PANČEVO: „Sova” iz „Utve” leti u Meksiko i Tursku
Kupcu iz Meksika biće isporučena luks varijanta aviona sa benzinskim motorom, dok se za poznatog kupca iz Turske razvija varijanta letelice sa dizel-motorom.
Posle šest godina razvoja i ispitivanja i samo nekoliko meseci po dobijanju tip sertifikata (homologacionog lista), novi proizvod pančevačke Utve, avion „sova”, uspešno je izašao na međunarodno tržište i uskoro će leteti nebom Meksika. Prvi kupac ovog jednomotorca, modernizovane verzije UTVE-75, pazario je varijantu aviona sa benzinskim motorom „lycoming” u luks varijanti i letelica će, prema rečima Aleksandra Petrovića, rukovodioca Razvoja i projektovanja, biti upisana u civilni registar vazduhoplova Meksika.
„Zanimljivo je da su kupci izabrali našu ’sovu’ nakon probe aviona u letu, što nama daje satisfakciju da smo napravili dobar proizvod. Ovim će biti krunisan posao na sertifikaciji, koji je Utva uradila zajedno sa Direktoratom civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije. Time, takođe, pokazujemo i da je legislativa u domenu sertifikacije civilnih vazduhoplova Republike Srbije dobra i priznata od drugih članica međunarodne organizacije za civilni saobraćaj (ICAO)”, naglašava Petrović i dodaje da pančevačka fabrika aviona aktivno radi i na projektovanju aviona „sova” sa dizel-motorom, a da je plan poslovanja u domenu razvoja za sledeću godinu i sertifikacija tog novog proizvoda. Razvoj ovog aviona podstaknut je, kažu u fabrici, interesovanjem i zahtevima poznatog kupca iz Turske.
„Sledeće godine očekujemo proboj i na to tržište. Avion koji radimo za poznatog kupca u Turskoj imaće slične performanse kao i „sova” sa benzinskim motorom, s tim što će koristiti drugi tip goriva, JET-A1 ili dizel, i u toj varijanti njegova potrošnja će biti skoro upola manja. Takve karakteristike našeg aviona veoma su značajne za korisnike, kao što su avio-škole i sportski klubovi, kojima je cena eksploatacije najvažnija prilikom odabira letelice. Oni traže avione sa manjom potrošnjom goriva, ali i manjim negativnim uticajem na životnu sredinu”, ističe za „Politiku” Aleksandar Petrović, rukovodilac Razvoja i projektovanja u Utvi, koja je posle četiri i po decenije od poslednjeg dobila napokon tip sertifikat, potvrdu da „sova” ispunjava sve sigurnosne standarde i tehničke zahteve u vazduhoplovstvu.
Ovaj jednomotorni avion, niskokrilac metalne konstrukcije tipa poluljuske, sa četiri sedišta u konfiguraciji „side-by side” u dva reda i fiksnim stajnim trapom, pogodan je za početnu obuku i selekciju pilota, aero-taksi usluge, sportsko letenje, turizam. „Sova” ima kabinu široku 120 centimetara (47 inča), podesiva sedišta, pedale za pilota i studenta/kopilota i dosta prostora za putnike, te se može koristiti za izviđanje i fotografisanje iz vazduha, ali i nošenje lakog ili vežbovnog naoružanja, uz ugradnju odgovarajuće opreme. U trenutku kada pančevačka Utva obeležava 86 godina postojanja, osim timova inženjera, tehničara i mehaničara, aktivno radi i sektor prodaje i to na plasmanu aviona „lasta”.
„Naredne godine očekujemo da imamo uspeha u prodaji, jer sve do sada postignuto, kulminacija je planiranja i rada u prethodnih nekoliko godina, od kada je Utvu preuzela firma „Jugomport SDPR”. „Utva – avio-industrija” danas pokazuje primeran način poslovanja i postizanja ciljeva, na čijoj listi visoko mesto zauzima zadovoljenje zahteva kupaca, što je i politika Utve, zaključuje Aleksandar Petrović.