Pred letnju sezonu odmora turisti su često u nedoumici koji hotel da izaberu među brojnim ponudama, jer se kategorizacija smeštaja razlikuje od države do države.
Lokalni zakoni određuju koliko će zvezdica imati smeštajni objekti, pa tako hotel sa tri zvezdice u Nemačkoj, na primer, odgovara hotelu sa četiri u Italiji.
Iz Udruženja turističkih agencija i radnika Srbije (TAS) za Biznis.rs kažu da je kategorizacija zvezdicama međunarodni normativ, ali da svaka država posebno svojim zakonskim aktima određuje sadržaje i nivo kvaliteta za svaku pojedinačnu zvezdicu.
Ono što je zajedničko za sve kategorisane objekte, bilo da imaju jednu ili pet zvezdica, jeste da svaka soba mora imati sopstveno kupatilo sa tušem ili kadom, kao i da svi kategorisani objekti moraju imati posluženje doručka.
Takođe, prema rečima sagovornika Biznis.rs, zajedničko svim kategorisanim objektima je da imaju recepciju sa minimalnim radnim vremenom od osam sati. Kategorije hotela od tri zvezdice i više moraju imati recepciju koja radi 24 sata.
Hoteli sa jednom zvezdicom nazivaju se i „turist“ kategorijom. Ako planirate da odsednete u objektu ove kategorije ne bi trebalo da očekujete nikakav luksuz, ali ćete morati da imate sobu sa kupatilom koje ima tuš kabinu ili kadu. Čišćenje soba koje moraju imati sto sa stolicom i televizorom u boji sa daljinskim upravljačem u ovim hotelima je obavezno svakog dana. Recepcija mora da radi minimum osam sati, ali takođe mora posedovati i telefon koji gosti hotela mogu da koriste. Ovi hoteli imaju i obavezu da služe doručak.
Smeštajni objekti kojui su označeni sa dve zvezdice, nazivaju se još i „standard“ kategorijom. Iako će se hoteli sa dve zvezdice razlikovati od države do države, ovi objekti ipak moraju da imaju sve ono što nude i oni sa jednom zvezdicom, ali uz razliku da se doručak služi na bazi švedskog stola, dok se u sobama moraju nalaziti police za odlaganje stvari. U „standard“ hotelima kupatila moraju biti opremljena sapunima i peškirima. Na recepciji, pored faks-mašine i telefona, gostima mora biti omogućeno plaćanje kreditnim karticama.
Ako ste ove sezone gost nekog od hotela sa tri zvezdice koji spadaju u „comfort“ kategoriju, trebalo bi da znate da sadrže nešto opremljenije sobe od objekata sa jednom i dve zvezdice. Svaka soba mora da ima minibar, telefon, pristup internetu i veliko ogledalo, dok bi u kupatilu osim osnovnog pribora za higijenu trebalo da se nalazi i fen za kosu.
Recepcije u hotelima koji su kategorizovani sa tri zvezdice, moraju da rade najmanje 14 sati, dok bi osoblje trebalo da govori minimum jedan strani jezik. U hotelu ove kategorije očekujte i prostoriju za ostavljanje prtljaga, kao i pristup internetu.
„First Class“ hoteli, odnosno oni koji imaju četiri zvezdice, moraju imati recepciju koja radi 18 sati, ali da putem telefona bude dostupna gostima 24h. Foajei hotela sa četiri zvezdice moraju pored tri garniture za sedenje da imaju prostor u kojem gosti mogu popiti piće. Oni koji odsednu u ovim hotelima mogu dobiti i uslugu „room service“, dok je obaveza da minibar bude uvek pun.
Kada je reč o sobama, moraju biti opremljene stolom, stolicom, ormarom, foteljom ili kaučem. Kupatila u hotelima sa četiri zvezdice trebalo bi da imaju bade mantile, papuče, kao i veći broj sredstava za higijenu. Restoran A la carte koji je otvoren svih sedam dana nedeljno obavezan je u ovakvoj kategoriji hotela. Dodatno, u mnogim turističkim mestima hoteli sa četiri zvezdice imaju bazen, fitnes centar, kao i besplatan parking.
Maksimalan broj zvezdica – pet, imaju hoteli koju se nazivaju „luxury“ kategorijom. Recepcija je gostima na raspolaganju 24 sata, gde su na usluzi i vratar, osoba zadužena za parkiranje vozila, kao i neko ko će nositi prtljag. Foaje mora da bude prostran sa prostorom za bar.
Sobe moraju imati sef, kao i superbrzi internet. Gostima su u ovakvim hotelima na raspolaganju razni sadržaji, ali ono što je obavezno je usluga servisa za peglanje.
Hoteli sa više od pet zvezdica
Poslednjih godina su se pojavili i hoteli sa šest ili čak sedam zvezdica, pre svega zbog premijum usluge koju nude. Međutim, zvanično i takvi hoteli mogu imati samo pet zvezdica, jer je to po međunarodnim standardima maksimalan broj.
Pred letnju sezonu odmora turisti su često u nedoumici koji hotel da izaberu među brojnim ponudama, jer se kategorizacija smeštaja razlikuje od države do države.