Učenici četvrtvog razreda osnovne škole iz Srbije, uzrasta 10 godina, postigli su natprosečan rezultat u čitalačkoj pismenosti, pokazuju upravo objavljeni rezultati PIRLS 2021 istraživanja.
Prosečno postignuće učenika iz Srbije na PIRLS 2021 iznosi 514 poena i više je od prosečne vrednosti PIRLS skale (500).
Srbija ima prosečno postiguće isto kao i Francuska, a niže od Slovenije, Nemačke i Austrije. Na vrhu skale su Singapur, Hongkong i Rusija.
Međunarodna procena postignuća učenika u čitalačkoj pismenosti PIRLS sprovodi se na uzrastu učenika koji je u četvrtoj godini školovanja – što se smatra važnom, prelomnom tačkom u razvoju i sazrevanju učenika kao čitaoca. Do ovog perioda školovanja, svi đaci su obično naučili da čitaju, ovladali su veštinom čitanja i to je trenutak kada učenici zapravo počinju da čitaju kako bi učili.
PIRLS 2021 je jedina međunarodna procena obrazovnih postignuća učenika tokom koje su uspešno prikupljeni podaci uprkos poteškoćama i izmenjenom obrazovanju učenika zbog pandemije KOVID-19.
Uprkos tome što je bilo prekida u radu škola zbog pandemije KOVID-19, prikupljanje podataka PIRLS 2021 uspešno je obuhvatilo skoro 400.000 učenika u više od 60 obrazovnih sistema širom sveta.
U Srbiji je učestvovalo je 4.037 učenika i učenica četvrtog razreda iz 159 škola u Srbiji.
Testiranje je sprovedeno u martu i aprilu 2021. godine putem papirne/štampane verzije testova, navodi se u nacionalnom izveštaju koji je uradio Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.
U Srbiji, učenici četvrtog razreda imaju bolja postignuća u čitanju radi književnog iskustva (518 poena), u odnosu na čitanje radi pronalaženja i
upotrebe informacija (511), navodi se u nacionalnom izveštaju koji je uradio Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.
Postignuća učenika četvrtog razreda iz čitalačke pismenosti prikazuju se i interpretiraju na osnovu međunarodnih referentnih vrednosti: napredni nivo (625 poena), visoki nivo (550 poena), srednji (475 poena) i nizak nivo (400 poena).
U Srbiji, od ukupnog broja testiranih učenika četvrtog razreda, njih pet odsto uspeva da reši zadatke koji zahtevaju napredne kompetencije čitalačke pismenosti, što je manje u odnosu na međunarodni prosek od sedam odsto.
Visoki nivo dostiže 33 odsto đaka, što je neznatno manje od međunarodnog proseka (34 odsto).
Na srednjem nivou je 73 odsto četvrtaka što je blizu međunarodnog proseka od 75 odsto.
Većina učenika četvrtog razreda iz Srbije, 93 procenta, rešila je zadatke sa niskog međunarodnog nivoa, znači, dostigli su osnovnu čitalačku pismenost, analizirano je u izveštaju.
Tokom PIRLS 2021 prikupljeni su i obimni podaci o kontekstima za podučavanje i učenje čitanja, putem upitnika za učenike, upitnika za njihove roditelje, upitnika za nastavnike i upitnika za direktore škola.
Podaci o kućnom i školskom kontekstu učenika, o karakteristikama učenika kao pojedinca i o nacionalnom kontekstu pokazuju da je pozitivan odnos roditelja/staratelja prema čitanju u direktnoj vezi sa višim postignućima učenika, što ukazuje na potrebu promovisanja čitanja na nivou društva u celini.
Rezultati PIRLS 2021 potvrđuju nalaze brojnih istraživanja koji pokazuju pozitivan odnos između socioekonomskog okruženja učenika i njihovog obrazovnog postignuća.
Rezultati PIRLS-a 2021 pokazuju da su učenici koji su rano počeli sa opismenjavanjem imali više prosečno postignuće u čitalačkoj pismenosti u
četvrtom razredu.
Kontrola vremena koje učenici provode na digitalnim uređajima vodi ka višim čitalačkim kompetencijama učenika, navodi se u analizi.
Srbija je prvi put učestvovao u međunarodnom istraživanju PIRLS 2021.
PIRLS sprovodi Međunarodno udruženja za evaluaciju obrazovnih postignuća (IEA), a u Srbiji ga realizuje Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.
Šta je čitalačka pismenost?
Čitalačka pismenost je sposobnost da se razumeju i koriste oni pisani jezički oblici koje zahteva društvo. Čitaoci mogu konstruisati značenje iz tekstova u različitim oblicima. Čitaju da bi učili, da bi učestvovali u zajednicama čitalaca u školi i svakodnevnom životu i radi uživanja.
PIRLS okvir za procenu čitanja fokusira se na dve sveobuhvatne svrhe čitanja učenika u školi i van nje: čitanje radi književnog iskustva i čitanje radi pronalaženja i upotrebe informacija.
Pored toga, PIRLS procena integriše četiri široko zasnovana procesa razumevanja u okviru svake od ove dve svrhe čitanja: 1) prepoznavanje i primena eksplicitno datih informacija, 2) izvođenje direktnih zaključaka, 3) tumačenje i povezivanje ideja i informacija i 4) vrednovanje i kritičko promišljanje sadržaja i forme teksta.
U PIRLS-u, ova četiri procesa razumevanja koriste se kao osnova za razvoj pitanja za svaki tekst ili zadatak.
Učenici četvrtvog razreda osnovne škole iz Srbije, uzrasta 10 godina, postigli su natprosečan rezultat u čitalačkoj pismenosti, pokazuju upravo objavljeni rezultati PIRLS 2021 istraživanja.