• “Život u kutiji” najbolja predstava 32. Međunarodnog festivala pozorišta za decu Subotica

    U petak, 26. septembra, svečanom ceremonijom zatvaranja i proglašenjem dobitnika nagrada u Dečjem pozorištu Subotica, zatvoren je 32. Međunarodni festival pozorišta za decu Subotica.

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp
    “Život u kutiji” najbolja predstava 32. Međunarodnog festivala pozorišta za decu Subotica
    Foto: Damir Vujković

    Žiri u sastavu Džeremi Tarner (Vels) – predsednik žirija, Feng Li (Kina), i Zdravko Mićanović (Srbija), dodelio je Gran Pri Festivala za najbolju predstavu u celini, predstavi “Život u kutiji” Velike kraljevske stone pozorišne trupe Njihovih nenadmašnih Visočanstava iz Švajcarske.

    Žiri je u svom obrazloženju naveo: “Ova predstava bez teksta suptilno obrađuje teme poput drugarstva, tuge i praznine pojedinih aspekata savremenog života. Jasnoća pripovedanja – u kombinaciji sa izraženim glumačkim lutkarskim, klovnovskim i veštinama pantomime – iznedrila je predstavu istovremeno tananu i energičnu koja obiluje maštovitošću i zabavom. Dinamika izvedbe osvojila je publiku stvarajući time jednu predstavu za mlade koja se prema njima odnosi bez pridikovanja i s poštovanjem. Ovo je produkcija u kojoj će podjednako uživati deca (iznad 8 godina starosti), omladina i odrasli.“

    Nagrada za najbolju režiju dobio je Gabrijel Gecki za predstavu “Balade i romanse” poljskog Pozorišta Pinokio iz Lođa.

    “Ova predstava na tragu dekonstruktivističkog pristupa delu, upotrebljava 19-ovekovnu liriku Adama Mickjeviča kako bi stvorila jedno novo i osobeno delo u duhu savremenog teatra. Svaka od prikazanih priča poseduje vlastitu logiku i stil, a one su tako kombinovane da kreiraju dramaturgiju koja je zanimljiva, vizuelno živopisna i inventivna. Pojedinačne izvedbe su snažne i jasne“, naveo je žiri. „Predstava se prema svojoj mladoj publici (starijoj od 12 godina) odnosi s poštovanjem, tretirajući je kao odraslu. Ova predstava i njeno novo tumačenje poezije mogli bi nagnati mlade čitaoce da se ponovo osvrnu na Mickjevičevo delo; ipak, njena snaga i značaj prevashodno leže u originalnosti, inventivnosti i dramaturškom integritetu“, dodaje se u obrazloženju.

    Dobitnica nagrade za najbolju scenografiju je Irina Somborac, za predstavu „Bure“ u izvedbi Dječjeg pozorišta Republike Srpske iz Bosne i Hercegovine. „Upotreba recikliranih predmeta odražava teme mašte i optimizma u predstavi koja se bavi porodičnom tragedijom. Tokom zapleta, krupni delovi scenografije se pomeraju kako bi kreirali konkretne lokacije i situacije, ali i apstraktne pojave na planu emocija i psihologije koje oslikavaju unutrašnje dileme glavne junakinje“, naveo je žiri.

    Za najbolju originalnu muziku nagrađen je Matej Haz za predstavu „Kosmos“ u produkciji Teatra Odivo iz Slovačke. Žiri je nagradu obrazložio rečima: “Ova inventivna muzička podloga – na momente melodična, a ponekad apstraktna – u kombinaciji sa snažnim vizuelnim i kinetičkim elementima predstave doprinela je utisku odlaska u jedan drugačiji svet iznenađenja i čuda“.

    Dobitnik nagrade za estetski i tehnološki najbolji dizajn lutke je Oleg Katorgin za predstavu „Čudo“ u produkciji Lutkarskog pozorišta Pinokio iz Srbije. „Lutke i maska zastupljeni u ovoj predstavi istovremeno odaju dojam pradavnih vremena i savremenosti; u sebi odražavaju nasleđe umetnika poput Pikasa, ali i autohtonu umetnost drugih kontinenata, dok su, istovremeno, u službi pouke“, navedeno je u obrazloženju nagrade.

    U kategoriji za najboljeg izvođača, žiri je dodelio pet nagrada: dve za pojedinačne nastupe i tri za rad ansambla. Dobitnici i dobitnice nagrada su: Matilda Fatur, Nikolas Stoker i Nikolas Strobe za predstavu „Život u kutiji“ u produkciji Velike kraljevske stone pozorišne trupe Njihovih nenadmašnih Visočanstava iz Švajcarske; Marko Vujević za predstavu „Želim da budem normalan“ u izvedbi Dečjeg pozorišta Subotica iz Srbije; Đorđe Kreća za predstavu „Čudo“ u izvedbi Lutkarskog pozorišta Pinokio iz Srbije; Ćigdem Altug, Bilge Bujukersen, Nagihan Orhan za predstavu „I ja umem da letim“ u produkciji Gradskih pozorišta metropolitanske opštine Eskišehir iz Turske; Svetlina Stančeva, Iveta Marinova, Martin Pašov, Dimitar Pišev, Todor Lazarov za predstavu „Pinokio“ u produkciji Državnog lutkarskog pozorišta Ruse iz Bugarske.

    Specijalna nagrada za originalnost i fantaziju dodeljena je predstavi “Blup i lica vode” Zavoda Kuskus iz Slovenije za “inovaciju u pogledu zvuka, muzike, nauke, pozorišta predmeta i performansa“.

    Mladi žiri 32. Međunarodnog festivala pozorišta za decu u sastavu: Nadia Seke Kovač, Jelisaveta Žarković, Helena Kekezović, Ognjen Radić, Roko Piuković i Marjan Ivanković Radaković, dodeli je nagradu za najbolju predstavu ostvarenju “Pinokio” u izvedbi Državnog lutkarskog pozorišta Ruse iz Bugarske. Žiri je u obrazloženju naveo: “Uz skromnu scenografiju i uz minimalnu pomoć tehnike, glumci su nam dočarali svima poznatu priču Pinokio na čaroban i maštovit način. Maestralno vođenje lutaka i veština i ekspresija glumaca učinila je da strani jezik minimalno utiče na razumevanje predstave. Scenografija je podsticala publiku na dodatnu maštu i prenosila univerzalni jezik pozorišta. Predstava je svojom dinamikom, smenom plesa, pesme i glume držala pažnju svih sedamdeset minuta.

    Žiri je takođe istakao predstavu “Čudo” u izvedbi Pozorišta lutaka Pinokio iz Beograda, zbog teme i poruke koju nosi. Mladi žiri smatra da bi ovu predstavu trebalo da pogleda svako dete.

    U petak je, na sceni Jadran Narodnog pozorišta, odigrana poslednja predstava u takmičarskom programu festivala – “Pinokio” Državnog lutkarskog pozorišta Ruse iz Bugarske. Ova poznata priča, u režiji Todora Valova postavljena je kao pozorišna predstava, kabare i crno-beli film, a dobila je i nagradu IKAR 2020. Za najbolju lutkarsku predstavu.

    “U odnosu na tradicionalnu verziju Pinokija, glavna razlika je to što predstavu izvodimo u stilu ranih godina filmske umetnosti, 20-ih godina prošlog veka. Za ulogu Đepeta koju tumačim, neka vrsta inspiracije je bio lik Čarlija Čaplina. Jedna od najvećih bugarskih rediteljki u lutkarskom pozorištu, Julija Ognjanova, svojevremeno je izjavila da je Čaplinov lik najbolji mogući pozorišni klovn”, rekao je glumac Dimitar Pishev.

    U glavnom programu odigrano je 13 predstava za decu iz celog sveta, po izboru selektorke festivala, prof. dr Marijane Prpe Fink. Nagrade za životno delo „Mali princ”, za izuzetan doprinos razvoju kulture i scenske umetnosti za decu, uručene su Zdravku Mićanović u kategoriji domaćih stvaralaca i Feng Li iz Kine u kategoriji inostranih stvaralaca. Ovogodišnji dobitnik nagrade “Oton Tomanić”, priznanja za teatrološko promišljanje u domenu pozorišta za decu i mlade, je dr Boris P. Goldovski iz Rusije.

    Međunarodni forum za istraživanje pozorišne umetnosti za decu i mlade u Subotici od 22. do 25. septembra okupio je 28 teoretičara i pozorišnih istraživača iz 15 zemalja, u organizaciji Otvorenog univerziteta Subotica i Pozorišnog muzeja Vojvodine iz Novog Sada. Bogat prateći program festivala činili su i brojne izložbe, radionice, promocije knjiga i filmske projekcije.

    Međunarodni festival pozorišta za decu Subotica tradicionalno podržavaju Ministarstvo kulture Republike Srbije, Pokrajinski sekretarijat za kulturu, javno informisanje i odnose sa verskim zajednicama, i Grad Subotica, dok je partner u realizaciji Festivala Pozorišni muzej Vojvodine. Izvršni producent festivala je Otvoreni univerzitet Subotica.

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp
  • Komentari 0

    Napiši komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *


    NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 96H

    Ostalo iz kategorije Vojvodina

    32. Međunarodni festival pozorišta za decu u Subotici

    U četvrtak, 25. septembra, petog dana 32. Međunarodnog festivala pozorišta za decu Subotica, u takmičarskom programu izvedene su predstave “Blup i lica vode” Zavoda Kuskus iz Slovenije, „I […]