Poslednja tri dana, od 8. do 10. oktobra, Pančevo je bilo mesto susreta nove i avangardne umetnosti, gde su izvođači sa različitih prostora imali priliku da prezentuju neki sasvim novi zvuk i neke sasvim nove pravce u izražavanju, koju pančevačka publika do sada nije imala priliku da čuje. Nova Festivala održan je u organizaciji udruženja “KomunikArt”, uz pokroviteljstvo Grada Pančeva, Italijanskog instituta za kulturu iz Beograda, Ambasade Republike Slovenije i Collegium Hungaricum-a, a uz podršku „Vajfert piva” kompanije HEINEKEN Srbija.
Pančevačka publika u petak, 9. oktobra imala priliku da se upozna sa dva veoma različita izvođača, američkim rokerom Judžinom Čedbornom i mađarskim sastavom 12z koji su u okviru Nova Festivala nastupili na sceni dvorane Apolo.
Muzičar Judžin Čedborn je ovom prilikom rekao da njegov nastup pod nazivom „Music of my youth“ podrazumeva da će on svirati muziku iz svoje mladosti, koja je mešavina kantri i zapadne muzike, bluza, rokenrola, psihodeličnog roka i džeza, koju on izvodi uz dosta improvizacije. „Veoma mi je važno da budem deo bilo kakve muzičke prezentacije, jer da nije festivala muzičari ne bi imali prilike da prezentuju svoj rad. Ali mislim da nema dovoljno muzičkih festivala bilo koje vrste, a samim tim i festivala avangardne muzike“. On je rekao da zaista uživa u muzici koju izvodi, da ga to motiviše i da je to ono što oseća kada je na bini. Prema reakcijima za vreme njegovog nastupa, može se reći da je opravdao očekivanja publike Nova Festivala koja ga je je neprestano bodrila gromoglasnim aplauzom.
Nakon nastupa američkog muzičara, priliku da prezentuju svoj rad imao je mađarski sastav 12z koji izvodi elektronsku muziku uz dosta improvizacije. „Ono što mi očekujemo od publike je pažnja i strpljenje. Nemamo definisanu strukturu, pa nam treba veća pažnja kako bi publika shvatila šta radimo.Ponekad se pripremamo, ali uglavnom stvaramo pod uticajem trenutne inspiracije. U poslednje vreme koristimo tradicionalne muzičke semplove, ali je to uglavnom elektronska muzika. Večeras ćemo koristiti bas gitaru, gitaru i zvuk afričkog bubnja“. Ovaj sastav je do sada izdao dva ipo albuma, koji im služe za promociju rada jer ono što oni rade na bini zasnovano je na improvizaciji i nije u vezi sa materijalom koji se nalazi na nosačima zvuka.
Treće večeri festivala, 10. oktobra, na Sceni Kulturnog centra Pančeva nastupila je Ana Sofrenović performansom „The Landscape of Voice“, gde je neobičnim nastupom zasnovanom na istraživanju mogućnosti glasa, oduševila publiku Nova Festivala.
„Ovaj performans sam pripremala par meseci“, rekla je Ana, „Iako sam veliki pobornik improvizacije, večeras je to ipak bila kombinacija stvari koje su pripremljene, s elementima slobodne improvizacije“. Poznata glumica i multimedijalna umetnica objašnjava da su u njenim performansima nalaze svi elementi koje je tokom svoje karijere koristila. “Ja nisam dugo nastupala, a večeras su mi se sve fioke otvorile. Divna mi je reakcija publike, ovo nije lak materija i ovo nije jednostavno slušati, pogotovo ljudima koji to ne vole i nemaju iskustva sa eksperimentalnom muzikom. Ova publika je dozvolila da čuje nešto novo, neki novi pristup“, rekla je Ana povodom večerašnjeg nastupa i dodala: “Meni je publika jako važna, i to što podržavaju ovakve stvari, čak i ako im se ne dopada. Ovo nije pitanje sviđanja, ovo je prosto prihvatanje da čujete nešto drugačije, nakon čega se možda vratite ili ne vratite. Čini mi se da je u publici bilo i znalaca i onih koji to nisu, ali su svi bili otvoreni za neki drugi pristup“.
Poslednji nastup Nova Festivala obeležio je performans istaknutog umetnika iz Slovenije, koji je nastupao u sastavu pod nazivom Bratko Bibič & The Medleys. Bratko Bibič & The Madleys je punih četrdeset godina aktivan kako na world music sceni, tako i na polju novih i kreativnih muzičkih strujanja mimo žanrovskih okvira, uspeo je da ostvari ono što malo kome polazi za rukom u tako dugačkom periodu – i da zadrži umetnički integritet, bez povlađivanja tržišnim kalkulacijama, i da bude atraktivan za publiku na različitim svetskim meridijanima. Muzika ovog ansambla je samo na prvi i letimičan pogled određena terminom world music, najpre na tragu srednjoevropskih upliva. No kao stvaralac na koga su uticali i Bah i Stravinski, te alternativna rok kultura, Bibič je u zrelom autorskom maniru spojio ove uticaje, dajući naizmenično primat svakom od njih, u zavisnosti od obima postave i izvođačkog konteksta. “Moj nastup čini dvanaest kompozicija koje se igraju sa različitim muzičkim pravcima u smislu preispitivanja odnosa između muzičkih idioma, koji sami po sebi ljudima život znače. Sve je ovo improvizacija koja je locirana u dramaturgiji. Neke improvizacije nisu unapred dogovorene, nego je to bilo nešto što se desi u trenutku, ali mi uvek znamo gde idemo. Sve kompozicije koje smo večeras izveli su moje“, rekao je Bratko Bibič.
Na pitanje, koliko je fesival avangardne važan za njega i muzičare generalno, Bratko Bibič je odgovorio: “ Dobro je da ovakvi festivali postoje. Ima primera da su neki muzičari koji su počeli na ovaj način kasnije završili u nekom mainstream-u, koji inače ne prihvata muziku koja se na razume na prvo slušanje“. On je rekao da na ovim prostorima nema dovoljno festivala, i da Nova Festival otvara prostor muzici koja nema šansu da se svaki dan predstavlja publici, ne samo na jednom određenom prostoru, već i šire.
M.M. Veličković
Poslednja tri dana, od 8. do 10. oktobra, Pančevo je bilo mesto susreta nove i avangardne umetnosti, gde su izvođači sa različitih prostora imali priliku da prezentuju neki sasvim novi zvuk i neke sasvim nove pravce u izražavanju, koju pančevačka publika do sada nije imala priliku da čuje. Nova Festivala održan je u organizaciji udruženja “KomunikArt”, uz pokroviteljstvo Grada Pančeva, Italijanskog instituta za kulturu iz Beograda, Ambasade Republike Slovenije i Collegium Hungaricum-a, a uz podršku „Vajfert piva” kompanije HEINEKEN Srbija.