Alfa generacija: Pod pritiskom za postignućem, cene uspeh, takmiče se ko ima bolji telefon
Rođeni su 2010. godine i kasnije, potpuno odrastaju u digitalnom svetu, često koriste engleske reči, ali i psovke, tehnološki su pismeniji od roditelja, ambiciozni su i samopouzdani, vole brendove i putovanja. Nakon Milenijalaca i Generacije Z – stasala je potpuno nova demografska grupa pod imenom Alfa ili Klik generacija. Šta ih izdvaja od drugih, otkriva novo istraživanje agencija Ipsos i Direct Media.
Pre nego što su prohodali ili progovorili, u rukama su držali pametni telefon, a već sa polaskom u školu imaju i tablet, kompjuter, konzole za igrice, smart televizore. Na internetu su do četiri sata dnevno, većina uz roditeljska ograničenja.
Najpopularniji muzički izvođači generacije Alfa dolaze sa Jutjub trendinga. Tu su i njihove zvezde, dečaci obično gledaju igrice, devojčice šminku i negu.
„Kao što sam ja odrastala uz televiziju, oni odrastaju uz internet. Kupe neke od fora, načina ponašanja i svega ostalog. Mislim da roditelji treba sve to da gledaju i donesu odluku da li deca to treba da gledaju ili ne“, kaže influenserka Lea Stanković.
„Primetio sam da te generacije cene autentičnost i žele da vide autentičnost. Zaista sam zahvalan jer konačno možemo da uživamo u nečemu što je stvarno“, navodi influenser Vladimir Zvekić za N1.
Roditelje pored štetnog uticaja brine i da se deca pored ekrana ne otuđe od spoljnog sveta i ljudi.
„Hajde da ostanemo u kontakt sa tom decom. Ne znamo kakav svet ih čeka, ali, bar da i dalje budemo mesto kom bi se oni obratili. Pitam se, imamo li pravo da ne znamo šta su Tinder, Snepčet, društvene mreže… što više znamo o njima, možemo da ih kontrolišemo“, kaže Dolores Milošev Erdeg, preduzetnica i autorka podkasta „Zdrava priča sa Dolores“.
Brišu se rodne uloge
A deca od generacije svojih roditelja danas otvorenije pokazuju emocije i ne stide ih se.
„Možda najlepše što smo videli u ovom istraživanju je da se te barijere između rodnih uloga brišu. S jedne strane devojčice više nego i jedna generacija pre igraju igrice, igraju i sa dečacima igrice, sa druge strane dečaci vole snimke o kuvanju, vole da nešto spreme sami“, kaže Ljubica Vukčević iz Direct Media.
Drugačije se i druže, na TikToku, Instagramu, vole da igraju igrice u društvu i gledaju televiziju sa roditeljima. Komuniciraju svojim slengom.
Nova merila vrednosti
Brendirane stvari, takmičenje ko je bolje obučen ili ima novi telefon. To su nova merila vrednosti u društvu generacije Alfa.
Takav život mogu da priušte uspešni. Deca su pod pritiskom za postignućem, cene uspeh u školi i van njega, pa od malena uče jezike, idu na sport, programiranje…
Ipak, uprkos vrednovanju materijalnog kao najlepše dane izdvajaju rođenje brata ili sestre, kraj školske godine i početak raspusta – što je univerzalno dečije osećanje u svim generacijama.