U vreme velikih gužvi na aerodromima, dok avio-kompanije širom sveta odlažu i otkazuju na hiljade letova, putnici dele priče o izgubljenom prtljagu u kome su se nalazile obuća, odeća, ali i ljubimci.
Dvoje zaposlenih u kompanijama WestJet i Air Canada, koji svakodnevno rukuju stotinama torbi i kofera, ispričali su za Insider koji bi mogli da budu glavni razlozi za povećanje broja izgubljenog i pogrešno usmerenog prtljaga, ali i kako putnici mogu da izbegnu ovakve neprijatnosti.
Prema najnovijem izveštaju Ministarstva saobraćaja SAD, američke avio-kompanije su u aprilu ove godine pogrešno rukovale sa 0,55 odsto predatih torbi, u poređenju sa 0,33 procenta u istom mesecu 2021. godine. Iako ovo može izgledati kao mali broj, to u praksi znači da više od 200.000 kofera nije na vreme stiglo na svoje krajnje odredište, prenosi Biznis.rs.
Ali, kako kaže sagovornik iz WestJeta, pravi problem nije u tome što avio-kompanija ne zna gde je prtljag, već što putniku mogu biti potrebne nedelje da dođe do agenta koji će mu omogućiti da dobije nazad svoj kofer. Naime, mnoge avio-kompanije autsorsuju različite pozicije, odnosno poveravaju poslove radnicima „trećih strana“, koji često nisu svesni šta se dešava na terenu.
„Svaka torba se skenira i štampaju se karte. Oni znaju gde je torba. Problem je što ne mogu da kontaktiraju pravu osobu da je pronađu jer nemamo dovoljno osoblja. Jedan zaposleni verovatno upravlja stotinama komada prtljaga„, dodaje sagovornik Insidera.
Manjak osoblja takođe znači da bi isti radnici na rampi trebalo da ukrcaju više aviona uzastopno, pa ako se jedan let odloži, to izaziva domino efekat – pomera ceo raspored utovara.
Usled velikih kašnjenja na aerodromima tokom proteklih nekoliko nedelja, utovar čekiranih torbi u prtljažnik aviona na vreme je kao da „pokušavate da pogodite metu u pokretu“, rekao je radnik WestJeta.
Portparol kompanije je istakao da je korišćenje usluga drugih firmi za obavljanje pojedinih poslova, takozvani autsorsing, uobičajena praksa u avio-industriji i tvrdi da ovoj činjenici ne bi trebalo pripisivati bilo koju grešku u rukovanju prtljagom.
„Što se tiče naših aerodromskih operacija, uložili smo dodatno u podršku poslovima na najprometnijim aerodromima i trenutno smo u najboljoj poziciji što se tiče kadrova od početka pandemije. Pored toga, nastavljamo aktivno da regrutujemo kandidate za različite pozicije u našoj kompaniji„, dodali su iz WestJeta.
Iako putnici ne mogu direktno da utiču na ova dešavanja, radnici avio-kompanija imaju nekoliko saveta kako da smanjite rizik od gubitka prtljaga ovog leta:
1. Uklonite sve stare oznake sa svog prtljaga: „To nisu značke koje ponosno govore o tome gde ste sve putovali i zbunjuju skenere koji pokušavaju da usmere vašu torbu na pravi izlaz.“
2. Nemojte pretrpavati svoj kofer: „Teške torbe se zaglavljuju za kaiševe i mogu dovesti do pogrešnog usmeravanja. Kretanje prtljaga je tempirano između senzora i teška torba može lakše da se zaglavi.“
3. Izbegavajte prtljag čudnog oblika kao što su okrugle torbe ili ranci sa labavim kaiševima.
4. Skinite nepotrebne ukrasne etikete za torbe, konce ili mašne koji bi takođe mogli da se zaglave u sistemu: „Nemojte predavati kutije, a ako je to apsolutno neophodno – nemojte ih obmotavati konopcem.“
5. Uvek napišite svoje ime i broj telefona na etiketu torbe radi identifikacije: „Otkako je počelo samostalno predavanje prtljaga, povećao se broj kofera koji su ostali bez svoje oznake zbog nepravilnog postavljanja.“
6. Ako imate samo ručni prtljag, budite među prvima u redu: „Kompanije dozvoljavaju unošenje određenog broja torbi u kabinu aviona, nakon čega se sve preostale pakuju u prtljažnik.“
7. Ne stavljajte nikakve dragocenosti u torbu koju predajete.
8. Uvek spakujte dodatnu (rezervnu) odeću u ručni prtljag.
9. Stavite uređaj za praćenje kao što je AirTag na svoj prtljag, tako da ne morate da čekate da vam agent kaže gde se nalazi.
10. Ako sami predajete svoj prtljag, uverite se da je etiketa ispravno pričvršćena za ručku torbe ili zatražite pomoć.
U vreme velikih gužvi na aerodromima, dok avio-kompanije širom sveta odlažu i otkazuju na hiljade letova, putnici dele priče o izgubljenom prtljagu u kome su se nalazile obuća, odeća, ali i ljubimci.