Poskupljuje letenje i „lou kost“ kompanijama, cena karte uvek veća od one koju prvo vidite
Avio-kompanija „Rajan er“, koja je svojim putnicima nudila letove po veoma niskim cenama, odlučila je da zbog svetske krize i skupog goriva podigne cene letova, kako kažu, makar u narednih nekoliko godina. Poskupljenje je veće od onog koje se najavljuje, jer je krajnja cena karte uvek skuplja od promotivne, kaže urednik portala „Tango siks“ Petar Vojinović. Očekuje se da će u narednom periodu avio-karte biti 30 do 40 odsto skuplje.
Urednik portala Tango siks Petar Vojinović kaže da je avio-kompanija „Rajan er“ najavila povećanje cene karata od 10 funti – sa 40 na 50 evra, ali napominje da je reč o početnoj, promotivnoj ceni koja uvek bude veća kada se krene u proces rezervacije.
„Većina britanskih medija, koja je prenela tu vest, konstatovala je da su prosečne karte te kompanije između 150 i 200 funti, iz Britanije do najpopularnijih destinacija“, kaže Vojinović.
Povećanje cene karata, dodaje, posledica je više faktora.
„Ovo je posledica skoka cene energenata, dramatičnog restarta putovanja, ljudi su se vratili čak i u većim procentima u avione, ali poslovni problemi avio-kompanija i dalje traju. Taj restart se nije odrazio na veće zarade avio-kompanija. Na primer, jako je interesanatno – lou kost avio-kompanija „Viz er“, sa kojom u Srbiji možda češće letimo, je imala od ove godine porast ukupnog broja putnika – oko tri stotine i nešto posto, a imali su gubitak u poslednjem kvartalu od nekih 400 miliona evra“, kaže Vojinović.
Na poskupljenje je, dodaje, uticala i pandemija, ali i drugi problemi kao što su nevraćanje na aerodrom osoblja koje je zbog smanjenog prometa usled korone ostalo bez posla.
Napominje da su cene energenata drastično porasle, te da je kerozin, koji predstavlja najveći pojedinačni trošak avio-kompanija, poskupeo 120 odsto.
„Bilo koji biznis da mu odlučujući trošak toliko skoči, da mu se odjednom vrate sve mušterije koje je imao, a dve godine pre toga 85 posto tih mušterija nije postojalo – sva ta trenja su jako interesantna poslovna priča. Ali sa strane putnika – možemo da kažemo u vrh glave da će biti do 40 posto veće karte“, kaže Vojinović i dodaje da se više cene očekuju tokom zime, kada ljudi manje putuju.
Napominje da to ne obuhvata čarter letove, gde se očekuje da aranžmani poskupe oko 30 evra.
Nikome se ne proda karta po istoj ceni
Objašnjava da niskobudžetne avio-kompanije u ponudi imaju jeftinije karte, po promo cenama, ali da se nikome ne proda karta po istoj ceni.
„Jeftina avio-karta je nešto što se mora rezervisati mnogo unapred, moraju se pratiti promocije, a nikada se ne dešava da na kraju dobijete prvu najnižu cenu“, kaže Vojinović.
Napominje da se cene avio-karata određuju po principu ponude i tražnje.
„Ako mnogo kasno rezervišete, dve nedelje pred put, možete od Beograda do Londona da putujete za 500 evra. Ukoliko ste student, možete da rezervišete mnogo unapred po nižim cenama, ali to ne znači da je realna cena toliko jeftina, već je to prilično inovativan poslovni koncept“, ističe Vojinović.
S druge strane, veće avio-kompanije nude putnicima više pogodnosti.
„Imaju povezane letove, mnogo veću šansu da ako vam se nešto dogodi da dobijete kompenzaciju ili neko drugo rešenje na sledećem letu te iste kompanije, u istoj mreži, što na primer lou kost avio-kompanije nemaju. Logično se vidi da je to za različite kategorije putnika“, kaže Vojinović.
Međutim, sve kompanije su, napominje, tokom prve dve godine pandemije prošle kroz identičan kolaps potražnje. Navodi primer kompanije „Viz er“ koja je, kao i druge, otpuštala ljude, a novac koji sada zaradi prenosi u kapitalna ulaganja.
Avio-kompanija Rajan er, koja je svojim putnicima nudila letove po veoma niskim cenama, odlučila je da zbog svetske krize i skupog goriva podigne cene letova, kako kažu, makar u narednih nekoliko godina. Poskupljenje je veće od onog koje se najavljuje, jer je krajnja cena karte uvek skuplja od promotivne, kaže urednik portala „Tango siks“ Petar Vojinović. Očekuje se da će u narednom periodu avio-karte biti 30 do 40 odsto skuplje.