Da kvar na dizel motoru može izazvati nekontrolisano kretanje automobila ili autobusa, koje se u većini slučajeva završava udesom i nesrećom, javnost, ali i većina vozača saznali su zbog učestalih saobraćajki u kojima su mahom učestvovala vozila GSP.
Iznenadno ubrzanje motora do fabričkog maksimuma, do kog dolazi zbog mešanja goriva i ulja za motor, (ibertura) postao je racionalni strah brojnih vozača, unapred svesnih da u tim situacijama, nemaju mnogo mogućnosti da bezbedno zaustave vozilo.
Šta uraditi ako vam vozilo dobije naglo ubrzanje pitanje je na koje ni stručnjaci ne mogu da daju univerzalan i konkretan odgovor. Većina vozača ni ne stigne da blagovremeno odreaguje, pa se pomahnitala vožnja najčešće završava sudarima, a neretko i nesrećama. Ipak, određena procedura šta bi trebalo uraditi u slučaju iberture, postoji, ali joj je efikasnost upitna u zavisnosti od tipa automobila.
Naime, u trenutku kada na instrument tabli kazaljka za broj obrtaja uđe u crvenu zonu, kada kočnica ne reaguje, a za vozilom ostaje oblak gustog dima koji izlazi iz auspuha, nema sumnje da je motor u iberturi. Stručnjaci smatraju da je najadekvatniji način zaustavljanja vozila ubacivanje menjača u najveću brzinu, odnosno najveći stepen prenosa, a potom otpuštanje kvačila, uz konstantan pritisak na kočnici.
Ovo je takozvano kočenje motorom, koje se koristi (ali u nižim prenosima) kada otkažu kočnice nevezano od iberture.
Iako su brojni vozači potvrdili da su upravo na ovaj način uspeli da savladaju iberturu i ugase automobil, mnogi ističu da je ovaj način opasan jer može dovesti do trajnih oštećenja motora, ali i poptpunog uništenja. Ipak, ako treba birati između golog života i motora, ovaj način je zasigurno jedan od najefikasnijih za zaustavljanje.
Takođe, stručnjaci napominju da je neophodno zatvoriti dovod vazduha, napominjući da su upravo kiseonik, ulje i gorivo sastavni deo iberture. Ispuštanje goriva ne bi rešilo stvar, jer motor nastavlja da radi na sagorevanju ulja, a pojedinci tvrde da ima automobilas koje bi ispuštanje dodatno ubrzalo.
Sudeći po komentarima na forumima ,problem iberture vozači su uspevali da reše gašenjem motora na ključ, što je većina odbacila, tvrdeći da motor uredno nastavlja da „divlja“, ne vezano od ključa.
Činjenica da to iberture dolazi iznenadno i da vozači ne stignu ni da reaguju, dodatno uznemirava. Ipak ukoliko se nađete u okolnostima da imate vremena za određenu reakciju savetuje se da vozač proceni šta bi u tom trenutku bilo najbezbednije. Sudari sa automobilima i drugim preptrekama na putu mogu zaustaviti vozilo, samo je naravno bitno, izazvati kontrolisan sudar, ukoliko je u datom trenutku to moguće.
Ono što je neuporedivo najsigurnije jeste redovno servisiranje jer se jedino tako može sprečiti ovaj kvar, neretko odgovoran za teške nesreće.
Da kvar na dizel motoru može izazvati nekontrolisano kretanje automobila ili autobusa, koje se u većini slučajeva završava udesom i nesrećom, javnost, ali i većina vozača saznali su zbog učestalih saobraćajki u kojima su mahom učestvovala vozila GSP.