Čak 18 prekršaja za oduzimanje vozila i druge novine: Šta predviđaju izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja?
Vlada Republike Srbije je u julu usvojila nacrt Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima (ZOBS) koji donosi mnoge novine. Najveća promena koju ovaj, novi, zakon ima je ta da je za više od 18 prekršaja moguće da se vozaču oduzme vozilo, takođe njma je regulisana vožnja lakih električnih vozila, predviđeno je i da pružni prelazi budu obeleženi svetlosnom signalizacijom, kao i registracija oltajmera.
Kako se navodi na sajtu Vlade, Predlog zakona je usvojen na sednici 27. jula i njime se „štite ekonomski interesi zemlje i doprinosi boljoj bezbednosti saobraćaja“.
„Izmenjenim zakonskim predlogom, pored ostalog, omogućava se pravni okvir za testiranja autonomnih vozila na putevima“, saopštila je Vlada Srbije.
Predložene izmene i dopune, prema navodima Vlade, rešavaju i pitanje deficita profesionalnih vozača, s obzirom na to da se veliki broj mlađih vozača opredelio za rad u inostranstvu.
Zakon bi takođe trebalo da ukloni i prepreke za prepravke upotrebljavanih motornih vozila, kada se prilikom njihovog uvoza utvrdi da nisu u potpunosti usaglašena sa jedoobraznim tehničkim uslovima, navode iz Nemanjine.
Naime, da bi zakon stupio na snagu procedura je sledeća: Nakon što ga je vlada usvojila, on treba da bude upućen Skupštini Srbije nakon čega bi i poslanici trebalo ovo da potvrde. Ukoliko do toga dođe on se onda objavaljuje u Služebnom glasniku, nakon čega bi mogao i da zvanično stupi na snagu.
„Više od 18 prekršaja zbog kojih se oduzima auto“
Međutim, najvažnije promena koju ovaj zakon donosi i koja će posebno pogoditi pojedine vozače je da je predviđena mogućnost oduzimanja vozila. Kao je za Euronews Srbija ranije govorio direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović to bi zapravo značilo izmenu člana 295, već postojećeg zakona, koji zapravo sada podrazumeva samo oduzimanje vozačke dozvole za teže prekršaje.
Naime, u starom zakonu se navodi da „policijski službenik može u kontroli saobraćaja, odnosno u vršenju nadzora, radi dokumentovanja i dokazivanja prekršaja i drugih delikta, privremeno, a najduže 24 sata, oduzeti ispravu podobnu za dokazivanje protivpravnog ponašanja“.
Novim Predlogom zakona ovaj član bi trebao da se promeni i da propiše oduzimanje predmeta, odnosno vozila, od vozača koji je u poslednje dve godine osuđivan za teže prekršaje.
„Policijski službenik će u kontroli saobraćaja, odnosno u vršenju nadzora, od učinioca težeg prekršaja iz oblasti bezbednosti javnog saobraćaja na putevima, koji je u poslednje dve godine pravnosnažno osuđivan za teže prekršaje iz ove oblasti, privremeno oduzeti predmet koji je bio upotrebljen za izvršenje tog prekršaja“, navodi se u Predlogu zakona.
Okanović je objasnio ranije za naš portal da postoji više od 18 prekršaja zbog kojih bi vozila mogla da se oduzimaju. Oni su, navodi, već predviđeni u starom zakonu , dok u Predlogu zakona piše da će se za teže prekršaje protiv bezbednosti saobraćaja privremeno oduzimati vozilo do okončanja sudskog postupka.
„Prekršaji koji su zadržani su oni koji su u zakonu definisani kao teži prekršaji protiv bezbenosti saobraćaja. Zakon koji je na snazi, u članu 338 navodi da su teži prekršaji protiv bezbednosti saobraćaja prekšaji iz člana 329 koji podrazumeva nasilničku vožnju, i 330 gde se nalazi poduži spisak težih prekršaja. Među njma su upravljanje vozilom pod dejstvom alkohola, odbijanje alkotesta, prekoračavanje brzine na putu, upravlja vozilom noću bez osvetljenja na neosvetljenom putu, vožnja bez vozačke dozvole ili tokom mere zabrane upravljanja vozilom i slično. Dakle, u Predlogu je prepisano da će se za teže prekršaje privremeno oduzimati vozilo do okončanja sudskog postupka“, rekao je Okanović.
Na pitanje da li je ovo drakonska mera i da li je u skladu sa Ustavom, Okanović kaže da nije drakonska, i da sa obzirom na težinu prekršaja jeste u skladu sa Ustavom. Inače, Zakon o javnom prevozu već predviđa trajno oduzimanje vozila taksistima koji rade „na divlje“, odnosno nelegalno.
„Do sada je u ovoj državi odzeto 1.000 automobila. Oduzeti su u carinskim prekršajima, oduzeti su po osnovu raznih potraživanja i neplaćenih dugova, ili zato što je neko ilegalno prevozio migrante, po osnovu „divljeg“ taksiranja. Za taksiste koje voze na divlje postoji obavezna kazna oduzimanja vozila bez obira ko je vlasnik tog auta. Tu se čak i ne razmatra neki saobraćajni prekršaj. Međutim, u okviru novog zakona su u pitanju ozbiljni prekršaji. Država ima intres da zaštiti ljudske živote, i da broj saobraćajnih nezgoda bude što manji“, objasnio je Okanović.
Penzionisani profesor Saobraćajnog fakulteta Milan Vujanić objasnio je ranije za naš portal da je novi zakon nastao u smislu poboljšanja propisa i ocenjuje ga kao dobar.
„Akcenat ovog Nacrta je na oduzimanje vozila, ali samo dok traje postupak. To znači da kada se završi postupak, vozilo se vraća vlasniku. Po mentalitetu Srbi su osetljivi na vožnju i sve kazne koje propisujete su inače za nas neprihvatljive ukoliko se tiču zabrane upravljanja motornim vozilom. To je za građane neprihvatiljva mera i verujem da će oni pokušati da se toga klone“, rekao je on.
Regulisanje električnih trotineta
Šest godina nakon što su izašli na ulice, električni trotineti kroz Predlog zakona sada ulaze i u Narodnu Skupštinu. Glavna izmena koja se njih tiče odnosi se na to da će se oni voziti biciklističkom stazom.
U Predlogu zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima definiše se tačno šta je lako električno vozilo, kuda može da se kreće i koji su minimalni starosni uslovi za njegovu upotrebu.
Električni trotineti se u njemu svrstavaju u „laka električna vozila, sa najmanje dva točka, mehaničkim upravljačem, bez mesta za sedenje, čija snaga elektromotora nije veća od 0,6 kilovata. Njihova brzina ne prelazi 25 kilometara na čas, a masa praznog vozila iznosi najviše 35 kilograma“.
Takođe, ukoliko vozač upravlja lakim električnim vozilom na putu, moraće kod sebe da ima tehničku dokumentaciju o vozilu iz koje se mogu utvrditi tehničke karakteristike trotineta, kao što su snaga elektromotora, konstruktivna brzina i masa praznog vozila. Na zahtev ovlašćenog lica biće dužan da ovu dokumentaciju pruži na uvid.
Još jedno pravilo biće i nošenje svetloobojenog prsluka prilikom kretanja kolovozom, osim u zoni usporenog saobraćaja. Ovu obavezu imaće i u uslovima smanjene vidljivosti kada se budu kretali biciklističkom stazom, pešačko-biciklističkom stazom i zonom usporenog saobraćaja.
Po pitanju maksimalne brzine kretanja električnih trotineta Srbija sledi praksu zemalja EU. Tako je brzina od 25 kilometara na čas identična i u Luksemburgu, Irskoj i Španiji.
Prema izmenama zakona, mlađi od 14 godina neće smeti da upravljaju lakim električnim vozilom na javnim putevima, a mlađi od 18 godina koji voze trotinet moraće da nose zaštitnu kacigu. Na trotinetu neće biti dozvoljeno prevoženje još jedne osobe.
Po pitanju starosne granice za vožnju naša zemlja pribegla srednjem rešenju, jer je u zemljama poput Luksemburga i Poljske vožnja dozvoljena već od 10-te godine, a u Irskoj, Španiji i Belgiji za upravljač je moguće stati tek sa 16.
Svetlosna signalizacija na prugama i pitanje oldtajmera
Pored trotineta, u Predlogu zakona se navodi i da se na prugama, zarad bezbednosti saobraćaja, menja i član 149. On sada propisuje da svetlosni saobraćajni znakovi kojima se najavljuje približavanje voza prelazu puta preko železničke pruge u istom nivou daju se naizmeničnim paljenjem dva crvena trepćuća svetla u obliku kruga. Izmenjeni član 149, propisuje umesto dva crvena, crveno i žuto svetlo.
Objašnjava se da crveno svetlo znači zabranjen prolaz a žuto svetlo zabranjen prolaz, osim u slučaju kada se vozilo ne može bezbedno zaustaviti ispred navedenog znaka, a trepćuće žuto svetlo – obaveza za sve učesnike u saobraćaju da se kreću uz povećanu opreznost zbog eventualnog nailaska voza jer semafor kojim se najavljuje približavanje voza nije ispravan ili se ne koristi.
Na semafor se, navodi se u Predlogu zakona, može dodati uređaj za davanje zvučnih znakova kojim se učesnici u saobraćaju obaveštavaju o tome da je dat svetlosni saobraćajni znak kojim se najavljuje približavanje voza, odnosno spuštanje uređaja za zatvaranje saobraćaja na prelazu puta preko železničke pruge.
Još jedna novina predviđena je ovim Predlogom zakona. Novi dokument, konačno će ljubiteljima oldajmera omogućiti da i njih registruju. Nsime, članu 275, koji se bavi registarskim tablicama, dodaje se tačka 15, koja glasi: Registarske tablice za vozila od istorijskog značaja.
Predviđeno je da Agencija za bezbednost saobraćaja obavlja poslove u vezi sa utvrđivanjem statusa, oduzimanjem statusa i razvrstavanjem vozila od istorijskog značaja, izdavanjem identifikacione potvrde i vođenjem evidencije za vozila od istorijskog značaja.
Vlada Republike Srbije je u julu usvojila nacrt Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima (ZOBS) koji donosi mnoge novine. Najveća promena koju ovaj, novi, zakon ima je ta da je za više od 18 prekršaja moguće da se vozaču oduzme vozilo, takođe njma je regulisana vožnja lakih električnih vozila, predviđeno je i da pružni prelazi budu obeleženi svetlosnom signalizacijom, kao i registracija oltajmera.