbolji jugoslovenski film snimljen tokom poslednjih 50 godina.