• Kako reagovati ako zbog leda izgubite kontrolu nad vozilom?

    Crni led je nešto najopasnije što može da vas zadesi na putu. Prvi sneg u decembru već je prekrio naše puteve, a pao je nakon jakog mraza i susnežice.

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp
    Kako reagovati ako zbog leda izgubite kontrolu nad vozilom?
    Foto: Pixabay

    Noćne temperature spale su oko nule, što je povećalo rizik od poledice na putu, posebno po noći i kod susnežice koja se hvata za asfalt, pretvarajući se u tanki sloj na kojem je automobil teško kontrolisati.

    Takvi uslovi otežavaju vožnju, posebno na ulicama koje putari ne stignu da očiste kod iznenadnih padavina.

    Predviđanje saobraćaja je ključ: držite sigurnu udaljenost
    Prvo pravilo vožnje u zimskim uslovima je ono koje bi trebalo primeniti na vožnju uopšte: predviđajte šta sledi. Ovaj savet je još važniji u zimskim uslovima lošeg prianjanja na podlogu, jer vam treba više vremena da usporite ili sigurno upravljate vozilom.

    Prema istraživanjima, sneg može odložiti vreme reakcije vozača za 34 odsto, dok put kočenja može biti i deset puta duži do potpunog zaustavljanja u zimskim uslovima na putu.

    Što sporije vozite i što više držite udaljenost od vozila ispred, imate više vremena za reakciju. Predviđajte šta sledi i vozite polako, to je osnovno pravilo za vožnju u teškim uslovima. Mnogi međutim žure jer postaju nestrpljivi kad se formiraju kolone i precenjuju svoje sposobnosti, što može izazvati katastrofu. Strpljenje je veoma važno, bolje je stići kasnije nego nikad.

    U vožnji koristite kočenje motorom
    Korisna tehnika za usporavanje na strmim nizbrdicama oduvek je tzv. kočenje motorom. Ako imate ručni menjač, ubacite u nižu brzinu i polako otpuštajte kako biste izazvali inerciju bez upotrebe kočnice, a u automobilu sa automatskim menjačem jednostavno otpustite papučicu gasa ili ubacite „u nižu“ ručno, ako imate tu opciju, pri čemu će se okretaji motora povećati, piše Auto klub.

    Dok koristite nožnu kočnicu, možete osetiti kako sistem protiv blokiranja kočnica ABS „radi prekovremeno“, pa vas kočenje motorom usporava i kontroliše točkove od proklizavanja. Tada možete pažljivo započeti sa kočenjem. Vožnja nizbrdo pri malim brzinama pomoći će vam da zadržite kontrolu nad autom i usporite.

    „Crni led“ je nevidljivi ubica
    U vožnji zimi uvek imajte na umu pojavu „crnog leda“, koja je izrazito opasna jer je veoma teško primetiti. To je tanki zaleđeni sloj na putu koji se stvara nakon ledenih kiša ili ponovnog zaleđivanja snega na putu pri snižavanju temperature.

    Automobili čak doprinose toj pojavi jer „tople“ gume tope sneg i led na putu, ali se sneg opet brzo ledi u veoma tankom, često prozirnom sloju kada nema saobraćaja. Zapamtite to posebno ako vozite putevima gde nema puno saobraćaja: noću i u jutarnjim satima, kada je na putevima najmanje vozila.

    Kako postupiti kad vidite da ste odjednom izgubili kontrolu i da više ne postoji nikakvo prijanjanje na crnom ledu?
    Važno je ostati smiren koliko god je to moguće i izbegavati iznenadne manevre. Volan morate lagano okretati i lagano dozirati kočnicu dok ne prođete ledenu površinu i točkovi ponovo ne dodirnu asfalt. Dobro bi bilo i prebaciti u nižu brzinu kako bi se dobilo na usporavanju bez kočenja.

    Upotrebite svetla za maglu, ali samo po potrebi!
    To je savet za dobrobit ostalih učesnika u saobraćaju, a tiče se i prednjih i posebno zadnjih maglenki. Svetla za maglu su namenjena samo kada su sneg, kiša ili magla izuzetno gusta i osiguravaju drugim vozačima da vas vide ranije. Međutim, kada izađete iz loših vremenskih uslova, ne zaboravite da ugasite maglenke, jer izuzetno smetaju drugim vozačima, posebno zadnja svetla.

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp
  • Komentari 0

    Napiši komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *


    NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 96H

    Ostalo iz kategorije Zanimljivosti

    Kako pomoći detetu da pobedi strah od mraka

    Za većinu odraslih mrak je samo deo noći, ali za decu može postati izvor strahova i pozornica nevidljivih čudovišta. Zašto se najmlađi plaše tame i kako im možemo pomoći da u toj tami […]

    Koliko traje baterija električnog automobila

    Cena električnog automobila, brzina punjenja baterije i putna autonomija su najšešći problemi sa kojima se susreću vozači električnih automobila. Kako godine prolaze, postavlja se i novo […]

    Kako se piše – „idiot“ ili „idijot“?

    Reč koja se često koristi u kolokvijalnom govoru, ali koja je sa aspekta pristojnog ophođenja apsolutno neprihvatljiva, neretko izaziva nedoumice oko pravopisa srpskog jezika – da li je pravilo […]

    Mesec stavljen na spisak ugroženih lokaliteta

    Mesec je prvi put stavljen na spisak ugroženih lokaliteta Svetskog fonda za spomenike (WMF) zbog strahovanja da bi sve veći broj planiranih komercijalnih putovanja mogao da ošteti tragove koji […]