Cene jaja variraju, ali padaju već nekoliko meseci
Aleksandar Nikolić iz Zajednice živinara Srbije kaže da je pad cena jaja kontinuiran i da je to isključivo posledica zakona ponude i tražnje. Sanja Čelebićanin iz istog udruženja dodaje da uvoza konzumnih jaja nema, ali da ni izvoz nije mnogo značajan, pošto se jedino izvozi u zemlje Cefte.
Ukoliko već niste, poslednja je prilika da nabavite jaja koja će krasiti vašu uskršnju trpezu. Cene variraju, u zavisnosti od mesta i objekta gde ih kupujete.
Aleksandar Nikolić iz Zajednice živinara Srbije rekao je u Jutarnjem programu da je već par meseci unazad pad cena kontinuiran.
„Ovaj period godine, kada je Uskrs jako blizu i vezan za prvomajske praznike, očekivalo se da će narod vezati odmore i otići van zemlje, što generalno utiče i na potrošnju jaja. Ako analiziramo i prethodni period, već oko Nove godine se videlo da je hiperprodukcija veća što se tiče proizvodnje u odnosu na potrošnju, i mi već par meseci unazad imamo kontinuirano pad cena“, objašnjava Nikolić.
Prema njegovim rečima, u pitanju je surovi zakon ponude i tražnje.
„Ljudi misle da to neko može da izmanipuliše, da sam određuje, ali isključivo je to zakon ponude i tražnje. Ukoliko imate viškove u svojim magazinima, logično je da dolazi do pojeftinjenja. Jaja su specifična, rok trajanja je nekih 28 dana i vi nemate mogućnost da ih lagerujete ne znam koliko. Nego jednostavno ste prinuđeni u takvim situacijama da utičete na smanjenje cena“, dodaje Nikolić.
Ističe da se na pijacama to najbrže oseti, kao i skok cena, zato što su u pitanju mali potrošači, dok u trgovinskim lancima treba neko vreme da se organizuje poskupljenje, tj. pojeftinjenje.
Niža cena u trgovinskim lancima može da bude i mamac za potrošače da pored jaja, obave i neku veću kupovinu.
„Ove godine nisu morali previše da se muče, zato što je cena jaja takva, ali neverovatno kako oni uspeju i u trenucima kad ne postoje velike zalihe da organizuju akcije koje su ispod prodajnih cena, veleprodajnih cena, a to je sigurno taj razlog da privuku kupce za ostale namirnice“, objašnjava Nikolić.
„Veliki potencijal živinarstva, naši proizvođači konkurentni“
Što se tiče potencijala živinarstva u Srbiji, smatra da je dosta bolji od zemalja u regionu.
„Verujem da su naši proizvođači dosta konkurentni i neki cilj moj i viđenje je da mi u letnjom periodu samo treba da dobijemo izvoz na grčko tržište ili hrvatsko tržište, i da se neće pojavljivati neki veliki viškovi, a da možemo da se bavimo izvozom“, navodi Nikolić.
„Uvoza konzumnih jaja nema, ali ni izvoz nije mnogo značajan“
Sanja Čelebićanin, takođe iz Zajednice živinara Srbije, dodaje da je Srbija u živinarskoj proizvodnji samodovoljna i ostvaruje viškove koje može da plasira na druga tržišta.
„Mi proizvodimo znatno više nego što je nama potrebno. Uvoza konzumnih jaja nema, ali ni izvoz nije mnogo značajan. Jedino izvozimo u zemlje regiona u Cefti. Promene nas čekaju vezano za usaglašavanje i mogućnost izlaska na tržište Evropske unije, cilj svima nama je da budemo odobreni za tržište Evropske unije, jer ćemo tako biti konkurentniji“, zaključuje Sanja Čelebićanin.